Alakouluikäisen lapsen Internetin käytön yhteys lapsen sosiaaliseen kompetenssiin
Riihilahti, Anne (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Riihilahti, Anne
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406171797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406171797
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on julkaisuharkintaan lähetetty artikkeli "Alakouluikäisen lapsen Internetin käytön yhteys lapsen sosiaaliseen kompetenssiin" (Anne Riihilahti TtK, Eija Paavilainen TtT, professori, Anna-Maija Koivisto yliopisto-opettaja, Jari Kylmä FT, dosentti, yliopistonlehtori).
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alakouluikäisen lapsen Internetin käyttöä ja sen yhteyttä lapsen sosiaaliseen kompetenssiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin 4.-6. luokkalaisilta (n=312, vastausprosentti 92 %) oppilailta strukturoiduilla kyselylomakkeilla. Lapsen Internetin käyttöä mitattiin Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n Pelitaito-projektin ja Lasten Mediabarometri 2012- mittareiden avulla. Lasten sosiaalista kompetenssia mitattiin MASK-monitahoarviointimittarin avulla.
Lasten Internetin käyttö lisääntyy ja saa uusia ulottuvuuksia luokka-asteen kasvaessa. Erityisesti sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt. Lapsesta on kiva pelata ja tutustua uusiin ihmisiin Internetissä. Osa haluaa unohtaa ikävät asiat. Tytöt ovat yhteistyötaitoisempia ja empatiakykyisempiä kuin pojat. Vastaavasti pojat ovat impulsiivisempia kuin tytöt. Liiallisella Internetin käytöllä näyttää olevan yhteyttä lapsen käyttäytymisen muutoksiin juuri antisosiaalisuuden osalta, sekä impulsiivisuus että häiritsevyys lisääntyy mitä kauemmin lapsi viettää aikaa Internetissä.
Pro gradu tutkielman toisen osan muodostaa kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan tutkimusartikkelin luotettavuutta. Tässä tutkimuksessa on mitattu juuri sitä mitä on ollut tarkoituskin mitata. Tämän tutkimuksen käsitteet operationalisoitiin konkreettisesti mitattaviksi muuttujiksi. Muuttujista laadittiin muuttujataulukko. Kyselylomake laadittiin ottaen huomioon vastaajien ikä ja kehitystaso. Lisäksi tutkija oli mukana tutkimukseen osallistuvien tutkimustilanteessa vastaamassa esille tulleisiin kysymyksiin. Tutkimuksen reliabiliteetti tarkoittaa mittarin kykyä antaa ei-sattumanvaraisia tuloksia ja mittaukset ovat toistettavissa myös muissa tutkimuksissa. Tässä tutkimuksessa samaa käsitettä on mitattu kolmella eri mittarilla ja usealla kyselylomakkeen kysymyksillä. Raportointi on selkeää ja johdonmukaista. Tässä tutkimuksessa on pyritty noudattamaan hyvän tieteellisen käytännön toimintatapoja. Tutkija ei ole syyllistynyt plagiointiin, vilppiin tai tekaistujen tutkimustietojen esittämiseen.
The association between primary school-age child’s Internet usage and social competence
Abstract
This Master’s thesis consists of two parts. The first part is an article which has been sent for publication consideration: ”The association between primary school-age child’s Internet usage and social competence” (Anne Riihilahti BHSc; Eija Paavilainen DHSc, Professor; Anna-Maija Koivisto University Teacher; Jari Kylmä PhD, Associate Professor, University Lecturer).
The purpose of this study was to describe primary school-age child’s Internet usage and its association with social competence. The data was collected from 4th to 6th graders (n=312, response rate 92 %) through structured questionnaires. The child’s Internet usage was measured by a substance abuse prevention project EHYT and Children’s media barometer 2012- scale. The social competence of the children was measured by MASK, a multi-faceted scale.
The internet usage increases and gets new dimensions along the child’s grade-level. Especially the usage of social media increases. Children like to play and to meet new people online. Some want to forget the unpleasant issues. Compared to boys, girls are more cooperative and have better empathy skills. Boys, in turn, are more impulsive than girls. The excessive use of Internet seems to have an association with children’s behavior, in particular with antisocial behavior: Both impulsivity and disruptiveness increases the longer a child spends time online.
