Vertaisarvioinnin haasteita
ALASALMI, PIA (2013)
ALASALMI, PIA
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310151484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310151484
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee kahden ammattioppilaitosverkoston Kiinaan suuntautuvaa kansainvälistä toimintaa ja verkostoiden toteuttamaa vertaisarviointiprosessia. Vertaisarvioinnin tarkoituksena on kehittää verkostojen kansainvälistä toimintaa vertaisarviointiprosessista saadun tiedon perusteella. Tutkimuksen tarkoitus on arvioida vertaisarvioinnin toteutumista ja arvioinnista saatuja tuloksia.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee vertaisarviointiin liittyviä tekijöitä, jotka tukevat käsitystä arvioinnin eri ulottuvuuksista. Näitä ovat yhteiskunnallisten arvojen ja vastuiden tiedostaminen ja niiden kyseenalaistaminen. Tämän lisäksi teoreettisessa osuudessa käsitellään myös arvioinnin tavoitteita ja nostetaan esille kaksi vertaisarviointia tukevaa välinettä.
Tutkimus on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Tutkimusaineisto koostuu itsearviointiraporteista, kyselytutkimusvastauksista ja vertaisarviointipäivillä kerätyistä haastattelumateriaaleista, joita on täydennetty tutkijan tekemillä havainnoilla. Tutkimusanalyysi on tehty aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Vertaisarviointiprojekti toteutettiin verkostoissa ensimmäistä kertaa. Siksi sen prosesseissa oli havaittavissa vielä kehittymistä kaipaavia piirteitä. Vertaisarviointiin osallistuneiden arvioijien kokemus vertaisarviointiprosessista oli myönteinen. He oppivat sen aikana vertaisarvioinnin periaatteita ja saivat toimintansa kehittämisen kannalta myönteistä palautetta ja ideoita. Toimintatutkimuksen löydökset liittyvät verkostojen vertaisarvioinnin kehittämiseen ja Kiinaan suuntautuvien hankkeiden selkeyttämiseen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat vertaisarviointia suunnitteleville oppilaitoksille suuntaviivoja. Niiden avulla voidaan tarkastella arviointia myös yleisemmällä tasolla ja tätä kautta saada ajatuksia vertaisarvioinnin kehittämiselle.
Avainsanat: Kiina-verkostot, vertaisarviointi, toimintatutkimus, kansainvälisyys, ammattioppilaitos
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee vertaisarviointiin liittyviä tekijöitä, jotka tukevat käsitystä arvioinnin eri ulottuvuuksista. Näitä ovat yhteiskunnallisten arvojen ja vastuiden tiedostaminen ja niiden kyseenalaistaminen. Tämän lisäksi teoreettisessa osuudessa käsitellään myös arvioinnin tavoitteita ja nostetaan esille kaksi vertaisarviointia tukevaa välinettä.
Tutkimus on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Tutkimusaineisto koostuu itsearviointiraporteista, kyselytutkimusvastauksista ja vertaisarviointipäivillä kerätyistä haastattelumateriaaleista, joita on täydennetty tutkijan tekemillä havainnoilla. Tutkimusanalyysi on tehty aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Vertaisarviointiprojekti toteutettiin verkostoissa ensimmäistä kertaa. Siksi sen prosesseissa oli havaittavissa vielä kehittymistä kaipaavia piirteitä. Vertaisarviointiin osallistuneiden arvioijien kokemus vertaisarviointiprosessista oli myönteinen. He oppivat sen aikana vertaisarvioinnin periaatteita ja saivat toimintansa kehittämisen kannalta myönteistä palautetta ja ideoita. Toimintatutkimuksen löydökset liittyvät verkostojen vertaisarvioinnin kehittämiseen ja Kiinaan suuntautuvien hankkeiden selkeyttämiseen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat vertaisarviointia suunnitteleville oppilaitoksille suuntaviivoja. Niiden avulla voidaan tarkastella arviointia myös yleisemmällä tasolla ja tätä kautta saada ajatuksia vertaisarvioinnin kehittämiselle.
Avainsanat: Kiina-verkostot, vertaisarviointi, toimintatutkimus, kansainvälisyys, ammattioppilaitos