Inkluusion visio - opettajan missio
KUOPPALA, HANNA; HOLMA, MILLA (2006)
KUOPPALA, HANNA
HOLMA, MILLA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15622
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15622
Tiivistelmä
Tarkastelemme pro gradu-tutkielmassamme luokanopettajien sekä kasvatus- ja opetusalan asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden integroinnista yleisopetukseen. Tutkimuksen tulosten johtopäätöksinä teimme tulkintoja siitä, mikä auttaa opettajaa toteuttamaan integraatiota. Inkluusio ja integraatio ovat tällä hetkellä aiheita, jotka aiheuttavat keskustelua kentällä. Valtakunnallinen opetussuunnitelma tukee inklusiivista kehitystä, toisin sanoen Suomessa on valittu yleismaailmallinen inkluusiolinja. Inkluusion toteutumista pidetään kuitenkin koulutuspoliittisena paradoksina, koska inkluusiota tukevat toimenpiteet eivät saavuta kaikkia integraatiota koskettavia osapuolia.
Tässä laadullisessa, hermeneuttis-fenomenologisessa tutkimuksessa selvitetään kuuden luokanopettajan ja kahden kuntatason asiantuntijan haastattelun sekä kahden valtiotason asiantuntijan verkkokyselyn avulla käsityksiä ja kokemuksia integraatiotilanteista. Tavoitteena on tutkia, miten integraatiotilanteet vaikuttavat käsityksiin ja kokemuksiin. Tämän tutkimuksen ensisijainen tehtävä on lisätä tietoa ja ymmärrystä tämän hetken integraatiotilanteista kentällä, erityisesti luokanopettajien näkökulmasta eri kunnissa. Tutkimuksemme tarjoaa myös ratkaisuja, joiden avulla opettajat voisivat mielekkäämmin toteuttaa integraatiota käytännössä. Näin myös opettajien toiminta kentällä vastaisi paremmin opetussuunnitelman ja koko inkluusioajattelun tavoitteita ja arvoja.
Tutkimuksen tulokset ovat sekä avaintekijöitä luokanopettajien käsitysten muodostajina että ratkaisuja integraation mielekkäämpään toteuttamiseen. Seuraavat tekijät korostuvat tutkimuksemme tulkintoina:
•opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet ja arvovalinnat ovat avaintekijöitä integraation toteuttamisessa
•koulutus on tärkeä tekijä integraation onnistumisessa
•hyvä kouluyhteisö tukee integraation toteuttamista, yksin tekemisestä yhteistyön kulttuuriin
•tarkoituksenmukainen ja hyvin suunniteltu resursointi tukee opettajaa.
Avainsanat: integraatio, inkluusio, arvot, opettajien koulutus, kouluyhteisö, resurssit
Tässä laadullisessa, hermeneuttis-fenomenologisessa tutkimuksessa selvitetään kuuden luokanopettajan ja kahden kuntatason asiantuntijan haastattelun sekä kahden valtiotason asiantuntijan verkkokyselyn avulla käsityksiä ja kokemuksia integraatiotilanteista. Tavoitteena on tutkia, miten integraatiotilanteet vaikuttavat käsityksiin ja kokemuksiin. Tämän tutkimuksen ensisijainen tehtävä on lisätä tietoa ja ymmärrystä tämän hetken integraatiotilanteista kentällä, erityisesti luokanopettajien näkökulmasta eri kunnissa. Tutkimuksemme tarjoaa myös ratkaisuja, joiden avulla opettajat voisivat mielekkäämmin toteuttaa integraatiota käytännössä. Näin myös opettajien toiminta kentällä vastaisi paremmin opetussuunnitelman ja koko inkluusioajattelun tavoitteita ja arvoja.
Tutkimuksen tulokset ovat sekä avaintekijöitä luokanopettajien käsitysten muodostajina että ratkaisuja integraation mielekkäämpään toteuttamiseen. Seuraavat tekijät korostuvat tutkimuksemme tulkintoina:
•opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet ja arvovalinnat ovat avaintekijöitä integraation toteuttamisessa
•koulutus on tärkeä tekijä integraation onnistumisessa
•hyvä kouluyhteisö tukee integraation toteuttamista, yksin tekemisestä yhteistyön kulttuuriin
•tarkoituksenmukainen ja hyvin suunniteltu resursointi tukee opettajaa.
Avainsanat: integraatio, inkluusio, arvot, opettajien koulutus, kouluyhteisö, resurssit