"Et se on rikkaus ku on voinut valita steinerkoulun" Vanhemmuus steinerkoulussa
KARHIO, KRISTA (2006)
KARHIO, KRISTA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15800
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15800
Tiivistelmä
Pro gradu-työssäni olen selvittänyt haastattelujen ja kyselyiden avulla steinerkoulun vanhemmuutta.
Tutkimusongelma jakaantui kahteen pääkysymykseen. Kiinnostuksen kohteena olivat ensinnäkin ne asiat, jotka ovat vaikuttaneet siihen suuntaan, että vanhemmat ovat valinneet lapsilleen kouluksi steinerkoulun. Toiseksi kysymykseksi nousi se, miten vanhemmat kokevat steinerkoulun.
Tutkimusmetodina tässä työssä olen käyttänyt elämänkerrallista lähestymistapaa, jossa tutkittavien ääni on merkityksellisessä asemassa. Tutkimusaineisto on koottu kahdella tavalla; syvähaastatteluilla ja kyselylomakkeilla. Syvähaastattelut koostuvat neljän vanhemman haastatteluista, jotka toteutettiin keväällä 2004. Kyselylomaketta jaoin satunnaisesti koulussa tapaamilleni vanhemmilla, näitä keräsin myös keväällä 2004 10 kappaletta. Sekä haastattelu- että kyselylomakeaineiston analysoinnissa käytin tutkimusongelmien teemoja hyväkseni ja nostin sieltä ne aiheet esille, jotka tuntuivat parhaiten vastaavan tutkimusongelmiini.
Tuloksista ilmeni, että vanhemmat valitsevat lapsilleen steinerkoulun hyvin tietoisina sen antamasta pedagogiikasta. Toisaalta valintaa on lähdetty miettimään lapsen ominaispiirteiden perusteella. Steinerkoulun yhteisöllisyyttä pidetään erittäin tärkeänä, opettajan ja vanhempien yhteistyö on tämän koulumuodon yksi kulmakivistä. Vankka yhteisö tukee samalla lasten yksilöllistä kehitystä. Vanhempien roolia kouluyhteisössä pidetään todella tärkeänä tekijänä.
Avainsanat: antroposofia, steinerpedagogiikka, steinerkoulu, vanhemmuus steinerkoulussa
Tutkimusongelma jakaantui kahteen pääkysymykseen. Kiinnostuksen kohteena olivat ensinnäkin ne asiat, jotka ovat vaikuttaneet siihen suuntaan, että vanhemmat ovat valinneet lapsilleen kouluksi steinerkoulun. Toiseksi kysymykseksi nousi se, miten vanhemmat kokevat steinerkoulun.
Tutkimusmetodina tässä työssä olen käyttänyt elämänkerrallista lähestymistapaa, jossa tutkittavien ääni on merkityksellisessä asemassa. Tutkimusaineisto on koottu kahdella tavalla; syvähaastatteluilla ja kyselylomakkeilla. Syvähaastattelut koostuvat neljän vanhemman haastatteluista, jotka toteutettiin keväällä 2004. Kyselylomaketta jaoin satunnaisesti koulussa tapaamilleni vanhemmilla, näitä keräsin myös keväällä 2004 10 kappaletta. Sekä haastattelu- että kyselylomakeaineiston analysoinnissa käytin tutkimusongelmien teemoja hyväkseni ja nostin sieltä ne aiheet esille, jotka tuntuivat parhaiten vastaavan tutkimusongelmiini.
Tuloksista ilmeni, että vanhemmat valitsevat lapsilleen steinerkoulun hyvin tietoisina sen antamasta pedagogiikasta. Toisaalta valintaa on lähdetty miettimään lapsen ominaispiirteiden perusteella. Steinerkoulun yhteisöllisyyttä pidetään erittäin tärkeänä, opettajan ja vanhempien yhteistyö on tämän koulumuodon yksi kulmakivistä. Vankka yhteisö tukee samalla lasten yksilöllistä kehitystä. Vanhempien roolia kouluyhteisössä pidetään todella tärkeänä tekijänä.
Avainsanat: antroposofia, steinerpedagogiikka, steinerkoulu, vanhemmuus steinerkoulussa