Mitä ihmeen liiketoimintaa? : Strategiset liiketoimintapäätökset aloittavassa verkostomaisessa yrityksessä
TEGELBERG, MARI; PIRINEN, HEIDI (2006)
TEGELBERG, MARI
PIRINEN, HEIDI
2006
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-10-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16220
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16220
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoite on kuvata innovaatioon perustuvaa verkostomaista liiketoimintaa ja ymmärtää sen kehittymiseen liittyviä strategisia päätöksiä. Tutkielma on osa laajempaa verkostomaisiin organisaatioihin liittyvää tutkimusta. Tutkimuksen ensimmäinen osa; Pietiläisen, Lehtimäen ja Keson kirjallisuuskatsaus verkostomaisesta ja innovatiivisesta liiketoiminnasta on ilmestynyt vuonna 2005. Tämän tutkielman laajempana tarkoituksena on edellisiin liittyen edistää ymmärrystä kehkeytyvästä innovaatioperusteisesta verkostoliiketoiminnasta.
Tutkimus lähtee liikkeelle empiriasta. Tutkielman primaarisena aineistona on käytetty 10 haastattelusta koostuvaa aineistoa. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmällä. Analyysillä pyritään ilmiön käsitteellistämiseen ja sen esittämiseen tiivistetyssä muodossa. Analyysin ja tutkimuksen luotettavuutta parantaa kahden tutkijan tiivis yhteistyö, jonka avulla aineistossa on päästy syvemmälle kuin yksin olisi ollut mahdollista.
Tutkielman kohdeorganisaatio harjoittaa teknologiseen innovaatioon perustuvaa liiketoimintaa. Kohdeorganisaation liiketoiminnan kuvaus pohjautuu erilaisista liiketoimintamalleista koottuun teoriaan. Erityisesti kuvauksessa on hyödynnetty Räsäsen (1994) ansaintatapamallia. Analyysin ja liiketoiminnan kuvauksen pohjalta on tunnistettu kuusi strategista liiketoimintapäätöstä: spin-off emo-organisaatiosta, osaaminen tuotteena, suuret maailmanlaajuisesti tunnetut kuluttajabrändit asiakkaina, olemassa olevan teknologian vaiheittainen kehittäminen, hajautunut organisaatio ja verkostotoiminta.
Analyysista on havaittavissa, että liiketoiminnan eri osa-alueet kytkeytyvät toisiinsa. Kohdeorganisaation toimintatapaa on kuvattu erilaisia tapoja hyödyntäen. Liiketoiminnan ajallista kehittymistä on tutkielmassa kuvattu aikajanan muodossa. Liiketoiminnan ydinryhmittymiä on esitelty verkostokuvassa ja koko liiketoiminnan kokonaisuutta liiketoimintamallissa.
Tutkielman teoreettinen kontribuutio liittyy liiketoimintamallien käyttöön. Tutkielman tuloksena ovat eri mallien avulla tuotettu verkostomaisen liiketoiminnan kuvaus sekä sen pohjalta tunnistetut kohdeorganisaation strategiset liiketoimintapäätökset. Edellisten pohjalta on lisäksi muodostettu kohdeorganisaation liiketoimintamalli. Metodologisesti tämä pro gradu -tutkielma vie eteenpäin maisteritason laadullisen tutkimuksen sisällön analyysimenetelmän käyttöä.
Asiasanat: liiketoiminta, strategia, verkosto, liiketoimintamalli, sisällön analyysi
Tutkimus lähtee liikkeelle empiriasta. Tutkielman primaarisena aineistona on käytetty 10 haastattelusta koostuvaa aineistoa. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmällä. Analyysillä pyritään ilmiön käsitteellistämiseen ja sen esittämiseen tiivistetyssä muodossa. Analyysin ja tutkimuksen luotettavuutta parantaa kahden tutkijan tiivis yhteistyö, jonka avulla aineistossa on päästy syvemmälle kuin yksin olisi ollut mahdollista.
Tutkielman kohdeorganisaatio harjoittaa teknologiseen innovaatioon perustuvaa liiketoimintaa. Kohdeorganisaation liiketoiminnan kuvaus pohjautuu erilaisista liiketoimintamalleista koottuun teoriaan. Erityisesti kuvauksessa on hyödynnetty Räsäsen (1994) ansaintatapamallia. Analyysin ja liiketoiminnan kuvauksen pohjalta on tunnistettu kuusi strategista liiketoimintapäätöstä: spin-off emo-organisaatiosta, osaaminen tuotteena, suuret maailmanlaajuisesti tunnetut kuluttajabrändit asiakkaina, olemassa olevan teknologian vaiheittainen kehittäminen, hajautunut organisaatio ja verkostotoiminta.
Analyysista on havaittavissa, että liiketoiminnan eri osa-alueet kytkeytyvät toisiinsa. Kohdeorganisaation toimintatapaa on kuvattu erilaisia tapoja hyödyntäen. Liiketoiminnan ajallista kehittymistä on tutkielmassa kuvattu aikajanan muodossa. Liiketoiminnan ydinryhmittymiä on esitelty verkostokuvassa ja koko liiketoiminnan kokonaisuutta liiketoimintamallissa.
Tutkielman teoreettinen kontribuutio liittyy liiketoimintamallien käyttöön. Tutkielman tuloksena ovat eri mallien avulla tuotettu verkostomaisen liiketoiminnan kuvaus sekä sen pohjalta tunnistetut kohdeorganisaation strategiset liiketoimintapäätökset. Edellisten pohjalta on lisäksi muodostettu kohdeorganisaation liiketoimintamalli. Metodologisesti tämä pro gradu -tutkielma vie eteenpäin maisteritason laadullisen tutkimuksen sisällön analyysimenetelmän käyttöä.
Asiasanat: liiketoiminta, strategia, verkosto, liiketoimintamalli, sisällön analyysi