"Tuhattaituri matikkamatkalla laskutaidon maailmaan" : Peruskoulun neljännen vuosiluokan matematiikan oppikirjojen analyysia
RIIHIAHO, KAISA; KAUTTO, KAROLIINA (2006)
RIIHIAHO, KAISA
KAUTTO, KAROLIINA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15971
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15971
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa riippumaton arvio peruskoulun neljännen vuosiluokan mate-matiikan oppikirjojen vahvuuksista ja heikkouksista. Tutkimus oli osa syksyllä 2005 perustettua Matematiikan oppimateriaalin tutkimuksen -hanketta.
Tutkimuksen aineisto koostui jakolasku- ja geometriajaksojen osalta WSOY:n kustantamasta Laskutaito-kirjasarjasta, Tammen Matikkamatkasta ja Otavan Tuhattaiturista. Koska kirjasarjat perustuvat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (POPS) 2004, tutkimuksessa vertailtiin oppikirjojen vastaavuutta POPS:ssa 2004 laadittuihin tavoite- ja sisältönormeihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia oppilaan kirjan harjoitustehtävät ovat, ja miten ne tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen piirteiden kehittymistä. POPS:ssa 2004 korostetaan matematiikan yhteistoiminnallisuutta ja mainitaan tieto- ja viestintätekniikan huomioiminen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten edellä mainitut tavoitteet esiintyvät analysoitavissa oppikirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten oppikirja huomioi erityistä tukea tarvitsevat oppilaat, ja mitä materiaalia se tarjoaa edistyneimmille oppilaille.
Harjoitustehtävien analysoinnissa käytettiin MOT -hankkeessa yhteisesti hyväksyttyä luokittelu-runkoa, joka jakaa tehtävät kolmelle kognitiiviselle tasolle:
1. Laskutaito/Ymmärtäminen (LY-taso)
2. Ymmärtäminen/Soveltaminen (YS-taso) ja
3. Soveltaminen/Analyysi (SA-taso).
Tutkimuksen oppikirja-analyysin mukaan oppilaan kirjan tehtävät painottuvat pääsääntöisesti mekaanista laskemista harjoittaviin LY-tason tehtäviin, mutta niiden joukossa on myös kognitiivisesti haasteellisempia tehtäviä. Matemaattisen osaamisen osa-alueista tehtävät korostavat pääasiallisesti proseduraalista sujuvutta ja käsitteellistä ymmärrystä. Kirjasarjojen opettajanoppaat tarjoavat monipuolisesti didaktisia vinkkejä matematiikan opetukseen, ja niiden merkitys yhteistoiminnallisuuden toteuttamiseen on huomattava. Vaikka kirjasarjat eroavat toisistaan tehtäviltään ja toteutukseltaan, ne täyttävät peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 2004 asettamat vaatimukset matematiikan osalta ja antavat perusvalmiudet matemaattiselle osaamiselle.
Avainsanat: matemaattinen osaaminen, matematiikan opetussuunnitelma, perusopetus, oppimateriaali
Tutkimuksen aineisto koostui jakolasku- ja geometriajaksojen osalta WSOY:n kustantamasta Laskutaito-kirjasarjasta, Tammen Matikkamatkasta ja Otavan Tuhattaiturista. Koska kirjasarjat perustuvat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (POPS) 2004, tutkimuksessa vertailtiin oppikirjojen vastaavuutta POPS:ssa 2004 laadittuihin tavoite- ja sisältönormeihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia oppilaan kirjan harjoitustehtävät ovat, ja miten ne tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen piirteiden kehittymistä. POPS:ssa 2004 korostetaan matematiikan yhteistoiminnallisuutta ja mainitaan tieto- ja viestintätekniikan huomioiminen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten edellä mainitut tavoitteet esiintyvät analysoitavissa oppikirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten oppikirja huomioi erityistä tukea tarvitsevat oppilaat, ja mitä materiaalia se tarjoaa edistyneimmille oppilaille.
Harjoitustehtävien analysoinnissa käytettiin MOT -hankkeessa yhteisesti hyväksyttyä luokittelu-runkoa, joka jakaa tehtävät kolmelle kognitiiviselle tasolle:
1. Laskutaito/Ymmärtäminen (LY-taso)
2. Ymmärtäminen/Soveltaminen (YS-taso) ja
3. Soveltaminen/Analyysi (SA-taso).
Tutkimuksen oppikirja-analyysin mukaan oppilaan kirjan tehtävät painottuvat pääsääntöisesti mekaanista laskemista harjoittaviin LY-tason tehtäviin, mutta niiden joukossa on myös kognitiivisesti haasteellisempia tehtäviä. Matemaattisen osaamisen osa-alueista tehtävät korostavat pääasiallisesti proseduraalista sujuvutta ja käsitteellistä ymmärrystä. Kirjasarjojen opettajanoppaat tarjoavat monipuolisesti didaktisia vinkkejä matematiikan opetukseen, ja niiden merkitys yhteistoiminnallisuuden toteuttamiseen on huomattava. Vaikka kirjasarjat eroavat toisistaan tehtäviltään ja toteutukseltaan, ne täyttävät peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 2004 asettamat vaatimukset matematiikan osalta ja antavat perusvalmiudet matemaattiselle osaamiselle.
Avainsanat: matemaattinen osaaminen, matematiikan opetussuunnitelma, perusopetus, oppimateriaali