Vastuullisen liiketoiminnan synnyttämän sidosryhmäarvon ulottuvuudet
Laitila, Eero (2014)
Laitila, Eero
2014
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404101321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404101321
Tiivistelmä
Kasvava trendi vastuullisesta liiketoiminnasta muuttaa niin asiakkaiden kuin yritystenkin käsityksiä siitä, miten vastuullisuuteen liittyviä näkökulmia tulee kulutuksessa ja liiketoiminnassa huomioida. Sidosryhmäajattelu on eräs tapa varmistaa toiminnan eettinen kestävyys sen taloudellisen kannattavuuden lisäksi. Sidosryhmien tarpeiden ja motivaattoreiden ymmärtäminen on verrattavissa asiakasosaamisen merkitykseen.
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida vastuullisessa liiketoiminnassa syntyvää sidosryhmäarvoa. Tutkimusprosessissa tehtyjen havaintojen mukaan sidosryhmäarvolla on useita kvalitatiivisia ominaisuuksia, joita tunnistamalla sidosryhmäyhteistyössä syntyvää arvoa voidaan ymmärtää ja analysoida entistä tarkemmin.
Tavoitteeseen vastattiin tunnistamalla sidosryhmäarvon seitsemän eri ulottuvuutta ja arvon syntymisen elementit. Teoreettisena pohjana käytettiin markkinoinnin asiakasarvotutkimusta hyötyjen ja uhrausten, suhdemarkkinoinnin ja arvolupauksen näkökulmista sekä asiakasarvotypologian viitekehystä. Empiirisestä aineistosta tehtyjä havaintoja reflektoitiin viitekehykseen, minkä tuloksena tunnistettiin arvoulottuvuudet ja niiden ominaisuudet sekä sidosryhmäarvon elementit.
Sidosryhmäarvo nimettiin elementeiltään strategiaa tukevaksi, toiminnassa konkretisoituvaksi, vuorovaikutuksessa rakentuvaksi sekä ideologisille preferensseille perustuvaksi. Sen ulottuvuuksiksi tunnistettiin ideologinen, toiminnallinen, subjektiivinen, eettinen ja episteeminen arvo, sekä imago- ja verkostoarvo. Myös ulottuvuuksien ja elementtien keskinäiseen suhteeseen paneuduttiin.
Sidosryhmäarvo havaittiin tutkimuksessa monitahoiseksi ilmiöksi, jonka ymmärtämiseen markkinoinnin tutkimus tarjoaa hyvin käyttökelpoisen näkökulman. Tutkimus tuo yhteen markkinoinnin ja vastuullisen liiketoiminnan tutkimusperinteitä tarjoten useita jatkotutkimusmahdollisuuksia sidosryhmäarvon yhä syvempään ymmärtämiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida vastuullisessa liiketoiminnassa syntyvää sidosryhmäarvoa. Tutkimusprosessissa tehtyjen havaintojen mukaan sidosryhmäarvolla on useita kvalitatiivisia ominaisuuksia, joita tunnistamalla sidosryhmäyhteistyössä syntyvää arvoa voidaan ymmärtää ja analysoida entistä tarkemmin.
Tavoitteeseen vastattiin tunnistamalla sidosryhmäarvon seitsemän eri ulottuvuutta ja arvon syntymisen elementit. Teoreettisena pohjana käytettiin markkinoinnin asiakasarvotutkimusta hyötyjen ja uhrausten, suhdemarkkinoinnin ja arvolupauksen näkökulmista sekä asiakasarvotypologian viitekehystä. Empiirisestä aineistosta tehtyjä havaintoja reflektoitiin viitekehykseen, minkä tuloksena tunnistettiin arvoulottuvuudet ja niiden ominaisuudet sekä sidosryhmäarvon elementit.
Sidosryhmäarvo nimettiin elementeiltään strategiaa tukevaksi, toiminnassa konkretisoituvaksi, vuorovaikutuksessa rakentuvaksi sekä ideologisille preferensseille perustuvaksi. Sen ulottuvuuksiksi tunnistettiin ideologinen, toiminnallinen, subjektiivinen, eettinen ja episteeminen arvo, sekä imago- ja verkostoarvo. Myös ulottuvuuksien ja elementtien keskinäiseen suhteeseen paneuduttiin.
Sidosryhmäarvo havaittiin tutkimuksessa monitahoiseksi ilmiöksi, jonka ymmärtämiseen markkinoinnin tutkimus tarjoaa hyvin käyttökelpoisen näkökulman. Tutkimus tuo yhteen markkinoinnin ja vastuullisen liiketoiminnan tutkimusperinteitä tarjoten useita jatkotutkimusmahdollisuuksia sidosryhmäarvon yhä syvempään ymmärtämiseen.