”Me ei olla täällä ajopuita, asiat ovat ratkaisemista varten.” Freinetpedagogien näkemyksiä tulevaisuuden työstä ja työhön kasvattamisesta
MISKALA, MARIANNE (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MISKALA, MARIANNE
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-30Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää freinetpedagogiikkaa käyttävien henkilöiden käsityksiä tulevaisuuden työelämästä sekä heidän näkemyksiään lasten ja nuorten kasvattamisesta työelämää varten. Tutkimuksen lähtökohtana on ollut kiinnostukseni freinetpedagogiikkaan ja opettajien mahdollisuuteen vaikuttaa koulutuksella ja kasvatuksella tulevaisuuden työelämän kehittymiseen. Teoriatausta perustuu nykypäivän ja tulevaisuuden työn sekä freinetpedagogiikan piirteiden tarkastelulle.
Tutkielma on lähestymistavaltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin freinetpedagogiikkaa noudattavan koulun ja sen vaikutuspiiriin kuuluvan leikkipuiston henkilökunnalta. Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 18 henkilöä. Aineisto hankintamenetelminä käytettiin eläytymismenetelmää ja teemahaastattelua. Eläytymismenetelmäkertomukset ja haastattelut analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä aineistoa.
Tutkimus osoitti, että tutkimushenkilöt kokivat tulevaisuuden työnkuvan olevan ristiriitainen. Toisaalta tulevaisuuden työelämässä nähtiin korostuvan yritysmaailmalle tyypilliset tuottavuus ja tehokkuus, mutta toisaalta myös yhteisöllisyyden toivottiin lisääntyvän. Lisäksi tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että freinetpedagogit pyrkivät kasvattamaan oppilaita tulevaisuuden haasteet tiedostaen. Kasvatuksella pyrittiin kokonaisvaltaiseen oppilaan kehittämiseen tulevaisuutta varten. Tärkeänä työhön kasvattamisessa nähtiin mielekkyys, yhteisöllisyys, vaikuttaminen, vastuu omasta työstä ja itsetunnon tukeminen. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että freinetpedagogien esittämät ajatukset työhön kasvattamisesta edistävät tulevaisuuden työelämän rakentumista.
Asiasanat: Freinet, freinetpedagogiikka, tulevaisuuden odotukset, työelämä, työkasvatus
Tutkielma on lähestymistavaltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin freinetpedagogiikkaa noudattavan koulun ja sen vaikutuspiiriin kuuluvan leikkipuiston henkilökunnalta. Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 18 henkilöä. Aineisto hankintamenetelminä käytettiin eläytymismenetelmää ja teemahaastattelua. Eläytymismenetelmäkertomukset ja haastattelut analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä aineistoa.
Tutkimus osoitti, että tutkimushenkilöt kokivat tulevaisuuden työnkuvan olevan ristiriitainen. Toisaalta tulevaisuuden työelämässä nähtiin korostuvan yritysmaailmalle tyypilliset tuottavuus ja tehokkuus, mutta toisaalta myös yhteisöllisyyden toivottiin lisääntyvän. Lisäksi tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että freinetpedagogit pyrkivät kasvattamaan oppilaita tulevaisuuden haasteet tiedostaen. Kasvatuksella pyrittiin kokonaisvaltaiseen oppilaan kehittämiseen tulevaisuutta varten. Tärkeänä työhön kasvattamisessa nähtiin mielekkyys, yhteisöllisyys, vaikuttaminen, vastuu omasta työstä ja itsetunnon tukeminen. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että freinetpedagogien esittämät ajatukset työhön kasvattamisesta edistävät tulevaisuuden työelämän rakentumista.
Asiasanat: Freinet, freinetpedagogiikka, tulevaisuuden odotukset, työelämä, työkasvatus