FINNLAND. COOL. Frankfurtin kirjamessuilla maailmalle viety Suomi-brändi.
Bayr, Anni (2015)
Bayr, Anni
2015
Käännöstiede - Translation Studies
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503241219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503241219
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan, millainen Suomi-brändi Frankfurtin kirjamessuilla vietiin maailmalle. Suomi oli Frankfurtin kirjamessujen teemamaana vuonna 2014 ja Suomen teemamaahankkeen tavoitteena oli kasvattaa suomalaisen kirjallisuuden käännösoikeuksien myyntiä sekä esitellä Suomen korkeatasoista koulutusta ja oppimista messuyleisölle. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kulttuuriviennin ja maabrändäyksen tutkimuksista ja selvityksistä. Kulttuurivienti tarkoittaa kulttuurituotannon kaupallista vientiä muihin maihin. Kulttuurivienti sisältää ennen muuta vuorovaikutus- ja yhteistyöprosesseja. Kulttuurivienti on eri kulttuurien välistä kulttuurikumppanuutta, jossa vastavuoroisesti myös tuodaan Suomeen muiden kulttuurien tuotteita ja tuotantoja.
Maabrändäys taas on toimintaa, jolla pyritään vaikuttamaan määritellyn kohdeyleisön mielikuvaan brändättävästä maasta. Maabrändäyksen keskeisinä hyötyinä nähdään usein markkinointietu mielikuvien hallintaan ja maan strategiseen kilpailuetuun. Tutkielmassa verrataan, onko messuilla välitetty Suomi-brändi yhtenevä muiden viime vuosina toteutettujen Suomen valtiohallintovetoisten kulttuurivientihankkeiden kanssa. Aineisto koostuu Suomen maabrändivaltuuskunnan ja Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelman loppuraporteista sekä hankkeen strategiasta, FILIn pitämästä blogista, hankkeen lehdistötiedotteista, Suomen messujulkaisuista sekä hankkeen yhteistyöryhmän kokousten muistiosta.
Tutkielmassa selvisi, että Frankfurtin kirjamessujen teemamaahankkeen keskeiset tavoitteet ovat selkeästi yhteneviä kulttuuriviennin kehittämisohjelman tavoitteiden kanssa. Tavoitteet yhtenevät niin alan työllistämisen lisäämistavoitteissa kuin kulttuuriviennin kasvattamistavoitteessa. Laaja yhteistyö, tarkka suunnittelu sekä keskittyminen suomalaisen kulttuurin vahvuuksiin nähtiin tärkeimpinä huomioitavina seikkoina kulttuurivientihanketta toteutettaessa. Suomi-brändi koostui vahvoista perinteisistä elementeistä, kuten puhdas luonto, Suomen pohjoinen sijainti ja Muumit sekä uudemmista painotuksista, kuten vahvat suomalaiset naiskirjailijat, uudet oppimisen muodot ja Schweiß und Poesie -kiertue.
Suomen teemamaahanke on suurelta osin samankaltainen kuin aiemmat Suomen kulttuurivientihankkeet. Hanke eroaa kuitenkin monin pienin yksityiskohdin ja erityisesti uusin ja rohkein painotuksin muista hankkeista. Näitä eroja ovat muun muassa mutkaton ja rauhallinen viestintätapa sekä rohkeat nostot epätavallisemmissa teemoissa.
Maabrändäys taas on toimintaa, jolla pyritään vaikuttamaan määritellyn kohdeyleisön mielikuvaan brändättävästä maasta. Maabrändäyksen keskeisinä hyötyinä nähdään usein markkinointietu mielikuvien hallintaan ja maan strategiseen kilpailuetuun. Tutkielmassa verrataan, onko messuilla välitetty Suomi-brändi yhtenevä muiden viime vuosina toteutettujen Suomen valtiohallintovetoisten kulttuurivientihankkeiden kanssa. Aineisto koostuu Suomen maabrändivaltuuskunnan ja Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelman loppuraporteista sekä hankkeen strategiasta, FILIn pitämästä blogista, hankkeen lehdistötiedotteista, Suomen messujulkaisuista sekä hankkeen yhteistyöryhmän kokousten muistiosta.
Tutkielmassa selvisi, että Frankfurtin kirjamessujen teemamaahankkeen keskeiset tavoitteet ovat selkeästi yhteneviä kulttuuriviennin kehittämisohjelman tavoitteiden kanssa. Tavoitteet yhtenevät niin alan työllistämisen lisäämistavoitteissa kuin kulttuuriviennin kasvattamistavoitteessa. Laaja yhteistyö, tarkka suunnittelu sekä keskittyminen suomalaisen kulttuurin vahvuuksiin nähtiin tärkeimpinä huomioitavina seikkoina kulttuurivientihanketta toteutettaessa. Suomi-brändi koostui vahvoista perinteisistä elementeistä, kuten puhdas luonto, Suomen pohjoinen sijainti ja Muumit sekä uudemmista painotuksista, kuten vahvat suomalaiset naiskirjailijat, uudet oppimisen muodot ja Schweiß und Poesie -kiertue.
Suomen teemamaahanke on suurelta osin samankaltainen kuin aiemmat Suomen kulttuurivientihankkeet. Hanke eroaa kuitenkin monin pienin yksityiskohdin ja erityisesti uusin ja rohkein painotuksin muista hankkeista. Näitä eroja ovat muun muassa mutkaton ja rauhallinen viestintätapa sekä rohkeat nostot epätavallisemmissa teemoissa.