Yhtenäiskoulu - uhka vai mahdollisuus? Tutkimus yhtenäiskoulun opettajuudesta
MIKKOLA, HEINI; JUUPALUOMA, SANNA (2007)
MIKKOLA, HEINI
JUUPALUOMA, SANNA
2007
Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16692
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16692
Tiivistelmä
Tutkimuksemme lähtökohtana oli mielenkiinto omien asuinpaikkakuntiemme yhtenäiskouluprojekteihin. Kauhajoella yhtenäiskoulua ollaan juuri suunnittelemassa ja Iittalassa yhtenäiskoulu on aloittanut toimintansa syksyllä 2006. Myös valtakunnallisesti ajatellen yhtenäiskouluaihe on ajankohtainen, sillä kouluja yhtenäistetään yhä enemmän.
Tutkimuksellamme halusimme selvittää, millaiseksi muovautuu opettajan työ ja itse opettajuus yhtenäiskoulussa. Tarkoituksenamme oli nostaa esiin erilaisia opettajakuvia, jotka kuvaavat ja selittävät erilaisten opettajien yhtenäiskoulun työnkuvaa sekä luokan-, aineen- ja erityisopettajuutta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta. Jaoimme lomakkeet kaikille Iittalan yhtenäiskoulun opettajille sekä Kauhajoen tulevan yhtenäiskoulun opettajille. Analyysimenetelmänä käytimme teemoittelua ja tyypittelyä.
Tutkimuksemme osoitti, että suurin muutos opettajuudessa tulee olemaan yhteistyön lisääntyminen luokan-, aineen-, erityisopettajien välillä. Toinen suuri muutos opettajan työnkuvaan tulee siinä, kun luokanopettaja voi opettaa myös 7.-9.luokkalaisia, kuten myös aineenopettajat vastaavasti 1.-6. luokkalaisia. Tästä taas nousi esiin myös lisäkouluttautumisen tarve ja kaksoispätevyyden saaminen. Erityisopettajan työ muuttuu enemmän konsultoivaksi ja myös hänen työnkuvansa eriytyy yhtenäiskoulun myötä. Kokonaisuudessaan yhteistyö ja työnkuvan muutos nähtiin osin mahdollisuutena, osin uhkana. Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että opettajuus tulee muuttumaan yhtenäiskoulujärjestelmään siirtymisen myötä. Onnistuessaan yhtenäiskoulu on sekä opettajalle että oppilaalle paljon mahdollisuuksia antava tilaisuus.
Avainsanat: yhtenäiskoulu, opettajuus, moniammatillinen yhteistyö.
Tutkimuksellamme halusimme selvittää, millaiseksi muovautuu opettajan työ ja itse opettajuus yhtenäiskoulussa. Tarkoituksenamme oli nostaa esiin erilaisia opettajakuvia, jotka kuvaavat ja selittävät erilaisten opettajien yhtenäiskoulun työnkuvaa sekä luokan-, aineen- ja erityisopettajuutta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta. Jaoimme lomakkeet kaikille Iittalan yhtenäiskoulun opettajille sekä Kauhajoen tulevan yhtenäiskoulun opettajille. Analyysimenetelmänä käytimme teemoittelua ja tyypittelyä.
Tutkimuksemme osoitti, että suurin muutos opettajuudessa tulee olemaan yhteistyön lisääntyminen luokan-, aineen-, erityisopettajien välillä. Toinen suuri muutos opettajan työnkuvaan tulee siinä, kun luokanopettaja voi opettaa myös 7.-9.luokkalaisia, kuten myös aineenopettajat vastaavasti 1.-6. luokkalaisia. Tästä taas nousi esiin myös lisäkouluttautumisen tarve ja kaksoispätevyyden saaminen. Erityisopettajan työ muuttuu enemmän konsultoivaksi ja myös hänen työnkuvansa eriytyy yhtenäiskoulun myötä. Kokonaisuudessaan yhteistyö ja työnkuvan muutos nähtiin osin mahdollisuutena, osin uhkana. Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että opettajuus tulee muuttumaan yhtenäiskoulujärjestelmään siirtymisen myötä. Onnistuessaan yhtenäiskoulu on sekä opettajalle että oppilaalle paljon mahdollisuuksia antava tilaisuus.
Avainsanat: yhtenäiskoulu, opettajuus, moniammatillinen yhteistyö.