Huoltoasema sosiaalisena ilmiönä ja muita huomioita. ABC vs. Esson baari
SUVANTO, PIIA (2013)
SUVANTO, PIIA
2013
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311261650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311261650
Tiivistelmä
Tässä pro gradu-tutkielmassa käytetään McDonaldisaation ja Kolmannen paikan käsitteitä traditionaalisen suomalaisen huoltoaseman ja modernin ABC-liikenneaseman välisen vertailun ja kuvailun suorittamiseksi.
Tutkielman tarkoitus on kuvailla kuinka McDonaldisoitunut ABC-liikenneasema on ja kuinka hyvin ABC-liikennemyymälän konsepti ja todellisuus edustavat McDonaldisoituneen yrityksen ihanteita? Lisäksi tutkielmassa selvitetään miten kolmannen paikan ihanneominaisuudet vastaavat huoltoasemien ja ABC-asemien todellisuutta. Onko huoltoasema kolmas paikka?
Tutkielman pääasiallisena aineistona on käytetty sanomalehtiaineistoa, mutta sen lisäksi myös haastatteluaineistoa, huoltoasema-aiheista kirjallisuutta, esitteitä ja muita tutkimusaiheita valaisevia lähteitä. Lisäksi tutkijan työkokemus huoltoasema-alalta on inspiroinut tutkimusta. Tutkimusmetodina on käytetty laadullista sisällönanalyysia sekä narratiivista analyysia, joiden avulla aineistosta on konstruoitu sanomalehtien juttugenrejen mukaisia analyysilukuja.
Aikaisempi tutkimus huoltoasema-alasta on selvittänyt muun muassa ABC-liikenneasemien alueellisia, taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia; nuorten liikenneasemilla oleskelun vaikutuksia sosiaalisen kanssakäymisen ja liikenneasemien toiminnan kannalta; sekä huoltoasemien päivittäistavarakaupan kehittymistä.
Aineiston analyysin mukaan ABC-liikenneasema edustaa McDonaldisaation ihanteita; tehokkuutta, laskettavuutta, ennustettavuutta sekä hallintaa. Analyysi osoitti myös niin kutsutun traditionaalisen huoltoaseman omaavan riittävästi kolmannen paikan piirteitä, että sitä voi sellaiseksi kutsua. ABC-liikenneasemien konsepti ei erityisesti houkuttele viihtymään tai sosiaaliseen kanssakäymiseen, joten aineiston perusteella liikenneasemat eivät ole kolmansia paikkoja. Aineistosta käy myös ilmi, että huoltoasema-, ravintola- ja päivittäistavarakaupan alojen taloudelliset ja poliittiset toimintaympäristöt ovat muuttuneet huomattavasti viimeisten vuosikymmenien aikana.
Asiasanat: huoltoasema, ABC-liikenneasema, McDonaldisaatio, kolmas paikka, narratiivinen analyysi
Tutkielman tarkoitus on kuvailla kuinka McDonaldisoitunut ABC-liikenneasema on ja kuinka hyvin ABC-liikennemyymälän konsepti ja todellisuus edustavat McDonaldisoituneen yrityksen ihanteita? Lisäksi tutkielmassa selvitetään miten kolmannen paikan ihanneominaisuudet vastaavat huoltoasemien ja ABC-asemien todellisuutta. Onko huoltoasema kolmas paikka?
Tutkielman pääasiallisena aineistona on käytetty sanomalehtiaineistoa, mutta sen lisäksi myös haastatteluaineistoa, huoltoasema-aiheista kirjallisuutta, esitteitä ja muita tutkimusaiheita valaisevia lähteitä. Lisäksi tutkijan työkokemus huoltoasema-alalta on inspiroinut tutkimusta. Tutkimusmetodina on käytetty laadullista sisällönanalyysia sekä narratiivista analyysia, joiden avulla aineistosta on konstruoitu sanomalehtien juttugenrejen mukaisia analyysilukuja.
Aikaisempi tutkimus huoltoasema-alasta on selvittänyt muun muassa ABC-liikenneasemien alueellisia, taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia; nuorten liikenneasemilla oleskelun vaikutuksia sosiaalisen kanssakäymisen ja liikenneasemien toiminnan kannalta; sekä huoltoasemien päivittäistavarakaupan kehittymistä.
Aineiston analyysin mukaan ABC-liikenneasema edustaa McDonaldisaation ihanteita; tehokkuutta, laskettavuutta, ennustettavuutta sekä hallintaa. Analyysi osoitti myös niin kutsutun traditionaalisen huoltoaseman omaavan riittävästi kolmannen paikan piirteitä, että sitä voi sellaiseksi kutsua. ABC-liikenneasemien konsepti ei erityisesti houkuttele viihtymään tai sosiaaliseen kanssakäymiseen, joten aineiston perusteella liikenneasemat eivät ole kolmansia paikkoja. Aineistosta käy myös ilmi, että huoltoasema-, ravintola- ja päivittäistavarakaupan alojen taloudelliset ja poliittiset toimintaympäristöt ovat muuttuneet huomattavasti viimeisten vuosikymmenien aikana.
Asiasanat: huoltoasema, ABC-liikenneasema, McDonaldisaatio, kolmas paikka, narratiivinen analyysi