SÄÄSTÖTOIMENPITEIDEN JA TYÖN MUUTOKSEN VAIKUTUKSET PERUSKOULUN LUOKANOPETTAJIIN -Esimerkkinä Vantaa
KEIMOLA, SEIJA (2006)
KEIMOLA, SEIJA
2006
Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-09-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16065
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16065
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten vuonna 2005 aloitetut säästötoimenpiteet Vantaan koulutoimessa vaikuttavat luokanopettajan työhön sekä työssä jaksamiseen ja miten opettajan työ on viime aikoina muuttunut. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla, mitkä asiat luokanopettaja kokee työssään kuluttavina ja vaativina ja mitkä taas voimavaroina ja tukea tuovina tekijöinä jaksaa työssään? Tutkimukseen osallistui kuusi vantaalaista luokanopettajaa, joista viisi nais- ja yksi miesopettaja. Heidän työkokemuksensa vaihteli kolmesta vuodesta yli kolmeenkymmeneen vuoteen. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Kuuden luokanopettajan haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että säästötoimenpiteet ja työhön kohdistuneet muutokset ovat vaikuttaneet Vantaan peruskoulun luokanopettajien toimintaedellytyksiin. Säästötoimenpiteet, jotka ilmenevät muun muassa opetusryhmien kasvuna ja opetusmateriaalien niukkuutena lisäävät opettajien työtaakkaa ja rajoittavat laadukkaan opetuksen antamista. Työhön kohdistuneet muutokset, jtka käsittävät muun muassa jatkuvasti uudistuneet opetussuunnitelmat ja arvioinnit lisäävät myös työn määrää ja kiireen tuntua. Opettajat kokevat olonsa uupuneiksi ja riittämättömäksi. Jatkuva säästäminen koetaan ammatin arvostuksen vähenemisenä. Vuosina 1990-2004 sekä kansantaloudella että valtiontoimenpiteillä on ollut vaikutusta kuntien talouteen. Vantaan kaupungissa valtion toimenpiteet sekä kunnan omat päätökset johtivat rajusti heikentyneeseen taloudelliseen tilaan vuonna 2003. Vuonna 2005 aloitettiin säästötoimenpiteet, jotka kohdistuivat myös koulutoimeen. Opettajat suhtautuvat säästötoimenpiteisiin pääasiassa negatiivisesti, koska säästöt ovat vaikuttaneet heidän arkityöhönsä. Opetusryhmien ja opetusjärjestelyjen muutokset johtuvat pääasiassa koulumenojen säästötoimenpiteistä. Työssä jaksamisen kannalta opettajien hyvät suhteet kollegoihin auttavat kestämään koulutyön arkea. Yhteisöllisyys ja yhteistyö ovat edellytyksenä opettajan työssä jaksamiselle.
Asiasanat: säästötoimenpiteet, jaksaminen, muutos, luokanopettajan työ
Asiasanat: säästötoimenpiteet, jaksaminen, muutos, luokanopettajan työ