Kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus peruskoulun oppikirjoissa
HANNINEN, KATJA; MIKKONEN, PAULIINA (2014)
HANNINEN, KATJA
MIKKONEN, PAULIINA
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-02-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201402101114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201402101114
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen ilmenemisen tutkiminen peruskoulun oppikirjoissa. Tutkimus jakaantui kahteen tutkimuskysymykseen. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli selvittää, miten kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen aihesisällöt esiintyivät peruskoulun oppikirjoissa. Toinen tutkimuskysymys koski aihesisältöjen jakaantumista eri vuosiluokkien kesken.
Tutkimus toteutettiin oppikirjatutkimuksena. Aineiston muodostivat peruskoulun ympäristö- ja luonnontiedon, biologian ja maantiedon, biologian sekä terveystiedon oppikirjat, jotka olivat saatavilla tutkimusta tehtäessä. Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja sen lähtökohtana oli hermeneuttinen lähestymistapa. Oppikirjat analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää tutkittavaa ilmiötä, joten aineiston kvantifiointia ei koettu tarpeelliseksi.
Tutkimuksen analyysin tuloksena muodostui neljä aihesisältöjä kuvaavaa luokkaa, jotka olivat Seksi ja lisääntyminen, Seksuaalisuus, Murrosikä ja Sosiaalinen kanssakäyminen. Seksi ja lisääntyminen- sekä Murrosikä-luokkien aihesisältöjä käsiteltiin vuosiluokilla 1-6 melko vähän, ja aihesisältöjen kunnollinen käsittely alkoi vasta vuosiluokkien 7-9 oppikirjoissa. Seksuaalisuus-luokan sisältöjä käsiteltiin ainoastaan vuosiluokkien 7-9 oppikirjoissa. Sosiaalinen kanssakäyminen -luokka esiintyi melko tasaisesti kaikkien vuosiluokkien oppikirjoissa.
Saatuja tutkimustuloksia verrattiin teoriapohjaan, joka muodostui WHO:n asiakirjasta Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa, Greenbergin, Bruessin ja Mullenin seksuaalisuuden nelikentästä sekä Korteniemi-Poikelan ja Cacciatoren seksuaalisuuden portaista. Tutkimuksen perusteella todettiin, että peruskoulun oppikirjoissa ei esiinny kaikkia kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen aihepiirejä. Täten oppikirjat eivät yksin kata kokonaisvaltaisen seksuaali-kasvatuksen tavoitteita.
Tutkimustulosten avulla pyritään vaikuttamaan peruskoulun seksuaalikasvattajiin, jotta oppilaiden asema kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen vastaanottajina kehittyisi.
Tutkimus toteutettiin oppikirjatutkimuksena. Aineiston muodostivat peruskoulun ympäristö- ja luonnontiedon, biologian ja maantiedon, biologian sekä terveystiedon oppikirjat, jotka olivat saatavilla tutkimusta tehtäessä. Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja sen lähtökohtana oli hermeneuttinen lähestymistapa. Oppikirjat analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää tutkittavaa ilmiötä, joten aineiston kvantifiointia ei koettu tarpeelliseksi.
Tutkimuksen analyysin tuloksena muodostui neljä aihesisältöjä kuvaavaa luokkaa, jotka olivat Seksi ja lisääntyminen, Seksuaalisuus, Murrosikä ja Sosiaalinen kanssakäyminen. Seksi ja lisääntyminen- sekä Murrosikä-luokkien aihesisältöjä käsiteltiin vuosiluokilla 1-6 melko vähän, ja aihesisältöjen kunnollinen käsittely alkoi vasta vuosiluokkien 7-9 oppikirjoissa. Seksuaalisuus-luokan sisältöjä käsiteltiin ainoastaan vuosiluokkien 7-9 oppikirjoissa. Sosiaalinen kanssakäyminen -luokka esiintyi melko tasaisesti kaikkien vuosiluokkien oppikirjoissa.
Saatuja tutkimustuloksia verrattiin teoriapohjaan, joka muodostui WHO:n asiakirjasta Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa, Greenbergin, Bruessin ja Mullenin seksuaalisuuden nelikentästä sekä Korteniemi-Poikelan ja Cacciatoren seksuaalisuuden portaista. Tutkimuksen perusteella todettiin, että peruskoulun oppikirjoissa ei esiinny kaikkia kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen aihepiirejä. Täten oppikirjat eivät yksin kata kokonaisvaltaisen seksuaali-kasvatuksen tavoitteita.
Tutkimustulosten avulla pyritään vaikuttamaan peruskoulun seksuaalikasvattajiin, jotta oppilaiden asema kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen vastaanottajina kehittyisi.