Sights and Shakespeare - Culture in English textbooks through three decades
UOTILA, MARJA (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
UOTILA, MARJA
2007
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-09Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena oli selvittää mistä englantia puhuvista maista suomalaisissa englannin kielen oppikirjoissa kerrotaan ja mitä aihealueita näiden maiden kulttuurista kirjoissa käsitellään. Tutkimuksen kohteena oli suomalaisissa lukioissa käytettyjä englannin kielen oppikirjoja kolmelta eri vuosikymmeneltä: 1940-50, 1960-70 ja 1990-2000 luvuilta.
Tutkimuksen kahden aikaisimman ajanjakson aikainen oppikoulu käsitti koululuokat I-VIII, joista kolme viimeistä sisältyi sen aikaiseen lukioon. Ennen yksi tai kaksi oppikirjaa kattoi koko oppikoulu- ja lukioajan, toisin kuin nykyään lukiossa on käytössä oppikirjasarjat, joissa joka kurssia varten on oma oppikirjansa. Sen vuoksi tässäkin tutkielmassa tutkimuksen kohteena on yksi oppikirja kummaltakin aikaisemmalta aikakaudelta ja 2000-luvulta tutkimuksessa on mukana kirjasarja eli kuusi oppikirjaa, jotka käydään läpi lukion pakollisten englannin kielen kurssin aikana.
Tutkimukseen valittiin kohdemaiksi maat, joissa englannin kielellä on jokin asema joko virallisena tai toisena kielenä - sekä muut oppikirjoissa mainitut maat yhtenä kokonaisuutena. Näitä maita käsittelevistä teksteistä tutkittiin tutkimusta varten valikoidun kategorisoinnin perusteella mitä kulttuurin aihepiirejä tekstit käsittelivät. Oletuksena oli, että Iso-Britanniasta kertovat historialliset tekstit olisivat vallitsevina vanhemmissa oppikirjoissa, kun taas 1960-70 ja 2000-luvun oppikirjoissa oletettiin Yhdysvaltojen hallitsevan tekstejä. Lisäksi muiden englantia puhuvien maiden kuten Kanadan, Australian ja Uuden Seelannin oletettiin saavan enemmän tilaa uudemmissa oppikirjoissa. Aihepiirien suhteen oletettiin, että vanhemmat teokset keskittyisivät kertomaan kohdemaiden historiasta, maantieteestä ja korkeakulttuurista kun taas 1990-2000 luvuilla käytetyn tekstikirjasarjan oletettiin keskittyvän kohdemaiden luonnon ja ihmisten esittelyyn, sekä esimerkiksi ympäristönsuojeluun ja kansainväliseen kommunikaatioon.
Tutkimustulosten mukaan Isosta-Britanniasta kertovat tekstit hallitsivat 1940-50 -lukujen oppikirjassa. 1960-70 -lukujen oppikirjassa USA:sta kertovien tekstien osuus kohosi 30%:iin ja 2000-luvulle tultaessa USA ylitti Iso-Britannian osuuden. Muiden maiden kohdalla näin merkittävää eroa ei huomattu. Näiden tekstien aihepiirit olivat vanhimmassa oppikirjassa oletuksen mukaisesti historiaan, politiikkaan ja korkeakulttuuriin liittyviä. 1960-luvulle tultaessa aihepiirit jakautuivat tasaisemmin nähtävyyksien ja matkailun, historian ja politiikan sekä maantieteellisten asioiden kuvailuun. 2000-luvun oppikirjasarja painottui yllättävää kyllä voimakkaasti korkeakulttuurin esittelyyn, kansalaisten kuvailu oli toiseksi suurin kategoria ja aikaisemmin hallinneet maantiede ja luonto sekä nähtävyydet ja matkailu eivät olleet lainkaan edustettuina kohdemaiden kuvauksissa.
Tutkimuksen kahden aikaisimman ajanjakson aikainen oppikoulu käsitti koululuokat I-VIII, joista kolme viimeistä sisältyi sen aikaiseen lukioon. Ennen yksi tai kaksi oppikirjaa kattoi koko oppikoulu- ja lukioajan, toisin kuin nykyään lukiossa on käytössä oppikirjasarjat, joissa joka kurssia varten on oma oppikirjansa. Sen vuoksi tässäkin tutkielmassa tutkimuksen kohteena on yksi oppikirja kummaltakin aikaisemmalta aikakaudelta ja 2000-luvulta tutkimuksessa on mukana kirjasarja eli kuusi oppikirjaa, jotka käydään läpi lukion pakollisten englannin kielen kurssin aikana.
Tutkimukseen valittiin kohdemaiksi maat, joissa englannin kielellä on jokin asema joko virallisena tai toisena kielenä - sekä muut oppikirjoissa mainitut maat yhtenä kokonaisuutena. Näitä maita käsittelevistä teksteistä tutkittiin tutkimusta varten valikoidun kategorisoinnin perusteella mitä kulttuurin aihepiirejä tekstit käsittelivät. Oletuksena oli, että Iso-Britanniasta kertovat historialliset tekstit olisivat vallitsevina vanhemmissa oppikirjoissa, kun taas 1960-70 ja 2000-luvun oppikirjoissa oletettiin Yhdysvaltojen hallitsevan tekstejä. Lisäksi muiden englantia puhuvien maiden kuten Kanadan, Australian ja Uuden Seelannin oletettiin saavan enemmän tilaa uudemmissa oppikirjoissa. Aihepiirien suhteen oletettiin, että vanhemmat teokset keskittyisivät kertomaan kohdemaiden historiasta, maantieteestä ja korkeakulttuurista kun taas 1990-2000 luvuilla käytetyn tekstikirjasarjan oletettiin keskittyvän kohdemaiden luonnon ja ihmisten esittelyyn, sekä esimerkiksi ympäristönsuojeluun ja kansainväliseen kommunikaatioon.
Tutkimustulosten mukaan Isosta-Britanniasta kertovat tekstit hallitsivat 1940-50 -lukujen oppikirjassa. 1960-70 -lukujen oppikirjassa USA:sta kertovien tekstien osuus kohosi 30%:iin ja 2000-luvulle tultaessa USA ylitti Iso-Britannian osuuden. Muiden maiden kohdalla näin merkittävää eroa ei huomattu. Näiden tekstien aihepiirit olivat vanhimmassa oppikirjassa oletuksen mukaisesti historiaan, politiikkaan ja korkeakulttuuriin liittyviä. 1960-luvulle tultaessa aihepiirit jakautuivat tasaisemmin nähtävyyksien ja matkailun, historian ja politiikan sekä maantieteellisten asioiden kuvailuun. 2000-luvun oppikirjasarja painottui yllättävää kyllä voimakkaasti korkeakulttuurin esittelyyn, kansalaisten kuvailu oli toiseksi suurin kategoria ja aikaisemmin hallinneet maantiede ja luonto sekä nähtävyydet ja matkailu eivät olleet lainkaan edustettuina kohdemaiden kuvauksissa.