Intuition merkitys rekrytointipäätöksissä
Nikkari, Krista (2015)
Nikkari, Krista
2015
Kauppatieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504131259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504131259
Tiivistelmä
Intuition on huomattu, niin kirjallisuudessa kuin osittain myös käytännön työelämässä, olevan osa rekrytointipäätöksien tekoa. Intuitiota ei kuitenkaan ole sen syvemmin pyritty ymmärtämään kyseisessä kontekstissa. Sen vuoksi tämä tutkimus käsittelee intuition merkitystä rekrytointipäätöksissä. Tutkimuksessa halutaan selvittää, millainen on yleinen ymmärrys intuitiosta sekä minkä verran ja miten intuitio vaikuttaa rekrytointipäätöksiin.
Tutkimuksen teoreettinen osa jakautuu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään intuitiota ilmiönä, käydään läpi intuition ja rationaalisuuden suhdetta toisiinsa, käsitellään intuition merkitystä päätöksenteossa sekä tuodaan ilmi intuitiivisten taitojen tietoista kehittämistä. Teorian toinen pääluku yhdistää intuition rekrytoinnin prosesseihin. Tutkimuksen empiirinen osa on luonteeltaan laadullinen ja lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla esimerkkiorganisaation, If Vahinkovakuutusyhtiön, kuutta esimiestä. Aineiston keruutapa oli teemahaastattelu ja aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tulosten mukaan intuitio on subjektiivinen tunne, joka muodostuu vuorovaikutuksessa. Intuition muodostumiseen vaikuttavat yksilölliset tekijät ja intuitioiden syntyminen on aina tilannesidonnaista. Intuition tulkintaan vaikuttaa aina rekrytoijan oma arvomaailma. Esimiehillä on pyrkimys työnhakijan objektiiviseen arvioimiseen, mutta pelkkien rationaalisten menetelmien käyttö ei tuota luotettavia tuloksia. Onnistunut rekrytointipäätös syntyy rationaalisten ja intuitiivisten menetelmien yhdistelmästä. Rationaaliset menetelmät painottuvat rekrytoinnin alkupäähän ja intuitiiviset tekijät prosessin loppupäähän. Intuitio vaikuttaa rekrytointipäätöksiin sekä tietoisesti että tiedostamatta. Merkittävää on, että valintapäätökset pyritään perustelemaan aina rationaalisin tekijöin, vaikka päätös olisi todellisuudessa tehty intuitiivisesti. Intuition tietoiseen kehittämiseen löytyy suuri tarve käytännön työelämässä.
Intuitio on kiinteä osa rekrytointeja, minkä vuoksi siihen tulisi kiinnittää vähintään yhtä paljon huomiota, kuin mitä tällä hetkellä kiinnitetään rationaalisiin tekijöihin. Intuitio vaikuttaa erityisesti lopullisen valintapäätöksen tekoon, minkä vuoksi rekrytoinnissa olisi tärkeää tiedostaa intuition merkittävyys. Ilmiön tutkimus rekrytoinnin kontekstissa on vasta aluillaan. Tämän vuoksi myöskään käytännön rekrytointityössä intuition merkitystä ei huomioida tai edes ymmärretä vielä tarpeeksi. Ennen kuin tietoa ja ymmärrystä intuitiosta saadaan levitettyä käytäntöön, on ilmiötä mahdotonta hyödyntäätietoisesti rekrytoinneissa.
Tutkimuksen teoreettinen osa jakautuu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään intuitiota ilmiönä, käydään läpi intuition ja rationaalisuuden suhdetta toisiinsa, käsitellään intuition merkitystä päätöksenteossa sekä tuodaan ilmi intuitiivisten taitojen tietoista kehittämistä. Teorian toinen pääluku yhdistää intuition rekrytoinnin prosesseihin. Tutkimuksen empiirinen osa on luonteeltaan laadullinen ja lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla esimerkkiorganisaation, If Vahinkovakuutusyhtiön, kuutta esimiestä. Aineiston keruutapa oli teemahaastattelu ja aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tulosten mukaan intuitio on subjektiivinen tunne, joka muodostuu vuorovaikutuksessa. Intuition muodostumiseen vaikuttavat yksilölliset tekijät ja intuitioiden syntyminen on aina tilannesidonnaista. Intuition tulkintaan vaikuttaa aina rekrytoijan oma arvomaailma. Esimiehillä on pyrkimys työnhakijan objektiiviseen arvioimiseen, mutta pelkkien rationaalisten menetelmien käyttö ei tuota luotettavia tuloksia. Onnistunut rekrytointipäätös syntyy rationaalisten ja intuitiivisten menetelmien yhdistelmästä. Rationaaliset menetelmät painottuvat rekrytoinnin alkupäähän ja intuitiiviset tekijät prosessin loppupäähän. Intuitio vaikuttaa rekrytointipäätöksiin sekä tietoisesti että tiedostamatta. Merkittävää on, että valintapäätökset pyritään perustelemaan aina rationaalisin tekijöin, vaikka päätös olisi todellisuudessa tehty intuitiivisesti. Intuition tietoiseen kehittämiseen löytyy suuri tarve käytännön työelämässä.
Intuitio on kiinteä osa rekrytointeja, minkä vuoksi siihen tulisi kiinnittää vähintään yhtä paljon huomiota, kuin mitä tällä hetkellä kiinnitetään rationaalisiin tekijöihin. Intuitio vaikuttaa erityisesti lopullisen valintapäätöksen tekoon, minkä vuoksi rekrytoinnissa olisi tärkeää tiedostaa intuition merkittävyys. Ilmiön tutkimus rekrytoinnin kontekstissa on vasta aluillaan. Tämän vuoksi myöskään käytännön rekrytointityössä intuition merkitystä ei huomioida tai edes ymmärretä vielä tarpeeksi. Ennen kuin tietoa ja ymmärrystä intuitiosta saadaan levitettyä käytäntöön, on ilmiötä mahdotonta hyödyntäätietoisesti rekrytoinneissa.