Kauppaleikkejä ja proseduraalista sujuvuutta Analyysi esiopetuksen matematiikan oppimateriaaleista
LAAKSONEN, KERTTULI; KORVENOJA, HEIDI (2007)
LAAKSONEN, KERTTULI
KORVENOJA, HEIDI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16590
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16590
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa riippumaton arvio esiopetuksen oppimateriaalien vahvuuksista ja heikkouksista tietyistä valituista näkökulmista. Tutkimusaineistona oli kolme esiopetuksen opettajan kirjaa: WSOY:n kustantama Laskutaito, Otavan Uudet nokkelat numerot ja Tammen Ykskaks.
Tutkimus on osa Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Hämeenlinnan yksikössä toteutettavaa Matematiikan oppimateriaalin tutkimus -hanketta. Seuraavista tutkimusongelmista kolme ensimmäistä on MOT-hankkeen yhteisiä tutkimusongelmia ja neljäs ongelma on oma näkökulmamme esiopetuksen oppimateriaalien tutkimukseen.
1. Minkälaisia ovat matematiikan oppimateriaalien harjoitustehtävät?
2. Miten matematiikan oppimateriaalit tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen (mathematical proficiency) piirteiden kehittymistä?
3. Miten matematiikan oppimateriaalit vastaavat Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2000 tavoitteisiin ja sisältönormeihin?
4. Miten matematiikan oppimateriaaleissa huomioidaan muut sisältöalueet?
Oppimateriaalien analyysi on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin avulla, jota täydentämään tutkimuksessa on myös määrällistä tietoa oppimateriaaleista.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkitut oppimateriaalit painottivat osin eri asioita sisällöissään. Kaikissa materiaaleissa tehtävät painottivat pääasiassa matemaattisia pe-rusasioita kuten käsitteiden ymmärtämistä. Soveltavampia tehtäviä oli vähemmän. Jokai-sessa materiaalissa useimpiin tehtäviin oli olemassa vain yksi ratkaisutapa ja vastaus. Monipuolisempaa ajattelua mahdollistavia tehtäviä oli huomattavasti vähemmän.
Tehtävät vastasivat Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2000 matematiikan sisältöalueen painotuksiin vaihtelevasti. Matematiikan sisältöalueen painotuksiin vastaavien tehtävien osuuksissa oli oppimateriaalien välillä erittäin merkitseviä eroja. Muut Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2000 sisältöalueet oli huomioitu op-pimateriaaleissa eheytetyn esiopetuksen ihanteen mukaisesti.
Asiasanat: matematiikka, esiopetus, oppimateriaali
Tutkimus on osa Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Hämeenlinnan yksikössä toteutettavaa Matematiikan oppimateriaalin tutkimus -hanketta. Seuraavista tutkimusongelmista kolme ensimmäistä on MOT-hankkeen yhteisiä tutkimusongelmia ja neljäs ongelma on oma näkökulmamme esiopetuksen oppimateriaalien tutkimukseen.
1. Minkälaisia ovat matematiikan oppimateriaalien harjoitustehtävät?
2. Miten matematiikan oppimateriaalit tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen (mathematical proficiency) piirteiden kehittymistä?
3. Miten matematiikan oppimateriaalit vastaavat Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2000 tavoitteisiin ja sisältönormeihin?
4. Miten matematiikan oppimateriaaleissa huomioidaan muut sisältöalueet?
Oppimateriaalien analyysi on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin avulla, jota täydentämään tutkimuksessa on myös määrällistä tietoa oppimateriaaleista.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkitut oppimateriaalit painottivat osin eri asioita sisällöissään. Kaikissa materiaaleissa tehtävät painottivat pääasiassa matemaattisia pe-rusasioita kuten käsitteiden ymmärtämistä. Soveltavampia tehtäviä oli vähemmän. Jokai-sessa materiaalissa useimpiin tehtäviin oli olemassa vain yksi ratkaisutapa ja vastaus. Monipuolisempaa ajattelua mahdollistavia tehtäviä oli huomattavasti vähemmän.
Tehtävät vastasivat Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2000 matematiikan sisältöalueen painotuksiin vaihtelevasti. Matematiikan sisältöalueen painotuksiin vastaavien tehtävien osuuksissa oli oppimateriaalien välillä erittäin merkitseviä eroja. Muut Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2000 sisältöalueet oli huomioitu op-pimateriaaleissa eheytetyn esiopetuksen ihanteen mukaisesti.
Asiasanat: matematiikka, esiopetus, oppimateriaali