Luottamus - työhyvinvointia vanhustyössä : Luottamuksen ilmeneminen vanhustyöyksikössä hoitajien kokemana
KOSKELA, NIINA (2007)
KOSKELA, NIINA
2007
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16810
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16810
Tiivistelmä
Pitkäaikaista hoivaa tarvitsevien vanhusten hoitotyöllä on sekä fyysisesti että henkisesti raskaan ja vaativan työn leima. Tämän vuoksi henkilökunnan hyvinvoinnin turvaaminen ja suunnitelmallinen kehittäminen on johtamisen näkökulmasta erityisen vaativaa. Vanhusten hoitotyön henkilöstövoimavaroja ovat hoitajien kokonaistyöhyvinvoinnin ohella hoitamisen osaaminen, tiedon käsittely, täsmällisen ja hiljaisen tiedon jakaminen sekä vuorovaikutustaidot ja yhteistyökykyisyys. Nämä kaikki edellyttävät toimivia sosiaalisia suhteita sekä asiakastyössä, että työyhteisöön kuuluvien henkilöiden välillä. Tässä yhteydessä työyhteisön sisäisten suhteiden laatuun, vallitsevaan toimintatapaan ja omaksuttuihin arvoihin kohdistuva luottamus on merkittävässä asemassa.
Tässä tutkimuksessa luottamusta tarkastellaan vanhusten hoitoyhteisön ja johtamisen tavoitteellisena ilmiönä. Tutkimustehtävänä on selvittää luottamuksen ilmenemistä hoitajien kokemana, tunnistaa siihen vaikuttavia mekanismeja sekä esittää ehdotuksia luottamuksen kehittämiseksi tutkitussa organisaatiossa. Tarkastelun kohteena on luottamus sekä asiakassuhteessa että työyhteisössä. Tutkimusmenetelmänä on kuuden hoitajan teemahaastattelu ja haastatteluaineiston aineistolähtöinen sisällön analyysi.
Tutkimustulosten mukaan työyhteisössä luottamuksen rakentumista tukevat asiat liittyvät toimintakulttuuriin, tuen saamiseen sekä osallistumisen ja yhteisöllisyyden kokemuksiin. Asiakassuhteessa luottamus ilmenee hoitajan onnistumisena vuorovaikutustilanteissa sekä hoitotavoitteen mukaisessa yhteistoiminnassa asiakkaan kanssa. Hoitajan kokema luottamus työyhteisön alueella tukee myös luottamuksellisen asiakassuhteen toteutumista. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä hoitotyön johtamisen näkökulmasta on, että luottamuksen rakentumiseen tähtäävät toimenpiteet työyhteisössä ovat kannattavia, ja että luottamusvarannon hyödyt ilmenevät sosiaalisen ja psyykkisen työhyvinvoinnin kautta asiakas- ja potilastyössä.
Tutkimuksen kohteena olleen vanhustyöyksikön luottamuksen rakentumisen kehittämisehdotuksiksi nousivat huomion kiinnittäminen palautekäytäntöihin ja vaativien vuorovaikutustilanteiden käsittely työyhteisössä. Lisäksi ehdotettiin luottamusilmapiirin lähtökohtien ja ilmenemisen kartoitusta henkilökunnan työhyvinvointikyselyn yhteydessä. Jatkotutkimusehdotuksena on tämän tutkimuksen analyysiluokista nousseiden asioiden mittaaminen summamuuttujaväittämillä ja laajemmalla otoksella yleistettävän tiedon keräämiseksi luottamuksesta vanhusten hoitotyössä.
Avainsanat:
Luottamus, vanhusten hoitotyö, hoitotyön johtaminen, työhyvinvointi, henkilöstövoimavarat
Tässä tutkimuksessa luottamusta tarkastellaan vanhusten hoitoyhteisön ja johtamisen tavoitteellisena ilmiönä. Tutkimustehtävänä on selvittää luottamuksen ilmenemistä hoitajien kokemana, tunnistaa siihen vaikuttavia mekanismeja sekä esittää ehdotuksia luottamuksen kehittämiseksi tutkitussa organisaatiossa. Tarkastelun kohteena on luottamus sekä asiakassuhteessa että työyhteisössä. Tutkimusmenetelmänä on kuuden hoitajan teemahaastattelu ja haastatteluaineiston aineistolähtöinen sisällön analyysi.
Tutkimustulosten mukaan työyhteisössä luottamuksen rakentumista tukevat asiat liittyvät toimintakulttuuriin, tuen saamiseen sekä osallistumisen ja yhteisöllisyyden kokemuksiin. Asiakassuhteessa luottamus ilmenee hoitajan onnistumisena vuorovaikutustilanteissa sekä hoitotavoitteen mukaisessa yhteistoiminnassa asiakkaan kanssa. Hoitajan kokema luottamus työyhteisön alueella tukee myös luottamuksellisen asiakassuhteen toteutumista. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä hoitotyön johtamisen näkökulmasta on, että luottamuksen rakentumiseen tähtäävät toimenpiteet työyhteisössä ovat kannattavia, ja että luottamusvarannon hyödyt ilmenevät sosiaalisen ja psyykkisen työhyvinvoinnin kautta asiakas- ja potilastyössä.
Tutkimuksen kohteena olleen vanhustyöyksikön luottamuksen rakentumisen kehittämisehdotuksiksi nousivat huomion kiinnittäminen palautekäytäntöihin ja vaativien vuorovaikutustilanteiden käsittely työyhteisössä. Lisäksi ehdotettiin luottamusilmapiirin lähtökohtien ja ilmenemisen kartoitusta henkilökunnan työhyvinvointikyselyn yhteydessä. Jatkotutkimusehdotuksena on tämän tutkimuksen analyysiluokista nousseiden asioiden mittaaminen summamuuttujaväittämillä ja laajemmalla otoksella yleistettävän tiedon keräämiseksi luottamuksesta vanhusten hoitotyössä.
Avainsanat:
Luottamus, vanhusten hoitotyö, hoitotyön johtaminen, työhyvinvointi, henkilöstövoimavarat