Lukiolaisten perusteluja matematiikan oppimäärän valitsemiselle
BLOMQVIST, SILJA (2013)
BLOMQVIST, SILJA
2013
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312181755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312181755
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin syitä matematiikan oppimäärän valintaan lukiossa. Miksi opiskelija oli valinnut juuri pitkän tai lyhyen matematiikan? Mikä oli saanut tämän mahdollisesti vaihtamaan matematiikan oppimääräänsä kesken lukion? Lisäksi eriteltiin pitkän matematiikan opiskelijoiden, lyhyen matematiikan opiskelijoiden, naisopiskelijoiden sekä miesopiskelijoiden joukoissa yleisimmin esiintyviä syitä matematiikan oppimäärän valinnalle.
Tutkimus pohjautuu löyhästi fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Tutkimukseen osallistui 28 lukiolaista yhdestä eteläpirkanmaalaisesta lukiosta. Aineiston keräämisen ajankohtaan mennessä kaikki vastaajat olivat opiskelleet lukiossa jo ainakin yhden vuoden. Aineisto kerättiin kirjallisesti vapaamuotoisina kirjoitelmina. Aineisto käsiteltiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin tutkimusmenetelmiä käyttäen. Analyysi oli aineistolähtöinen, eli teoria muodostettiin kerätyn aineiston pohjalta eikä tutkimuksen pohjana siis käytetty valmista teoriaa.
Lukiolaisten matematiikan oppimäärän valintaan huomattiin vaikuttavan seuraavat viisi seikkaa tärkeysjärjestyksessä: osaaminen, mahdollisuudet, mielekkyys, tavoitteet ja työskentely. Nämä käsitteet sisältävät lisäksi kolme tai neljä alakohtaa, joista tärkeimmäksi osoittautuivat käsitteen osaaminen alle sijoittuneet matematiikan haasteellisuus ja taidot matematiikassa sekä käsitteen mahdollisuudet alle sijoittunut jatko-opiskelu. Osaaminen osoittautui yleisimmäksi valinnan syyksi sekä pitkän matematiikan opiskelijoiden, lyhyen matematiikan opiskelijoiden, naisopiskelijoiden että miesopiskelijoiden joukoissa.
Tutkimus pohjautuu löyhästi fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Tutkimukseen osallistui 28 lukiolaista yhdestä eteläpirkanmaalaisesta lukiosta. Aineiston keräämisen ajankohtaan mennessä kaikki vastaajat olivat opiskelleet lukiossa jo ainakin yhden vuoden. Aineisto kerättiin kirjallisesti vapaamuotoisina kirjoitelmina. Aineisto käsiteltiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin tutkimusmenetelmiä käyttäen. Analyysi oli aineistolähtöinen, eli teoria muodostettiin kerätyn aineiston pohjalta eikä tutkimuksen pohjana siis käytetty valmista teoriaa.
Lukiolaisten matematiikan oppimäärän valintaan huomattiin vaikuttavan seuraavat viisi seikkaa tärkeysjärjestyksessä: osaaminen, mahdollisuudet, mielekkyys, tavoitteet ja työskentely. Nämä käsitteet sisältävät lisäksi kolme tai neljä alakohtaa, joista tärkeimmäksi osoittautuivat käsitteen osaaminen alle sijoittuneet matematiikan haasteellisuus ja taidot matematiikassa sekä käsitteen mahdollisuudet alle sijoittunut jatko-opiskelu. Osaaminen osoittautui yleisimmäksi valinnan syyksi sekä pitkän matematiikan opiskelijoiden, lyhyen matematiikan opiskelijoiden, naisopiskelijoiden että miesopiskelijoiden joukoissa.