Työpajapedagogiikka - mielenterveyskuntoutumisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen yhdistäminen työpajalla
Vilppola, Johanna (2014)
Vilppola, Johanna
2014
Ammattikasvatuksen maisteriohjelma - MDP in Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409192138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409192138
Tiivistelmä
Tutkimusraportissa on kuvattu työpajapedagogiikkaa eli kuntoutumisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen samanaikaisuutta työpajalla mielenterveys-kuntoutujaopiskelijoiden, työpajaohjaajien ja opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen toimijoita oli 15 henkilöä, jotka osallistuivat tähän tutkimukseen: kuusi mielenterveyskuntoutujaa, viisi työpajaohjaajaa sekä neljä opettajaa. Opiskelijat suorittivat kotityöpalvelujen ammattitutkinnon osan työpajalla siten, että opettajat jalkautuivat työpajalle. Opetus ja työharjoittelu tapahtuivat työpajalla sekä vanhusten asumispalveluyksikössä. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa ja kuvata toimijoiden kokemuksia tutkittavasta aiheesta. Toteutin tutkimuksen toimintatutkimuksena. Osallistuin ennen tutkimuksen aloittamista työelämäryhmään sekä työpajaopiskelusta kertovaan seminaariin. Lisäksi käytössäni oli erilaista kirjallista aineistoa mm. tutkinnonperusteet, ammattitaitovaatimukset, yhden opiskelijan kirjallinen opiskeluaineisto sekä oppimispäiväkirja. Toteutin kolmen toimijaryhmän haastattelut teemahaastatteluina ryhmässä tai yksilöinä.
Keskeisimmiksi tutkimustuloksiksi nousivat opiskelijoiden korkea motivaatio opiskeluun tutulla työpajalla sekä halu näyttää, että vaikeastikin psyykkisesti sairaat voivat opiskella ja onnistua. Myös itsesäätelytaitojen kehittyminen nousi opiskelijoiden haastatteluista keskeiseksi tulokseksi. Työpajaohjaajat nostivat esiin oman ammatillisen identiteetin vahvistumisen sekä konkreettisesti oman työn tuloksen näkemisen. Opettajien valmius ja motivaatio työelämäyhteistyöhön sekä jalkautuminen työelämään nousi esiin opettajien haastatteluista.
Johtopäätökseni tutkimuksessa olivat, että opettajien jalkautuminen sekä halu ja kyky mielenterveyskuntoutujien opettamiseen ja ohjaamiseen työpajalla ovat korkealla. Opettajien työelämäjaksojen yhdistäminen työpajaopiskelussa opettamiseen voisi tulevaisuudessa toimia yhtenä mahdollisuutena säilyttää voimakkaammin opettajien siteen työelämään. Mielenterveyskuntoutujaopiskelijat ovat erittäin motivoituneita ja kyvykkäitä integroitumaan uudelleen yhteiskuntaan erityisesti avustaviin tehtäviin ja osatyötä tekemään. Työpajaohjaajilla esiintyi muutoshaluisuus ja kyvykkyys työpajan asiakkaiden elämäntilanteiden edistämiseen koulutus- ja työelämään. Kaikilla toimijoilla oli yhteistyökykyä sekä halua olla vaikuttamassa työpajaopiskelun että mielenterveyskuntoutujien uudelleenintegroimisessa yhteiskuntaan. Valmius työpajojen käyttämiseen monipuolisemmin oppilaitoksen tuella ja ohjauksella oli olemassa. Tulevaisuudessa on edelleen haasteena rahoituksen järjestyminen työpajapedagogiikan järjestymiseksi. Yritysmaailman saaminen mukaan yhteistyöhön vielä voimakkaammin on tulevaisuuden haaste.
Keskeisimmiksi tutkimustuloksiksi nousivat opiskelijoiden korkea motivaatio opiskeluun tutulla työpajalla sekä halu näyttää, että vaikeastikin psyykkisesti sairaat voivat opiskella ja onnistua. Myös itsesäätelytaitojen kehittyminen nousi opiskelijoiden haastatteluista keskeiseksi tulokseksi. Työpajaohjaajat nostivat esiin oman ammatillisen identiteetin vahvistumisen sekä konkreettisesti oman työn tuloksen näkemisen. Opettajien valmius ja motivaatio työelämäyhteistyöhön sekä jalkautuminen työelämään nousi esiin opettajien haastatteluista.
Johtopäätökseni tutkimuksessa olivat, että opettajien jalkautuminen sekä halu ja kyky mielenterveyskuntoutujien opettamiseen ja ohjaamiseen työpajalla ovat korkealla. Opettajien työelämäjaksojen yhdistäminen työpajaopiskelussa opettamiseen voisi tulevaisuudessa toimia yhtenä mahdollisuutena säilyttää voimakkaammin opettajien siteen työelämään. Mielenterveyskuntoutujaopiskelijat ovat erittäin motivoituneita ja kyvykkäitä integroitumaan uudelleen yhteiskuntaan erityisesti avustaviin tehtäviin ja osatyötä tekemään. Työpajaohjaajilla esiintyi muutoshaluisuus ja kyvykkyys työpajan asiakkaiden elämäntilanteiden edistämiseen koulutus- ja työelämään. Kaikilla toimijoilla oli yhteistyökykyä sekä halua olla vaikuttamassa työpajaopiskelun että mielenterveyskuntoutujien uudelleenintegroimisessa yhteiskuntaan. Valmius työpajojen käyttämiseen monipuolisemmin oppilaitoksen tuella ja ohjauksella oli olemassa. Tulevaisuudessa on edelleen haasteena rahoituksen järjestyminen työpajapedagogiikan järjestymiseksi. Yritysmaailman saaminen mukaan yhteistyöhön vielä voimakkaammin on tulevaisuuden haaste.