Tukioppilaskoulutuksessa olevien nuorten käsityksiä vanhemmuudesta
RONKAINEN, HELI (2013)
RONKAINEN, HELI
2013
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310071456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310071456
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten käsityksiä vanhemmuudesta 10 vuotta sitten. Tutkimusta taustoittaa vanhemmuustutkimus sekä erilaiset näkökulmat vanhemmuuteen. Keskeisinä teoreettisina käsitteinä ovat perhe ja vanhemmuus. Myös kasvattamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvillä seikoilla on merkitystä.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu 17 tukioppilaskoulutuksessa olevan nuoren ryhmäkeskustelusta, joka on tallennettu keväällä 2003. Tutkimusaihe,omatkäsitykseni vanhemmuudesta,oli kerrottu nuorille aikaisemmin. Ryhmäkeskustelun tallennuspaikkana toimi koulu, aineiston tallennustilanne kesti yhden oppitunnin ajan ja tallennusvälineinä olivat videokamera ja ääninauha.
Aineistolähtöinen sisällönanalyysi on ollut pohjana aineiston analysoinnille. Aineistolähtöisyys on raamittanut myös tutkimuksen viitekehystä ja edesauttanut erilaisten näkökulmien nimeämistä vanhemmuuteen. Tutkimusaihe on tarkentunut tutkimusprosessin aikana kahdeksi tutkimuskysymykseksi, joiden pohjalta aineistoa on tarkasteltu. Kysymyksistä ensimmäinen,millaisia käsityksiä nuorilla on vanhemmuudesta,on ollut varsinainen tutkimuskysymys ja toisen kysymyksen,miten nämä käsitykset ovat nuorten ryhmäkeskustelussa rakentuneet, avulla on tarkennettu nuorten esille nostamia vanhemmuuskäsityksiä. Lähestymistapa tutkimukselle on ollut fenomenologis-hermeneuttinen.
Nuoret käsittelivät tutkimusaihetta henkilökohtaisella tasolla, koska monessa kommentissa on nuori viittaa omaan kokemukseen ja elämänhistoriaansa. Heidän puheestaan oli havaittavissa kokemusten lisäksi myös erilaisia odotuksia ja toiveita, myös omalle, vanhemmuudelle. Nuoret näkivät, osin omiin kokemuksiinsakin nojautuen, vanhemmuuden olevan vastuullista toimintaa ja arvioivat vanhemmuuden toteutuvan aina suhteessa lapseen, joko omaan tai ei-biologiseen lapseen. Nuoret näkivät vanhemman roolin tärkeänä lapsen elämässä, joskin arvioivat lapsen iän vaikuttavan ymmärrykseen vanhemman roolista ja merkityksestä lapselle.
Tutkimuksessa esille nousseet nuorten käsitykset vanhemmuudesta ovat tunnistettavissa myös aikaisemmasta vanhemmuustutkimuksesta. Nämä käsitykset liittyivät vanhemman rahankäyttöön, ikään, sukupuoleen, läsnäoloon sekä vanhemman vastuuseen lapsen hoivasta ja huolenpidosta. Näiden käsitysten sisältöä on tarkasteltu analyysissä tarkemmin.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu 17 tukioppilaskoulutuksessa olevan nuoren ryhmäkeskustelusta, joka on tallennettu keväällä 2003. Tutkimusaihe,omatkäsitykseni vanhemmuudesta,oli kerrottu nuorille aikaisemmin. Ryhmäkeskustelun tallennuspaikkana toimi koulu, aineiston tallennustilanne kesti yhden oppitunnin ajan ja tallennusvälineinä olivat videokamera ja ääninauha.
Aineistolähtöinen sisällönanalyysi on ollut pohjana aineiston analysoinnille. Aineistolähtöisyys on raamittanut myös tutkimuksen viitekehystä ja edesauttanut erilaisten näkökulmien nimeämistä vanhemmuuteen. Tutkimusaihe on tarkentunut tutkimusprosessin aikana kahdeksi tutkimuskysymykseksi, joiden pohjalta aineistoa on tarkasteltu. Kysymyksistä ensimmäinen,millaisia käsityksiä nuorilla on vanhemmuudesta,on ollut varsinainen tutkimuskysymys ja toisen kysymyksen,miten nämä käsitykset ovat nuorten ryhmäkeskustelussa rakentuneet, avulla on tarkennettu nuorten esille nostamia vanhemmuuskäsityksiä. Lähestymistapa tutkimukselle on ollut fenomenologis-hermeneuttinen.
Nuoret käsittelivät tutkimusaihetta henkilökohtaisella tasolla, koska monessa kommentissa on nuori viittaa omaan kokemukseen ja elämänhistoriaansa. Heidän puheestaan oli havaittavissa kokemusten lisäksi myös erilaisia odotuksia ja toiveita, myös omalle, vanhemmuudelle. Nuoret näkivät, osin omiin kokemuksiinsakin nojautuen, vanhemmuuden olevan vastuullista toimintaa ja arvioivat vanhemmuuden toteutuvan aina suhteessa lapseen, joko omaan tai ei-biologiseen lapseen. Nuoret näkivät vanhemman roolin tärkeänä lapsen elämässä, joskin arvioivat lapsen iän vaikuttavan ymmärrykseen vanhemman roolista ja merkityksestä lapselle.
Tutkimuksessa esille nousseet nuorten käsitykset vanhemmuudesta ovat tunnistettavissa myös aikaisemmasta vanhemmuustutkimuksesta. Nämä käsitykset liittyivät vanhemman rahankäyttöön, ikään, sukupuoleen, läsnäoloon sekä vanhemman vastuuseen lapsen hoivasta ja huolenpidosta. Näiden käsitysten sisältöä on tarkasteltu analyysissä tarkemmin.