Alle kolmivuotiaat lapset toimijoina päiväkodin piiritilanteissa
Hannula, Sirja; Jokinen, Salla (2014)
Hannula, Sirja
Jokinen, Salla
2014
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212229
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan suomalaista päiväkotia alle kolmivuotiaan lapsen toimijuuden näkökulmasta. Tutkimus sijoittuu lapsuudentutkimuksen monitieteiseen tutkimuskenttään ja osallistuu keskusteluun kaikkein pienimpien lasten toimijuudesta ja osallisuudesta varhaiskasvatuksen instituutioissa. Toimijuutta lähestytään tässä Pajun (2013) kehittelemän tapahtuvan ja sidoksellisen toimijuuden kautta. Toimijuus nähdään näin ollen toiminnan virtaan vaikuttamisena. Tämä vaikuttaminen voi olla toimintaa muuttavaa tai eteenpäin vievää.
Tutkimuksen aineisto on kerätty osana laajempaa tutkimusprojektia ( Näkymätön taaperoikä? Alle kolmivuotiaiden paikalliset ja globaalit paikat 2010 2012, koordinaattorina Niina Rutanen). Projektin aikana erään päiväkodin alle kolmivuotiaiden ryhmässä toteutettiin etnografia, joka sisälsi havainnointien lisäksi myös videointeja erilaisista tilanteista, muun muassa piiritilanteista, ulkoilusta, leikeistä ja ruokailusta. Tästä aineistoista tutkimuskohteeksi rajautuivat päiväkodin pienten lasten ryhmän piiritilanteet. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisena pienten lasten toimijuus näyttäytyy näissä piiritilanteissa. Olemme kiinnostuneita siitä, minkälaisia muotoja lasten toimijuus piirissä saa ja minkälaista toimijuutta piiri institutionaalisena käytäntönä mahdollistaa. Videoaineisto on litteroitu ja analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset tuovat esille lasten toimijuuden rakentumista piiritilanteissa, ja erityisesti sitä, miten toimijuus mahdollistuu tai rajautuu piiritilanteessa kolmen eri ulottuvuuden kautta. Lasten toimijuuden ulottuvuudet piirissä ovat 1) osallistuminen piirin käsikirjoituksen mukaisesti, 2) lasten paikka piirissä sekä 3) lasten piiritilanteessa käymät neuvottelut. Käsikirjoitus -käsite muodostaa piiritilanteen kehyksen, joka kuvaa piiritilanteen tyypillistä, suunniteltua kulkua aikuisen ohjaamana. Lasten toimijuuden ulottuvuutena osallistuminen piirin käsikirjoituksen puitteissa toimintaan on esimerkiksi laulamista mukana tai sellaisten aloitteiden tekemistä, että ne hyväksytään osaksi piirin kulkua. Lasten toimijuus näyttäytyy piirissä selvästi myös sekä lasten fyysisen että lasten osallistumisen paikan etsimisenä. Kolmantena lasten toimijuuden ulottuvuutena nähdään lasten neuvottelut. Näitä neuvotteluja käydään sekä aikuisen kanssa että vertaisten välillä. Piirissä neuvotellaan muun muassa osallistumisesta, paikasta ja lasten välisistä suhteista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että päiväkodin pienimpien lasten toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen ja päiväkodin kontekstissa on moniulotteinen prosessi.
Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan suomalaista päiväkotia alle kolmivuotiaan lapsen toimijuuden näkökulmasta. Tutkimus sijoittuu lapsuudentutkimuksen monitieteiseen tutkimuskenttään ja osallistuu keskusteluun kaikkein pienimpien lasten toimijuudesta ja osallisuudesta varhaiskasvatuksen instituutioissa. Toimijuutta lähestytään tässä Pajun (2013) kehittelemän tapahtuvan ja sidoksellisen toimijuuden kautta. Toimijuus nähdään näin ollen toiminnan virtaan vaikuttamisena. Tämä vaikuttaminen voi olla toimintaa muuttavaa tai eteenpäin vievää.
Tutkimuksen aineisto on kerätty osana laajempaa tutkimusprojektia ( Näkymätön taaperoikä? Alle kolmivuotiaiden paikalliset ja globaalit paikat 2010 2012, koordinaattorina Niina Rutanen). Projektin aikana erään päiväkodin alle kolmivuotiaiden ryhmässä toteutettiin etnografia, joka sisälsi havainnointien lisäksi myös videointeja erilaisista tilanteista, muun muassa piiritilanteista, ulkoilusta, leikeistä ja ruokailusta. Tästä aineistoista tutkimuskohteeksi rajautuivat päiväkodin pienten lasten ryhmän piiritilanteet. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisena pienten lasten toimijuus näyttäytyy näissä piiritilanteissa. Olemme kiinnostuneita siitä, minkälaisia muotoja lasten toimijuus piirissä saa ja minkälaista toimijuutta piiri institutionaalisena käytäntönä mahdollistaa. Videoaineisto on litteroitu ja analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset tuovat esille lasten toimijuuden rakentumista piiritilanteissa, ja erityisesti sitä, miten toimijuus mahdollistuu tai rajautuu piiritilanteessa kolmen eri ulottuvuuden kautta. Lasten toimijuuden ulottuvuudet piirissä ovat 1) osallistuminen piirin käsikirjoituksen mukaisesti, 2) lasten paikka piirissä sekä 3) lasten piiritilanteessa käymät neuvottelut. Käsikirjoitus -käsite muodostaa piiritilanteen kehyksen, joka kuvaa piiritilanteen tyypillistä, suunniteltua kulkua aikuisen ohjaamana. Lasten toimijuuden ulottuvuutena osallistuminen piirin käsikirjoituksen puitteissa toimintaan on esimerkiksi laulamista mukana tai sellaisten aloitteiden tekemistä, että ne hyväksytään osaksi piirin kulkua. Lasten toimijuus näyttäytyy piirissä selvästi myös sekä lasten fyysisen että lasten osallistumisen paikan etsimisenä. Kolmantena lasten toimijuuden ulottuvuutena nähdään lasten neuvottelut. Näitä neuvotteluja käydään sekä aikuisen kanssa että vertaisten välillä. Piirissä neuvotellaan muun muassa osallistumisesta, paikasta ja lasten välisistä suhteista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että päiväkodin pienimpien lasten toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen ja päiväkodin kontekstissa on moniulotteinen prosessi.