"Keksi jotain kivaa, niin ne jaksaa olla sun tunnilla!" - Opetusmenetelmät nuorten lähihoitajaopiskelijoiden opetuksessa ja opettajien täydennyskoulutustoiveet
LEHTOVAARA, PIRKKO (2007)
LEHTOVAARA, PIRKKO
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16465
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16465
Tiivistelmä
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä valmiuksia itsenäisen ammatin harjoittamiseen. Toisaalta ammatilliseen koulutukseen kohdistuu työelämän ja yhteiskunnan muutoksista aiheutuvia haasteita monelta suunnalta. Muuttuva elinkeino- ja työelämä asettaa vaatimuksia koulutukselle ja sen tuottamille tiedoille ja taidoille, osaamiselle.
Sosiaali- ja terveysalalla koulutus tapahtuu monimuotoisissa oppimisympäristöissä, jotka myös muuttuvat ja kehittyvät nopeasti. Alalla tarvitaan laaja-alaista ammattitaitoa ja osaamista ja lähihoitajakoulutus pyrkiikin vastaamaan tähän haasteeseen. Ammatillisen kasvun on määrä lähteä hyvään alkuun koulutuksen aikana ja sen on jatkuttava koko työelämässä oloajan.
Opettajan työ on suuressa määrin ihmissuhdetyötä. Opettajalta ei vaadita pelkästään, että hän ymmärtää opettamansa asian ja sen vaatimat taidot, vaan hänen olisi myös pystyttävä ymmärtämään ja tukemaan eri opiskelijoiden erilaisiin lähtökohtiin perustuvia ja eri lailla eteneviä oppimisprosesseja.
Lähihoitajakoulutukseen tulevat nuoret tulevat suoraan peruskoulusta ja tämä tuo ammatillisen opettajan työhön aivan erilaisia haasteita kuin osataan ajatellakaan. Ammatillisen opettajan on tästäkin syystä oltava valmis kehittämään itseään ja ammattitaitoaan koko ajan. Hänen on omaksuttava uusia opetusmenetelmiä ja oltava mukana oppimisprosessissa oppimalla yhdessä opiskelijan kanssa.
Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
1) Minkälaisia opettajien mielestä ovat ensimmäisen lukuvuodenlähihoitajaopiskelijat?
2) Minkälaisia opetusmenetelmiä opettajat käyttävät opettaessaan ensimmäisen lukuvuoden lähihoitajaopiskelijoita?
3)Minkälaista täydennyskoulutusta opettajat katsovat tarvitsevansa haastavassa opetustehtävässään?
Tutkimusta varten haastateltiin kymmenen lähihoitajakoulutuksessa toimivaa opettajaa. Haastattelut tehtiin kahdessa toisen asteen, sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksessa. Haastatellut opettajat käyttävät hyvin monipuolisia opetusmenetelmiä. Monet heistä käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa ja ovat hankkineet koulutusta asian tiimoilta, mutta yhdenmukainen, suunnitelmallinen koko oppilaitosta koskeva strategia tietotekniikan hyödyntämisestä on vielä puutteellista. Opettajat ovat hakeutuneet ja hakeutuvat omaehtoisesti sellaiseen koulutukseen, joka kiinnostaa ja josta he kokevat saavansa uutta haastavaan opettajan työhönsä.
Avainsanat: ammatillinen koulutus, ammatillinen opettajuus, lähihoitajaopiskelijat, opetusmenetelmät, täydennyskoulutus
Sosiaali- ja terveysalalla koulutus tapahtuu monimuotoisissa oppimisympäristöissä, jotka myös muuttuvat ja kehittyvät nopeasti. Alalla tarvitaan laaja-alaista ammattitaitoa ja osaamista ja lähihoitajakoulutus pyrkiikin vastaamaan tähän haasteeseen. Ammatillisen kasvun on määrä lähteä hyvään alkuun koulutuksen aikana ja sen on jatkuttava koko työelämässä oloajan.
Opettajan työ on suuressa määrin ihmissuhdetyötä. Opettajalta ei vaadita pelkästään, että hän ymmärtää opettamansa asian ja sen vaatimat taidot, vaan hänen olisi myös pystyttävä ymmärtämään ja tukemaan eri opiskelijoiden erilaisiin lähtökohtiin perustuvia ja eri lailla eteneviä oppimisprosesseja.
Lähihoitajakoulutukseen tulevat nuoret tulevat suoraan peruskoulusta ja tämä tuo ammatillisen opettajan työhön aivan erilaisia haasteita kuin osataan ajatellakaan. Ammatillisen opettajan on tästäkin syystä oltava valmis kehittämään itseään ja ammattitaitoaan koko ajan. Hänen on omaksuttava uusia opetusmenetelmiä ja oltava mukana oppimisprosessissa oppimalla yhdessä opiskelijan kanssa.
Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
1) Minkälaisia opettajien mielestä ovat ensimmäisen lukuvuodenlähihoitajaopiskelijat?
2) Minkälaisia opetusmenetelmiä opettajat käyttävät opettaessaan ensimmäisen lukuvuoden lähihoitajaopiskelijoita?
3)Minkälaista täydennyskoulutusta opettajat katsovat tarvitsevansa haastavassa opetustehtävässään?
Tutkimusta varten haastateltiin kymmenen lähihoitajakoulutuksessa toimivaa opettajaa. Haastattelut tehtiin kahdessa toisen asteen, sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksessa. Haastatellut opettajat käyttävät hyvin monipuolisia opetusmenetelmiä. Monet heistä käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa ja ovat hankkineet koulutusta asian tiimoilta, mutta yhdenmukainen, suunnitelmallinen koko oppilaitosta koskeva strategia tietotekniikan hyödyntämisestä on vielä puutteellista. Opettajat ovat hakeutuneet ja hakeutuvat omaehtoisesti sellaiseen koulutukseen, joka kiinnostaa ja josta he kokevat saavansa uutta haastavaan opettajan työhönsä.
Avainsanat: ammatillinen koulutus, ammatillinen opettajuus, lähihoitajaopiskelijat, opetusmenetelmät, täydennyskoulutus