Miellejärjestelmät ja matematiikka : onko matematiikka kuunneltavaa, katsottavaa, luettavaa vai kosketettavaa?
LEPPÄNEN, MAIJA (2013)
LEPPÄNEN, MAIJA
2013
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312091706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312091706
Tiivistelmä
Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää miten matemaattisesti ja musikaalisesti suuntautuneet oppilaat
jakautuvat eri miellejärjestelmien käyttäjiksi. Miellejärjestelmät (Visuaalinen, Auditiivinen,
Kinesteettinen ja Kirjoittaja-lukija; VARK), ovat osa 1970-luvulla kehitettyä NLP-teoriaa. NLP
tulee sanoista Neurolingvistinen ohjelmointi (Neuro linguistic programming). ”Neuro” viittaa
mieleen ja psyykkeeseen, ”Linguistic”, tarkoittaa kieltä (ja sen käyttöä) ja ”Program”, viittaa
toistuvaan käyttäytymiseen ja toiminnan tarkoitukseen (O'Connor & McDermont 1998).Tutkimus
toteutettiin mukautetulla Neil Flemingin kehittämällä oppimistyylikyselylomakkeella Päivölän
kansanopiston matematiikkalinjan ja Hatanpään lukion musiikkilinjan opiskelijoille keväällä 2009.
Tutkimuksen teoriaosassa tutustaan NLP:n syntyyn ja miellejärjestelmiin tarkemmin, sekä muihin
oppimistyyliteorioihin. Miellejärjestelmistä luetellaan erilaisia tapoja tunnistaa miellejärjestelmää
käyttävä henkilö ja tapoja hyödyntää järjestelmiä matematiikan opetuksessa. Tässä työssä
tarkastellaan myös NLP:hen kohdistunutta kritiikkiä ja aikaisempia tutkimuksia. Eurooppalaista
tutkimusta aiheesta on tehty melko vähän aiheen kiistellyn tieteellisen aseman takia. Tämä tutkimus
ei ota kantaa NLP:n tieteellisyyteen, vaan käsittelee miellejärjestelmiä menetelmän näkökulmasta.
Tutkimuksessa vastaajista (N= 39) enemmistö 65% oli multimodaalisia kaikilla neljällä
järjestelmällä (VARK). Ja loput edustivat miellejärjestelmiä ARK (3%), AR(5%%), AK(8%),
K(8%), R(10%) ja A(3%).
jakautuvat eri miellejärjestelmien käyttäjiksi. Miellejärjestelmät (Visuaalinen, Auditiivinen,
Kinesteettinen ja Kirjoittaja-lukija; VARK), ovat osa 1970-luvulla kehitettyä NLP-teoriaa. NLP
tulee sanoista Neurolingvistinen ohjelmointi (Neuro linguistic programming). ”Neuro” viittaa
mieleen ja psyykkeeseen, ”Linguistic”, tarkoittaa kieltä (ja sen käyttöä) ja ”Program”, viittaa
toistuvaan käyttäytymiseen ja toiminnan tarkoitukseen (O'Connor & McDermont 1998).Tutkimus
toteutettiin mukautetulla Neil Flemingin kehittämällä oppimistyylikyselylomakkeella Päivölän
kansanopiston matematiikkalinjan ja Hatanpään lukion musiikkilinjan opiskelijoille keväällä 2009.
Tutkimuksen teoriaosassa tutustaan NLP:n syntyyn ja miellejärjestelmiin tarkemmin, sekä muihin
oppimistyyliteorioihin. Miellejärjestelmistä luetellaan erilaisia tapoja tunnistaa miellejärjestelmää
käyttävä henkilö ja tapoja hyödyntää järjestelmiä matematiikan opetuksessa. Tässä työssä
tarkastellaan myös NLP:hen kohdistunutta kritiikkiä ja aikaisempia tutkimuksia. Eurooppalaista
tutkimusta aiheesta on tehty melko vähän aiheen kiistellyn tieteellisen aseman takia. Tämä tutkimus
ei ota kantaa NLP:n tieteellisyyteen, vaan käsittelee miellejärjestelmiä menetelmän näkökulmasta.
Tutkimuksessa vastaajista (N= 39) enemmistö 65% oli multimodaalisia kaikilla neljällä
järjestelmällä (VARK). Ja loput edustivat miellejärjestelmiä ARK (3%), AR(5%%), AK(8%),
K(8%), R(10%) ja A(3%).