Riskienhallinta valtionhallinnossa ja Valtiokonttorin riskienhallintamenetelmän käyttöönotto
HERRAINSILTA, JUHA (2006)
HERRAINSILTA, JUHA
2006
Vakuutustiede - Insurance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16333
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16333
Tiivistelmä
Julkisen hallinnon mukaan lukien valtionhallinnon organisaatioiden on nykyään yhä tärkeämpää sopeutua nopeasti ja vastata tehokkaasti ympäristömuutoksiin. Tuloksellisuuden ja tehokkuuden vaatimukset korostuvat. Julkisen sektorin vuorovaikutus yksityisen sektorin kanssa onkin voimakkaasti lisääntynyt. Tämä tarkoittaa esimerkiksi erilaisten liikkeenjohdon johtamismallien soveltamista muun muassa budjetoinnissa, voimavarojen johtamisessa, tuloksellisuuden seurannassa ja asiakaslähtöisyydessä. Riskienhallinta-ajattelu tekee tuloaan myös julkiselle sektorille, jossa sitä on sovellettu varsin vaihtelevasti tai ei jopa ollenkaan.
Tämä tutkimus on tehty yhteistyössä Valtiokonttorin vakuutus-toimialan riskienhallinnan tukipalvelun kanssa. Tutkimuksessa selvitetään valtionhallinnon riskienhallinnan erityispiirteet ja Valtiokonttorin Kaiku-Luotain riskienhallintamenetelmän käyttöönotossa huomioon otettavat asiat. Yleistä riskienhallinnan teoriaa voidaan soveltaa monin osin myös valtionhallinnon organisaatioihin. Riskienhallinnan erityispiirteet valtionhallinnossa ilmenevät esimerkiksi riskeihin suhtautumisessa ja niihin varautumisessa. Riskien näkeminen mahdollisuutena on valtion virastoissa ja laitoksissa todella suuri haaste.
Onnistuneen riskienhallinnan perusedellytys myös valtionhallinnon organisaatioissa on se, että organisaatiossa on yhteinen käsitys riskienhallinnan peruskäsitteistä, prosessista ja tavoitteista. Riskienhallintatyöhön tulee osallistua henkilöitä organisaation eri tasoilta, jotta yhteinen näkemys riskienhallinnasta löydetään. Vasta tämän jälkeen on mielekästä siirtyä käyttämään riskienhallintamenetelmää, jonka avulla päästään arvioimaan riskejä ja miettimään riskienhallintakeinoja. Kun tämä on tehty, päästään toteuttamaan riskienhallinnan toimenpiteitä ja riskienhallinta saa konkreettisen muotonsa. Tavoitteena on kokonaisvaltainen riskienhallinta, joka on jatkuvaa organisaation kaikkien riskit huomioivaa toimintaa.
Kaiku-Luotain on tutkimuksen perusteella riskienhallintamenetelmä, joka ottaa huomioon valtion-hallinnon organisaatioiden erityispiirteet. Tämä on tärkeää, koska riskit valtion virastoissa ja laitoksissa ovat usein organisaatiokohtaisia ja hyvin toisistaan poikkeavia. Menetelmän rakenne antaa virastoille ja laitoksille paljon vapauksia menetelmän soveltamiseen ja auttaa organisaatioita hahmottamaan riskikokonaisuutensa aikaisempaa järjestelmällisemmin. Kaiku-Luotaimen käytännönläheinen kysymysten asettelu mahdollistaa ja aktivoi parhaimmillaan koko viraston henkilöstön kaikki riskit huomioon ottavaan riskienhallintatyön. Haasteena on kehittää menetelmään riskimittareita, joiden avulla saataisiin selville riskien toteutumisen aiheuttamat kustannukset.
Asiasanat: Riskit, riskienhallinta, sisäinen valvonta, riskienh!
allintamenetelmä, valtionhallinto
Tämä tutkimus on tehty yhteistyössä Valtiokonttorin vakuutus-toimialan riskienhallinnan tukipalvelun kanssa. Tutkimuksessa selvitetään valtionhallinnon riskienhallinnan erityispiirteet ja Valtiokonttorin Kaiku-Luotain riskienhallintamenetelmän käyttöönotossa huomioon otettavat asiat. Yleistä riskienhallinnan teoriaa voidaan soveltaa monin osin myös valtionhallinnon organisaatioihin. Riskienhallinnan erityispiirteet valtionhallinnossa ilmenevät esimerkiksi riskeihin suhtautumisessa ja niihin varautumisessa. Riskien näkeminen mahdollisuutena on valtion virastoissa ja laitoksissa todella suuri haaste.
Onnistuneen riskienhallinnan perusedellytys myös valtionhallinnon organisaatioissa on se, että organisaatiossa on yhteinen käsitys riskienhallinnan peruskäsitteistä, prosessista ja tavoitteista. Riskienhallintatyöhön tulee osallistua henkilöitä organisaation eri tasoilta, jotta yhteinen näkemys riskienhallinnasta löydetään. Vasta tämän jälkeen on mielekästä siirtyä käyttämään riskienhallintamenetelmää, jonka avulla päästään arvioimaan riskejä ja miettimään riskienhallintakeinoja. Kun tämä on tehty, päästään toteuttamaan riskienhallinnan toimenpiteitä ja riskienhallinta saa konkreettisen muotonsa. Tavoitteena on kokonaisvaltainen riskienhallinta, joka on jatkuvaa organisaation kaikkien riskit huomioivaa toimintaa.
Kaiku-Luotain on tutkimuksen perusteella riskienhallintamenetelmä, joka ottaa huomioon valtion-hallinnon organisaatioiden erityispiirteet. Tämä on tärkeää, koska riskit valtion virastoissa ja laitoksissa ovat usein organisaatiokohtaisia ja hyvin toisistaan poikkeavia. Menetelmän rakenne antaa virastoille ja laitoksille paljon vapauksia menetelmän soveltamiseen ja auttaa organisaatioita hahmottamaan riskikokonaisuutensa aikaisempaa järjestelmällisemmin. Kaiku-Luotaimen käytännönläheinen kysymysten asettelu mahdollistaa ja aktivoi parhaimmillaan koko viraston henkilöstön kaikki riskit huomioon ottavaan riskienhallintatyön. Haasteena on kehittää menetelmään riskimittareita, joiden avulla saataisiin selville riskien toteutumisen aiheuttamat kustannukset.
Asiasanat: Riskit, riskienhallinta, sisäinen valvonta, riskienh!
allintamenetelmä, valtionhallinto