Investointituotteita valmistavan suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistyminen, Case Oy Meclift Ltd
SAVOLAINEN, HEIDI (2007)
SAVOLAINEN, HEIDI
2007
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16515
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16515
Tiivistelmä
Pienten ja keskisuurten yritysten asema nykypäivän yhteiskunnassa on huomattavan suuri, ja siksi niiden kansainväliselle kehitykselle on annettava kaikki mahdollinen tuki. Tähän mennessä yritysten kansainvälistymisen tutkiminen on kuitenkin keskittynyt pitkälti vain suurilta kotimarkkinoilta tulevien suuryritysten kansainvälistymiseen. Pieniltä ja avoimilta kotimarkkinoilta tulevien pienten yritysten kansainvälistyminen ei sen sijaan ole vielä saanut kovinkaan paljoa tutkimusta osakseen. Näin ollen myös aihealueen tutkiminen on tärkeää.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata juuri pieniltä kotimarkkinoilta tulevien pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymistä. Tutkimuksessa on sekä teoria- että empiriaosuus. Tutkimuksen teoriaosuuden tavoitteena on kuvata suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymistä hyvin yleisellä tasolla. Tutkimuksen empiriaosuuden tavoitteena on puolestaan syventyä pohtimaan yhden yksittäisen yrityksen, tutkimuksen kohdeyrityksen, kansainvälistymistä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tutkimalla yrityksen sisäisiä dokumentteja, haastattelemalla kolmea yrityksen avainhenkilöä sekä havainnoimalla yrityksen toimintaa yrityksen sisältäpäin.
Tutkimuksen kohdeyritys, Oy Meclift Ltd, on investointituotteita valmistava suomalainen pk-yritys. Yritys valmistaa erilaisia materiaalienkäsittelyyn tarkoitettuja kurotus-trukkeja. Huolimatta yrityksen nuoresta iästä ja rajallisista voimavaroista, on yrityksen toiminta hyvin kansainvälistä ja sen kohdemarkkinoina voidaan nähdä koko maailma.
Tutkimuksen pääongelma on ” Miten suomalainen investointituotteita valmistava pk-yritys kansainvälistyy, ja mitä sen on huomioitava, kun se siirtää toimintojaan ulkomaisille markkinoille?” Aihealueen laajuuden vuoksi tutkimuksen pääongelma on jaettu vielä kolmeen alaongelmaan, jotka pyrkivät vastaamaan siihen miksi yritykset ylipäätänsä haluavat kansainvälistyä, mitä kansainvälistymään pyrkiviltä yrityksiltä edellytetään ja minkälaisia kansainvälistymisen operaatiomuotoja yrityksillä on valittavinaan.
Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina mainittakoon mm. että fokusointi kapeille niche-markkinoille, ainutlaatuiset ja kilpailijoiden tuotteista erottuvat tuotteet, keskittyminen ydinosaamiseen, verkostoituminen sekä ulkopuolisen rahoituksen saatavuus ovat niitä tekijöitä, joiden avulla suomalainen investointituotteita valmistava yritys voi kansainvälistyä.
Avainsanat: kansainvälistyminen, pk-yritykset, born global yritykset,
investointituotteet
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata juuri pieniltä kotimarkkinoilta tulevien pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymistä. Tutkimuksessa on sekä teoria- että empiriaosuus. Tutkimuksen teoriaosuuden tavoitteena on kuvata suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymistä hyvin yleisellä tasolla. Tutkimuksen empiriaosuuden tavoitteena on puolestaan syventyä pohtimaan yhden yksittäisen yrityksen, tutkimuksen kohdeyrityksen, kansainvälistymistä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tutkimalla yrityksen sisäisiä dokumentteja, haastattelemalla kolmea yrityksen avainhenkilöä sekä havainnoimalla yrityksen toimintaa yrityksen sisältäpäin.
Tutkimuksen kohdeyritys, Oy Meclift Ltd, on investointituotteita valmistava suomalainen pk-yritys. Yritys valmistaa erilaisia materiaalienkäsittelyyn tarkoitettuja kurotus-trukkeja. Huolimatta yrityksen nuoresta iästä ja rajallisista voimavaroista, on yrityksen toiminta hyvin kansainvälistä ja sen kohdemarkkinoina voidaan nähdä koko maailma.
Tutkimuksen pääongelma on ” Miten suomalainen investointituotteita valmistava pk-yritys kansainvälistyy, ja mitä sen on huomioitava, kun se siirtää toimintojaan ulkomaisille markkinoille?” Aihealueen laajuuden vuoksi tutkimuksen pääongelma on jaettu vielä kolmeen alaongelmaan, jotka pyrkivät vastaamaan siihen miksi yritykset ylipäätänsä haluavat kansainvälistyä, mitä kansainvälistymään pyrkiviltä yrityksiltä edellytetään ja minkälaisia kansainvälistymisen operaatiomuotoja yrityksillä on valittavinaan.
Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina mainittakoon mm. että fokusointi kapeille niche-markkinoille, ainutlaatuiset ja kilpailijoiden tuotteista erottuvat tuotteet, keskittyminen ydinosaamiseen, verkostoituminen sekä ulkopuolisen rahoituksen saatavuus ovat niitä tekijöitä, joiden avulla suomalainen investointituotteita valmistava yritys voi kansainvälistyä.
Avainsanat: kansainvälistyminen, pk-yritykset, born global yritykset,
investointituotteet