Kuulluksi tuleminen lastensuojelussa nuorten kertomana
HOTARI, KAISA (2007)
HOTARI, KAISA
2007
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16717
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16717
Tiivistelmä
Tutkielmassa on selvitetty lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten mielipiteitä kuulluksi tulemisesta lastensuojelussa. Aineisto koostuu kolmesta ryhmähaastattelusta, joissa mukana on yhteensä yksitoista 16 - 18 -vuotiasta nuorta. Temaattisen analyysin avulla aineistosta on etsitty vastausta siihen, mitä ja miten nuoret puhuvat kuulemisesta lastensuojelusta. Kuulemista tapahtumana on määritetty kuulemisen kehämalliin sijoittuvana toimintana, jossa on läsnä kolme ulottuvuutta mitä, missä ja milloin. Tutkimuksen viitekehyksenä on niin kutsuttu uusi lapsitutkimus, jossa lapsi nähdään aktiivisena toimijana ja vuorovaikutuksen tasa-arvoisena osapuolena.
Tutkimuksessa kuulemista on tarkasteltu erityisesti arkipäivän lastensuojelussa tapahtuvana huomioimisena ja mielipiteiden selvittämisenä. Tämän lisäksi tutkimuksessa on mukana myös hallintolain mukaiseen kuulemiseen liittyvää keskustelua. Lasten kuulemiseen ja osallisuuteen on ehdotettu muutoksia tuoreessa lastensuojelulakiehdotuksessa, jota käsitellään tutkielman teoria- ja pohdintaosissa. Tutkielma on tehty osana valtakunnallisen Lastensuojelun kehittämishankkeen Osallisuus osahanketta.
Kaikkien haastateltujen nuorten yhteinen mielipide on se, että lapsen ja nuoren kuulluksi tuleminen on lastensuojelussa erittäin tärkeää ja sen tulisi toteutua kaikissa lastensuojelun vaiheissa. Kuulluksi tuleminen ei tarkoita nuorten puheessa vain juridista oikeutta lausua tietyssä tilanteessa mielipiteensä, vaan kokonaisvaltaista lapsen ja nuoren huomioimista koko lastensuojelun asiakkuuden ajan. Kuulemiseen liittyy viisi ulottuvuutta, kunnioitus, luottamus, yhteistyö, avoimuus ja aika, joiden toteutuessa nuori kokee tulleensa huomatuksi yksilönä ja oman elämänsä subjektina. Näiden ulottuvuuksien puuttuessa ei nuorten mielestä voida varsinaisesti puhua kuulemisesta. Lasten ja nuorten osallisuus ja kuulluksi tuleminen ovat tärkeitä puheenaiheita lastensuojelun piirissä tällä hetkellä. Tutkielman tulokset osoittavat, että aihe on tärkeä myös nuorille ja jatkotutkimus aiheesta tarjoaa mahdollisuuden saada uusia näkökulmia lastensuojelun kehittämiseen.
Asiasanat: Lastensuojelu, nuoret, kuuleminen, uusi lapsitutkimus
Tutkimuksessa kuulemista on tarkasteltu erityisesti arkipäivän lastensuojelussa tapahtuvana huomioimisena ja mielipiteiden selvittämisenä. Tämän lisäksi tutkimuksessa on mukana myös hallintolain mukaiseen kuulemiseen liittyvää keskustelua. Lasten kuulemiseen ja osallisuuteen on ehdotettu muutoksia tuoreessa lastensuojelulakiehdotuksessa, jota käsitellään tutkielman teoria- ja pohdintaosissa. Tutkielma on tehty osana valtakunnallisen Lastensuojelun kehittämishankkeen Osallisuus osahanketta.
Kaikkien haastateltujen nuorten yhteinen mielipide on se, että lapsen ja nuoren kuulluksi tuleminen on lastensuojelussa erittäin tärkeää ja sen tulisi toteutua kaikissa lastensuojelun vaiheissa. Kuulluksi tuleminen ei tarkoita nuorten puheessa vain juridista oikeutta lausua tietyssä tilanteessa mielipiteensä, vaan kokonaisvaltaista lapsen ja nuoren huomioimista koko lastensuojelun asiakkuuden ajan. Kuulemiseen liittyy viisi ulottuvuutta, kunnioitus, luottamus, yhteistyö, avoimuus ja aika, joiden toteutuessa nuori kokee tulleensa huomatuksi yksilönä ja oman elämänsä subjektina. Näiden ulottuvuuksien puuttuessa ei nuorten mielestä voida varsinaisesti puhua kuulemisesta. Lasten ja nuorten osallisuus ja kuulluksi tuleminen ovat tärkeitä puheenaiheita lastensuojelun piirissä tällä hetkellä. Tutkielman tulokset osoittavat, että aihe on tärkeä myös nuorille ja jatkotutkimus aiheesta tarjoaa mahdollisuuden saada uusia näkökulmia lastensuojelun kehittämiseen.
Asiasanat: Lastensuojelu, nuoret, kuuleminen, uusi lapsitutkimus