Proizvedenie I.A. Gončarova ”Oblomov” v ocenke kritikov raznyh epoh
Huhka, Olga (2015)
Huhka, Olga
2015
Venäjän kieli ja kulttuuri - Russian Language and Culture
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-01-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201501281046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201501281046
Kuvaus
Произведение И.А. Гончарова «Обломов» в оценке критиков разных эпох Ольга
Tiivistelmä
I.A. Gončarovin teos ”Oblomov” eri aikakausien kriitikkojen arvioinnissa
Tutkielmassa tarkastellaan I.A. Gončarovin Oblomov -teoksen eri aikakausien kirjallisuuskritiikkiä. Tavoitteena on selvittää, miten teos on nähty eri aikoina ja miten se tulkittiin. Tutkimuksen hypoteesina on olettamus, että eri aikakausien kriitikot tulkitsivat ja näkivät teoksen päähenkilöä Oblomovia eri tavalla, koska siihen vaikuttivat kunkin ajan yhteisön ideologia. Analyysia varten valittiin kuusi tieteellistä artikkelia, joista kolme ajoittuu 1900-luvulle, kaksi 1950-1970 -luvulle ja yksi on vuodelta 2013. Nämä artikkelit ovat työn primaariaineistona. Ennen analyysia tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskritiikin teoriaa sekä perehdytään kyseisten aikakausien historiaan, mikä auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa siitä ajasta ja yhteisöstä.
Kirjallisuuskritiikin teoriaa tarkastellaan pääosin Hans Robert Jaussin teorian kautta. Jauss käsittelee teoriassaan laajasti reseption merkitystä sekä kirjailijan ja lukijan suhdetta. Reseptio on tärkeä käsite tämän tutkielman kannalta, koska se tarkoittaa juuri sitä lukijoiden vastaanottoa, mitä tavoitellaan analyysissa.
Teoreettisessa osassa ja analyysissä teksti on jaettu kolmeen osaan, joista yksi sisältää 1900 luvun historiaa ja sen ajan kirjallisuuskritiikkiä, toinen osa sisältää Neuvostoliiton historiaa ja silloisten kriitikoiden artikkeleita ja kolmas osa kuvaa nykyistä aikaa ja nykyisen kriitikon artikkelia. Yksi luvuista sisältää myös lyhyen tiivistelmän Oblomovin elämästä.
Tässä havaittiin, että tutkimukselle asetettu hypoteesi pitää paikkansa. Kunkin aikakauden kriitikot katsoivat Gončarovin teosta yhteiskunnan luoman prisman kautta. 1900-luvulla suhtauduttiin negatiivisesti Oblomoviin, koska hän oli maanomistaja ja teoksen ilmestymisen aikaan Venäjällä vaadittiin maanorjien vapauttamista. Negatiivinen suhde Oblomoviin näkyy kriitikoiden artikkeleissa, joissa he moittivat maaomistajaa hänen laiskuudestaan. Neuvostoliiton aikainen kritiikki oli myös pääosin negatiivinen, koska kirjan päähenkilö Oblomov vietti päiviään nukkumalla sohvalla, mikä oli Neuvostoliiton periaatteiden vastaista toimintaa. Neuvostoliiton iskulauseena ja mottona oli jatkuva työn teko ja ahkeruus. Sen takia kirjan päähenkilö nähtiin antisankarina, josta ei saa ottaa mallia. Nykyaikainen kritiikki eroaa täysin kahdesta edellisestä. Nykyaikainen kriitikko ei ole sidottu maaorjuuteen, eikä häntä paina Neuvostoliiton aikaiset iskulauseet. Hänellä on enemmän vapautta, mikä antoi hänelle mahdollisuuden pohtia eri näkökulmista syitä Oblomovin elämäntapaan, yrittää ymmärtää päähenkilön filosofiaa ja osoittaa myötätuntoa Oblomovia kohtaan.
Tutkielmassa tarkastellaan I.A. Gončarovin Oblomov -teoksen eri aikakausien kirjallisuuskritiikkiä. Tavoitteena on selvittää, miten teos on nähty eri aikoina ja miten se tulkittiin. Tutkimuksen hypoteesina on olettamus, että eri aikakausien kriitikot tulkitsivat ja näkivät teoksen päähenkilöä Oblomovia eri tavalla, koska siihen vaikuttivat kunkin ajan yhteisön ideologia. Analyysia varten valittiin kuusi tieteellistä artikkelia, joista kolme ajoittuu 1900-luvulle, kaksi 1950-1970 -luvulle ja yksi on vuodelta 2013. Nämä artikkelit ovat työn primaariaineistona. Ennen analyysia tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskritiikin teoriaa sekä perehdytään kyseisten aikakausien historiaan, mikä auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa siitä ajasta ja yhteisöstä.
Kirjallisuuskritiikin teoriaa tarkastellaan pääosin Hans Robert Jaussin teorian kautta. Jauss käsittelee teoriassaan laajasti reseption merkitystä sekä kirjailijan ja lukijan suhdetta. Reseptio on tärkeä käsite tämän tutkielman kannalta, koska se tarkoittaa juuri sitä lukijoiden vastaanottoa, mitä tavoitellaan analyysissa.
Teoreettisessa osassa ja analyysissä teksti on jaettu kolmeen osaan, joista yksi sisältää 1900 luvun historiaa ja sen ajan kirjallisuuskritiikkiä, toinen osa sisältää Neuvostoliiton historiaa ja silloisten kriitikoiden artikkeleita ja kolmas osa kuvaa nykyistä aikaa ja nykyisen kriitikon artikkelia. Yksi luvuista sisältää myös lyhyen tiivistelmän Oblomovin elämästä.
Tässä havaittiin, että tutkimukselle asetettu hypoteesi pitää paikkansa. Kunkin aikakauden kriitikot katsoivat Gončarovin teosta yhteiskunnan luoman prisman kautta. 1900-luvulla suhtauduttiin negatiivisesti Oblomoviin, koska hän oli maanomistaja ja teoksen ilmestymisen aikaan Venäjällä vaadittiin maanorjien vapauttamista. Negatiivinen suhde Oblomoviin näkyy kriitikoiden artikkeleissa, joissa he moittivat maaomistajaa hänen laiskuudestaan. Neuvostoliiton aikainen kritiikki oli myös pääosin negatiivinen, koska kirjan päähenkilö Oblomov vietti päiviään nukkumalla sohvalla, mikä oli Neuvostoliiton periaatteiden vastaista toimintaa. Neuvostoliiton iskulauseena ja mottona oli jatkuva työn teko ja ahkeruus. Sen takia kirjan päähenkilö nähtiin antisankarina, josta ei saa ottaa mallia. Nykyaikainen kritiikki eroaa täysin kahdesta edellisestä. Nykyaikainen kriitikko ei ole sidottu maaorjuuteen, eikä häntä paina Neuvostoliiton aikaiset iskulauseet. Hänellä on enemmän vapautta, mikä antoi hänelle mahdollisuuden pohtia eri näkökulmista syitä Oblomovin elämäntapaan, yrittää ymmärtää päähenkilön filosofiaa ja osoittaa myötätuntoa Oblomovia kohtaan.