Egyptin vallankumousvuosi kuvina. Helsingin Sanomissa vuonna 2011 julkaistujen valokuvien ja niihin liittyvien tekstien representaatiot.
Egutkina, Anna (2014)
Egutkina, Anna
2014
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201411142316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201411142316
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee Egyptin vallankumouksen uutisointia vuonna 2011 Helsingin Sanomien ulkomaat-osaston sivuilla julkaistuissa valokuvissa, otsikoissa, ingresseissä ja kuvateksteissä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten vallankumouksen eri toimijat esitetään sekä mitä semioottisia merkityksiä kuvista ja teksteistä nousee esille.
Pääasiallinen tutkimusmenetelmäni on määrällinen ja laadullinen valokuvien sisällönanalyysi. Mediakuvaston systemaattisen sisällönanalyysin avulla selvitän, millaisia visuaalisia järjestyksiä ja rakenteita Helsingin Sanomien kuvat välittävät. Tutkimuskriteerini täyttäviä kuvia löytyi vuoden 2011 Helsingin Sanomien 64:sta lehtinumerosta. Kuvallisia juttuja Egyptistä oli yhteensä 78 ja kuvia yhteensä 159.
Keskeisten määrällisten tutkimustulosten mukaan aineistoni kuvissa esiintyi eniten työikäisiä ihmisiä, miehet olivat kuvissa huomattavasti naisia useammin, ja ylivoimaisesti suurin osa kuvista esitti mielenosoittajia. Islam näkyi vain harvoissa valokuvissa, ja useimmiten naisten pukeutumisen, esimerkiksi hunnun kautta.
Laadullisten tutkimustulosten mukaan aineistoni kuvien luonne oli ensisijaisesti maltillinen ja rauhallinen. Vain suhteellisen pieni osa kuvista oli luokiteltavissa uhkaaviksi ja pelkoa lietsoviksi. Vaikka naiset esiintyivät aineistossani harvoin suhteessa miehiin, heidät esitettiin useimmiten aktiivisessa roolissa. Aineistossani oli erittäin vähän perinteisiä naisen rooleja vahvistavia kuvia, joissa nainen olisi ollut perheenäitinä tai miehensä menettäneenä surijana. Esittämäni hypoteesin vastaisesti, vain harvoissa Helsingin Sanomissa julkaistuissa kuvissa oli havaittavissa islamin nostamista jalustalle ja muslimivihan, pelon tai toiseuden lietsomista.
Pääasiallinen tutkimusmenetelmäni on määrällinen ja laadullinen valokuvien sisällönanalyysi. Mediakuvaston systemaattisen sisällönanalyysin avulla selvitän, millaisia visuaalisia järjestyksiä ja rakenteita Helsingin Sanomien kuvat välittävät. Tutkimuskriteerini täyttäviä kuvia löytyi vuoden 2011 Helsingin Sanomien 64:sta lehtinumerosta. Kuvallisia juttuja Egyptistä oli yhteensä 78 ja kuvia yhteensä 159.
Keskeisten määrällisten tutkimustulosten mukaan aineistoni kuvissa esiintyi eniten työikäisiä ihmisiä, miehet olivat kuvissa huomattavasti naisia useammin, ja ylivoimaisesti suurin osa kuvista esitti mielenosoittajia. Islam näkyi vain harvoissa valokuvissa, ja useimmiten naisten pukeutumisen, esimerkiksi hunnun kautta.
Laadullisten tutkimustulosten mukaan aineistoni kuvien luonne oli ensisijaisesti maltillinen ja rauhallinen. Vain suhteellisen pieni osa kuvista oli luokiteltavissa uhkaaviksi ja pelkoa lietsoviksi. Vaikka naiset esiintyivät aineistossani harvoin suhteessa miehiin, heidät esitettiin useimmiten aktiivisessa roolissa. Aineistossani oli erittäin vähän perinteisiä naisen rooleja vahvistavia kuvia, joissa nainen olisi ollut perheenäitinä tai miehensä menettäneenä surijana. Esittämäni hypoteesin vastaisesti, vain harvoissa Helsingin Sanomissa julkaistuissa kuvissa oli havaittavissa islamin nostamista jalustalle ja muslimivihan, pelon tai toiseuden lietsomista.