"Työrauha opettajan tärkein työkalu?" Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä luokanhallinnasta ja työrauhasta
RIIHIMÄKI, JOONAS; NIITTUMÄKI, MIKKO (2006)
RIIHIMÄKI, JOONAS
NIITTUMÄKI, MIKKO
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16402
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16402
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä luokanhallinasta työrauhan näkökulmasta. Tähän näkökulmaan liittyvät käsitykset hyvästä oppilaasta, hyvästä opettajuudesta sekä kasvatusnäkemyksen muotoutuminen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin niitä edellytyksiä, joita luokanopettajankoulutus on antanut työrauhaongelmien kohtaamiseen.
Teoreettinen viitekehys sisältää aiempaa tutkimustietoa ja tieteellistä kirjallisuutta liittyen työrauhaan, luokanhallintaan, opettajankoulutukseen sekä suomalaisen eettisen kasvatusajattelun kehitykseen.
Käytimme tutkimuksessamme kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksemme empiirisen aineiston keräsimme teemahaastattelujen avulla. Haastattelimme kahdeksaa vuonna 2002 opintonsa aloittanutta luokanopettajaopiskelijaa.
Tutkimuksemme mukaan työrauha ymmärrettiin tilanteeksi, jossa kaikilla on mahdollisuus häiriöttömään oppimiseen. Työrauhan määrittelyyn kuitenkin vaikuttaa opetettava aine ja käytetty opetusmenetelmä. Työrauhaongelmat ilmenevät monin eri tavoin ja niiden syitä on vaikea yksilöidä. Keskeisimmät syyt työrauhaongelmien ilmenemiseen ovat perheinstituution muutokset, kilpailevat kasvattajat sekä opettajan toiminta. Työrauhan rakentamisessa oleellisinta ovat yhdessä sovitut säännöt ja niiden noudattaminen. Voidaan puhua yhteisöllisyydestä koulussa, jolloin kaikilla kouluyhteisön jäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa yhteisiin asioihin. Opettajan tulee kuitenkin olla auktoriteetti luokassaan ja hänelle kuuluu vastuu luokanhallinasta.
Luokanopettajaopiskelijat kaipasivat koulutukseen lisää oppimistilanteita, joissa käsitellään työrauhaa. Erityisesti opetusharjoitteluihin liittyviin opintoihin kaivattiin lisää keskustelua työrauhasta ja luokanhallinasta. Johtopäätöksenä voidaan todeta,että työrauhaa tulisi tutkia enemmän ja siihen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota opettajankoulutuksessa.
Asiasanat: luokanhallinta, työrauha, työrauhaongelmat, opettajankoulutus
Teoreettinen viitekehys sisältää aiempaa tutkimustietoa ja tieteellistä kirjallisuutta liittyen työrauhaan, luokanhallintaan, opettajankoulutukseen sekä suomalaisen eettisen kasvatusajattelun kehitykseen.
Käytimme tutkimuksessamme kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksemme empiirisen aineiston keräsimme teemahaastattelujen avulla. Haastattelimme kahdeksaa vuonna 2002 opintonsa aloittanutta luokanopettajaopiskelijaa.
Tutkimuksemme mukaan työrauha ymmärrettiin tilanteeksi, jossa kaikilla on mahdollisuus häiriöttömään oppimiseen. Työrauhan määrittelyyn kuitenkin vaikuttaa opetettava aine ja käytetty opetusmenetelmä. Työrauhaongelmat ilmenevät monin eri tavoin ja niiden syitä on vaikea yksilöidä. Keskeisimmät syyt työrauhaongelmien ilmenemiseen ovat perheinstituution muutokset, kilpailevat kasvattajat sekä opettajan toiminta. Työrauhan rakentamisessa oleellisinta ovat yhdessä sovitut säännöt ja niiden noudattaminen. Voidaan puhua yhteisöllisyydestä koulussa, jolloin kaikilla kouluyhteisön jäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa yhteisiin asioihin. Opettajan tulee kuitenkin olla auktoriteetti luokassaan ja hänelle kuuluu vastuu luokanhallinasta.
Luokanopettajaopiskelijat kaipasivat koulutukseen lisää oppimistilanteita, joissa käsitellään työrauhaa. Erityisesti opetusharjoitteluihin liittyviin opintoihin kaivattiin lisää keskustelua työrauhasta ja luokanhallinasta. Johtopäätöksenä voidaan todeta,että työrauhaa tulisi tutkia enemmän ja siihen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota opettajankoulutuksessa.
Asiasanat: luokanhallinta, työrauha, työrauhaongelmat, opettajankoulutus