The second part of the Master`s thesis is a literature review in which the reliability of the research, presented in the article, is reviewed. This study has succeeded in measuring exactly what was supposed to be measured. This study operationalized the concepts into concretely measurable variables. A variable table was formed from the variables. The questionnaire was created taking the respondents’ age and development stage into account. In addition the first author was present at the trial situation to answer questions rising from the questionnaire. The reliability of the research refers to the ability of the measurement scale to offer non-randomized results. Furthermore, reliability refers to the fact that measurements are reproducible in other studies. In this study the same concept has been measured by three measures and several questionnaire items. The reporting is clear and consistent. In this study, efforts have been made to comply with good scientific practices. The researcher has not been guilty of plagiarism, cheating, or artificial presentation of the survey data.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alakouluikäisen lapsen Internetin käyttöä ja sen yhteyttä lapsen sosiaaliseen kompetenssiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin 4.-6. luokkalaisilta (n=312, vastausprosentti 92 %) oppilailta strukturoiduilla kyselylomakkeilla. Lapsen Internetin käyttöä mitattiin Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n Pelitaito-projektin ja Lasten Mediabarometri 2012- mittareiden avulla. Lasten sosiaalista kompetenssia mitattiin MASK-monitahoarviointimittarin avulla.
Lasten Internetin käyttö lisääntyy ja saa uusia ulottuvuuksia luokka-asteen kasvaessa. Erityisesti sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt. Lapsesta on kiva pelata ja tutustua uusiin ihmisiin Internetissä. Osa haluaa unohtaa ikävät asiat. Tytöt ovat yhteistyötaitoisempia ja empatiakykyisempiä kuin pojat. Vastaavasti pojat ovat impulsiivisempia kuin tytöt. Liiallisella Internetin käytöllä näyttää olevan yhteyttä lapsen käyttäytymisen muutoksiin juuri antisosiaalisuuden osalta, sekä impulsiivisuus että häiritsevyys lisääntyy mitä kauemmin lapsi viettää aikaa Internetissä.
Pro gradu tutkielman toisen osan muodostaa kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan tutkimusartikkelin luotettavuutta. Tässä tutkimuksessa on mitattu juuri sitä mitä on ollut tarkoituskin mitata. Tämän tutkimuksen käsitteet operationalisoitiin konkreettisesti mitattaviksi muuttujiksi. Muuttujista laadittiin muuttujataulukko. Kyselylomake laadittiin ottaen huomioon vastaajien ikä ja kehitystaso. Lisäksi tutkija oli mukana tutkimukseen osallistuvien tutkimustilanteessa vastaamassa esille tulleisiin kysymyksiin. Tutkimuksen reliabiliteetti tarkoittaa mittarin kykyä antaa ei-sattumanvaraisia tuloksia ja mittaukset ovat toistettavissa myös muissa tutkimuksissa. Tässä tutkimuksessa samaa käsitettä on mitattu kolmella eri mittarilla ja usealla kyselylomakkeen kysymyksillä. Raportointi on selkeää ja johdonmukaista. Tässä tutkimuksessa on pyritty noudattamaan hyvän tieteellisen käytännön toimintatapoja. Tutkija ei ole syyllistynyt plagiointiin, vilppiin tai tekaistujen tutkimustietojen esittämiseen.
The association between primary school-age child’s Internet usage and social competence
Abstract
This Master’s thesis consists of two parts. The first part is an article which has been sent for publication consideration: ”The association between primary school-age child’s Internet usage and social competence” (Anne Riihilahti BHSc; Eija Paavilainen DHSc, Professor; Anna-Maija Koivisto University Teacher; Jari Kylmä PhD, Associate Professor, University Lecturer).
The purpose of this study was to describe primary school-age child’s Internet usage and its association with social competence. The data was collected from 4th to 6th graders (n=312, response rate 92 %) through structured questionnaires. The child’s Internet usage was measured by a substance abuse prevention project EHYT and Children’s media barometer 2012- scale. The social competence of the children was measured by MASK, a multi-faceted scale.
The internet usage increases and gets new dimensions along the child’s grade-level. Especially the usage of social media increases. Children like to play and to meet new people online. Some want to forget the unpleasant issues. Compared to boys, girls are more cooperative and have better empathy skills. Boys, in turn, are more impulsive than girls. The excessive use of Internet seems to have an association with children’s behavior, in particular with antisocial behavior: Both impulsivity and disruptiveness increases the longer a child spends time online.
The second part of the Master`s thesis is a literature review in which the reliability of the research, presented in the article, is reviewed. This study has succeeded in measuring exactly what was supposed to be measured. This study operationalized the concepts into concretely measurable variables. A variable table was formed from the variables. The questionnaire was created taking the respondents’ age and development stage into account. In addition the first author was present at the trial situation to answer questions rising from the questionnaire. The reliability of the research refers to the ability of the measurement scale to offer non-randomized results. Furthermore, reliability refers to the fact that measurements are reproducible in other studies. In this study the same concept has been measured by three measures and several questionnaire items. The reporting is clear and consistent. In this study, efforts have been made to comply with good scientific practices. The researcher has not been guilty of plagiarism, cheating, or artificial presentation of the survey data.