Pysyisinkö opettajana vai suuntaisinko muualle? Nuorten opettajien tulevaan työuraan liittyviä suunnitelmia ja odotuksia
SIMOLIN, TIINA (2013)
SIMOLIN, TIINA
2013
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312091701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312091701
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälainen kuva nuorilla opettajilla on tulevasta työuras-taan ja minkälaisia työuraan liittyviä suunnitelmia, odotuksia ja toiveita heillä on. Koska nuorten opettajien koulumaailmaan sitoutumisen uskotaan tulevaisuudessa heikentyvän, tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, kuinka sitoutuneita nuoret opettajat ovat opettajan ammattiin ja työhön. Tutkimuksen ei ole tarkoitus olla laajamittainen selvitys siitä, mitä opettajien uran aikana todella tapahtuu, vaan pikemminkin kartoitus siitä, minkälaisia uramahdollisuuksia nuoret opettajat näkevät itsellään olevan. Tutkimuksen tavoitteena on herättää ajatuksia sekä antaa vihjeitä ja merkkejä siitä, mikä tulevaisuudessa on mahdollis-ta.
Tutkimusaineisto on kerätty eläytymismenetelmällä OAJ:n järjestämien Nuori opettaja -koulutuksien yhteydessä Uudella maalla ja Pirkanmaalla. Vastaajajoukko muodostui 52 nuoresta opettajasta. Eläyty-mismenetelmässä ei esitetä suoria kysymyksiä, vaan vastaajat kirjoittavat tutkijan antaman ohjeistuksen ja omien mielikuviensa pohjalta lyhyehkön tarinan. Aineiston analysoinnissa olen hyödyntänyt teoriaoh-jaavaa analyysitapaa, ja aineisto on analysoitu pääasiassa teemoittelun, tyypittelyn ja kvantifiointien avul-la
Tutkimuksen teorialuvussa käsittelen nuorten opettajien työelämäkontekstia, erityisesti työuran alkuun liittyviä haasteita sekä opettajaksi kasvua. Paneudun myös työuriin ja siihen, minkälaisia työurat ja urake-hitys tänä päivänä yleensä ovat. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että opettajien työurat ovat muuttuneet ja tulevat luultavasti tulevaisuudessakin muuttumaan verrattuna aiempaan. Työskente-lyä koko uran ajan opettajana pidetään vanhentuneena ajatuksena. Kuvaan teoriaosuudessa myös opet-tajien erilaisia ura-aikeita ja esittelen kaksi opettajien urakehitystä kuvaavaa vaihemallia, Hubermanin mallin sekä Dayn ja Gun mallin. Paneudun lisäksi opettajien työhön sitoutumiseen sekä ammatinvaihtoon, sillä nuorten opettajien heikentynyttä koulumaailmaan sitoutumista ja lisääntynyttä ammatinvaihtoa on alettu pitää ongelmana.
Tutkimustulosten mukaan nuorilla opettajilla on varsin erilaisia suunnitelmia, odotuksia ja toiveita tule-vaan työuraansa liittyen. Opettajista voi urasuunnitelmien mukaan erottaa ainakin kolme ryhmää: aloil-leen asettujat, vaihteluhakuiset sekä uralla etenijät. Aloilleen asettujat haluavat jäädä paikoilleen ja jatkaa opettajan työtä ainakin toistaiseksi. Vaihteluhakuiset opettajat puolestaan kaipaavat jonkinlaista muutos-ta uralleen, ja osa heistä suunnittelee myös ammatinvaihtoa. Uralla etenijät haluavat suunnata opetus-alalla uudenlaisiin tehtäviin, vastuullisempaan ja vaikutusvaltaisempaan asemaan. Tutkimustulokset osoit-tavat myös, että joillakin nuorilla opettajilla on useita vaihtoehtoisia urasuunnitelmia, ja läheskään kaikki nuoret opettajat eivät vielä tiedä, mitä he tulevalta uraltaan haluavat. Tämä tutkimus vahvistaa osaltaan käsitystä siitä, että opettajien työurissa on alkanut tapahtua muutosta. Kaikki opettajat eivät enää nykyi-sin halua sitoutua opettajan ammattiin loppuelämäksi. Sen aikaa, kun opettajat aikovat opetustyötä teh-dä, haluavat he kuitenkin paneutua työhönsä hyvin.
Tutkimusaineisto on kerätty eläytymismenetelmällä OAJ:n järjestämien Nuori opettaja -koulutuksien yhteydessä Uudella maalla ja Pirkanmaalla. Vastaajajoukko muodostui 52 nuoresta opettajasta. Eläyty-mismenetelmässä ei esitetä suoria kysymyksiä, vaan vastaajat kirjoittavat tutkijan antaman ohjeistuksen ja omien mielikuviensa pohjalta lyhyehkön tarinan. Aineiston analysoinnissa olen hyödyntänyt teoriaoh-jaavaa analyysitapaa, ja aineisto on analysoitu pääasiassa teemoittelun, tyypittelyn ja kvantifiointien avul-la
Tutkimuksen teorialuvussa käsittelen nuorten opettajien työelämäkontekstia, erityisesti työuran alkuun liittyviä haasteita sekä opettajaksi kasvua. Paneudun myös työuriin ja siihen, minkälaisia työurat ja urake-hitys tänä päivänä yleensä ovat. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että opettajien työurat ovat muuttuneet ja tulevat luultavasti tulevaisuudessakin muuttumaan verrattuna aiempaan. Työskente-lyä koko uran ajan opettajana pidetään vanhentuneena ajatuksena. Kuvaan teoriaosuudessa myös opet-tajien erilaisia ura-aikeita ja esittelen kaksi opettajien urakehitystä kuvaavaa vaihemallia, Hubermanin mallin sekä Dayn ja Gun mallin. Paneudun lisäksi opettajien työhön sitoutumiseen sekä ammatinvaihtoon, sillä nuorten opettajien heikentynyttä koulumaailmaan sitoutumista ja lisääntynyttä ammatinvaihtoa on alettu pitää ongelmana.
Tutkimustulosten mukaan nuorilla opettajilla on varsin erilaisia suunnitelmia, odotuksia ja toiveita tule-vaan työuraansa liittyen. Opettajista voi urasuunnitelmien mukaan erottaa ainakin kolme ryhmää: aloil-leen asettujat, vaihteluhakuiset sekä uralla etenijät. Aloilleen asettujat haluavat jäädä paikoilleen ja jatkaa opettajan työtä ainakin toistaiseksi. Vaihteluhakuiset opettajat puolestaan kaipaavat jonkinlaista muutos-ta uralleen, ja osa heistä suunnittelee myös ammatinvaihtoa. Uralla etenijät haluavat suunnata opetus-alalla uudenlaisiin tehtäviin, vastuullisempaan ja vaikutusvaltaisempaan asemaan. Tutkimustulokset osoit-tavat myös, että joillakin nuorilla opettajilla on useita vaihtoehtoisia urasuunnitelmia, ja läheskään kaikki nuoret opettajat eivät vielä tiedä, mitä he tulevalta uraltaan haluavat. Tämä tutkimus vahvistaa osaltaan käsitystä siitä, että opettajien työurissa on alkanut tapahtua muutosta. Kaikki opettajat eivät enää nykyi-sin halua sitoutua opettajan ammattiin loppuelämäksi. Sen aikaa, kun opettajat aikovat opetustyötä teh-dä, haluavat he kuitenkin paneutua työhönsä hyvin.