Sosiaalisen median yhdistäminen digitaaliseen portfolioon käyttömotivaation näkökulmasta
VAARALA, HEIDI (2013)
VAARALA, HEIDI
2013
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310151486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310151486
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä olisi pysyvän käyttömotivaation kannalta paras muoto sosiaalisen median yhdistämiseen prosessinomaiseen digitaaliseen portfolioon. Tämän perusteella pyrittiin muodostamaan kuva käyttömotivaation kannalta ihanteellisesta sosiaalista mediaa hyödyntävästä prosessiportfoliosta. Lisäksi pyrittiin toteuttamaan suunnitteluperiaatteet, jotka tukevat tämän kaltaisen portfolioympäristön toteuttamista. Tutkimus alkoi vuonna 2011 ja valmistui vuonna 2013.
Tutkimuksen lähestymistapana oli empiirinen ja laadullinen haastattelututkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla digitaalisen portfolion käyttäjiä ja sosiaalisen median edelläkävijöiksi miellettäviä henkilöitä. Haastattelun tukena käytettiin skenaariomenetelmää, jolla pyrittiin ruokkimaan haastateltavien mielikuvitusta ja havainnollistamaan tutkittavaa asiaa. Haastattelututkimuksen avulla pyrittiin löytämään portfolioympäristön käyttömotivaatioon vaikuttavia teemoja, jotka olisivat yhdistettävissä joko sosiaaliseen mediaan tai tyypilliseen digitaaliseen portfolioon.
Tutkimus osoitti, että pysyvän käyttömotivaation kannalta ihanteellisen prosessiportfolioympäristön tulisi toteuttaa sisäisen motivaation kannalta merkittäviä tarpeita. Sosiaalinen media tukee näitä tarpeita, mutta tutkimus osoittaa, että on nähtävissä tarve myös portfolionäkökulmasta suunnitellulle ympäristölle. Voidaankin nähdä, että pysyvän motivaation kannalta paras toteutus olisi käyttäjän autonomiaa tukeva sosiaalisen median ja portfoliokäyttöön suunnitellun ympäristön yhdistelmä, joka laajenee koskemaan yksilön koko elämää ja on tavoitettavissa ajasta ja paikasta riippumatta.
Tutkimuksen lähestymistapana oli empiirinen ja laadullinen haastattelututkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla digitaalisen portfolion käyttäjiä ja sosiaalisen median edelläkävijöiksi miellettäviä henkilöitä. Haastattelun tukena käytettiin skenaariomenetelmää, jolla pyrittiin ruokkimaan haastateltavien mielikuvitusta ja havainnollistamaan tutkittavaa asiaa. Haastattelututkimuksen avulla pyrittiin löytämään portfolioympäristön käyttömotivaatioon vaikuttavia teemoja, jotka olisivat yhdistettävissä joko sosiaaliseen mediaan tai tyypilliseen digitaaliseen portfolioon.
Tutkimus osoitti, että pysyvän käyttömotivaation kannalta ihanteellisen prosessiportfolioympäristön tulisi toteuttaa sisäisen motivaation kannalta merkittäviä tarpeita. Sosiaalinen media tukee näitä tarpeita, mutta tutkimus osoittaa, että on nähtävissä tarve myös portfolionäkökulmasta suunnitellulle ympäristölle. Voidaankin nähdä, että pysyvän motivaation kannalta paras toteutus olisi käyttäjän autonomiaa tukeva sosiaalisen median ja portfoliokäyttöön suunnitellun ympäristön yhdistelmä, joka laajenee koskemaan yksilön koko elämää ja on tavoitettavissa ajasta ja paikasta riippumatta.