Sähköisen taloushallinnon kehittyminen Suomessa 1986 - 2006
LAHTINEN, JARNO (2007)
LAHTINEN, JARNO
2007
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16769
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16769
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia sähköisen taloushallinnon kehityskulkua Suomessa viimeisen kahden vuosikymmenen aikana sekä arvioida myös alan tulevaa kehitystä lähitulevaisuudessa. Pääasiallisena lähdeaineistona käytetään yritystalouden ja laskennan ammattilehtikirjoittelua.
Aluksi tutkielmassa määritellään, mitä taloushallinto ja sähköinen taloushallinto tarkoittavat. Tämän jälkeen luodaan katsaus lainsäädännön asettamiin rajoitteisiin sähköistä taloushallintoa kohtaan sekä taloushallinnon henkilöstön työnkuvassa tapahtuneisiin muutoksiin. Sähköisen taloushallinnon kehitys on jaettu tarkasteluajanjaksolla neljään suurempaan kokonaisuuteen, jolloin jokin tietty asia hallitsi ammattilehtikirjoittelua.
Tarkasteluajanjaksolla havaitut aikajaksot ovat seuraavat: Vuosina 1986 - 1989 tietokoneet ja tietoverkot tekivät tuloaan, jolloin esillä olivat monentyyppiset uudet taloushallinnon sähköiset ratkaisut. Vuosina 1990 - 1995 pääosassa oli tiliote tositteena (TITO) -järjestelmä. Tämän jälkeen vuosina 1996 - 1999 hallitsevassa asemassa olivat uusi kirjanpitolainsäädäntö ja tietovirrat yrityksiltä viranomaisille (TYVI) -hanke. Viimeisellä ajanjaksolla 2000 - 2006 valta-asemassa on ollut verkkolaskutus, minkä lisäksi on ollut havaittavissa merkkejä sähköisen taloushallinnon kehityksen jonkinasteisesta hiipumisesta.
Koko tarkasteluajanjakson ajan on ollut teknisesti mahdollista toteuttaa edistyksellisiä sähköisen taloushallinnon ratkaisuja. Näyttäisi kuitenkin siltä, että ne eivät ole levinneet kovin nopeasti yleiseen käyttöön todennäköisesti taloushallinnon henkilöstön muutosvastarinnasta ja vanhakantaisuudesta johtuen. Ammattilehti-kirjoittelun perusteella uuden teknisen innovaation omaksumiseen ja hyväksymiseen näyttäisi kuluvan aikaa ainakin viisi vuotta. Esimerkiksi verkkolaskutus on ollut mahdollista jo yli seitsemän vuotta, mutta se ei ole vieläkään yleistynyt odotetusti. Tällä hetkellä näyttää siltä, että verkkolaskutus on tekemässä parhaillaan suurta läpimurtoa, mikä todennäköisesti edesauttaa osaltaan myös kokonaisvaltaisen sähköisen taloushallinnon tulemista yrityksiin ja yhteisöihin.
Avainsanat: Sähköinen taloushallinto, taloushallinto, työmenetelmät, historiallinen kehitys
Aluksi tutkielmassa määritellään, mitä taloushallinto ja sähköinen taloushallinto tarkoittavat. Tämän jälkeen luodaan katsaus lainsäädännön asettamiin rajoitteisiin sähköistä taloushallintoa kohtaan sekä taloushallinnon henkilöstön työnkuvassa tapahtuneisiin muutoksiin. Sähköisen taloushallinnon kehitys on jaettu tarkasteluajanjaksolla neljään suurempaan kokonaisuuteen, jolloin jokin tietty asia hallitsi ammattilehtikirjoittelua.
Tarkasteluajanjaksolla havaitut aikajaksot ovat seuraavat: Vuosina 1986 - 1989 tietokoneet ja tietoverkot tekivät tuloaan, jolloin esillä olivat monentyyppiset uudet taloushallinnon sähköiset ratkaisut. Vuosina 1990 - 1995 pääosassa oli tiliote tositteena (TITO) -järjestelmä. Tämän jälkeen vuosina 1996 - 1999 hallitsevassa asemassa olivat uusi kirjanpitolainsäädäntö ja tietovirrat yrityksiltä viranomaisille (TYVI) -hanke. Viimeisellä ajanjaksolla 2000 - 2006 valta-asemassa on ollut verkkolaskutus, minkä lisäksi on ollut havaittavissa merkkejä sähköisen taloushallinnon kehityksen jonkinasteisesta hiipumisesta.
Koko tarkasteluajanjakson ajan on ollut teknisesti mahdollista toteuttaa edistyksellisiä sähköisen taloushallinnon ratkaisuja. Näyttäisi kuitenkin siltä, että ne eivät ole levinneet kovin nopeasti yleiseen käyttöön todennäköisesti taloushallinnon henkilöstön muutosvastarinnasta ja vanhakantaisuudesta johtuen. Ammattilehti-kirjoittelun perusteella uuden teknisen innovaation omaksumiseen ja hyväksymiseen näyttäisi kuluvan aikaa ainakin viisi vuotta. Esimerkiksi verkkolaskutus on ollut mahdollista jo yli seitsemän vuotta, mutta se ei ole vieläkään yleistynyt odotetusti. Tällä hetkellä näyttää siltä, että verkkolaskutus on tekemässä parhaillaan suurta läpimurtoa, mikä todennäköisesti edesauttaa osaltaan myös kokonaisvaltaisen sähköisen taloushallinnon tulemista yrityksiin ja yhteisöihin.
Avainsanat: Sähköinen taloushallinto, taloushallinto, työmenetelmät, historiallinen kehitys