HOJKS -prosessi ja siihen liittyvä kodin ja koulun välinen yhteistyö Riihimäellä vanhempien näkökulmasta
SUONTAUSTA, TANJA; MAJOINEN, JENNY (2006)
SUONTAUSTA, TANJA
MAJOINEN, JENNY
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-03-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15503
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15503
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Riihimäen peruskoulun alaluokkien oppilaiden vanhempien käsityksistä ja kokemuksista HOJKS prosessista ja siihen liittyvästä yhteistyöstä. Tutkimuksemme pääongelma oli: Millaisia kokemuksia ja käsityksiä Riihimäen peruskoulun erityisluokan oppilaiden vanhemmilla on HOJKS prosessista (laadinta, toteutus ja seuranta) ja siihen liittyvästä yhteistyöstä kodin ja koulun välillä.
Tutkimuksemme jakautuu kahteen tutkimusalueeseen. Tutkimusalue 1 käsittää vanhempien kokemuksia ja käsityksiä lapsensa henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) laadinnasta, toteutuksesta ja seurannasta. Tutkimusalue 2 käsittää vanhempien kokemuksia ja käsityksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä HOJKS -prosessiin liittyen.
Tutkimuksemme on kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena. Kyselylomakkeet lähetettiin kaikille Riihimäen peruskoulun alaluokkien erityisoppilaiden vanhemmille. Kyselylomake sisälsi väittämiä HOJKS -prosessiin ja yhteystyöhön liittyen, josta vanhemmat valitsivat parhaiten omaa kokemustaan tai käsitystään vastaavan vaihtoehdon. Tutkimusaineistoa analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin SPSS -ohjelman avulla. Lisäksi kyselylomake sisälsi muutaman avoimen kysymyksen, joita tulkittiin kvalitatiivisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että Riihimäellä vanhemmat ovat valtaosin tyytyväisiä HOJKS-prosessiin sekä yhteistyöhön kodin ja koulun välillä. Kuitenkin useimmiten noin joka viides kyselyyn vastanneesta vanhemmista oli ainakin joltain osin tyytymätön HOJKS prosessiin tai siihen liittyvän yhteistyöhön kodin ja koulun välillä. Tutkimustuloksista selvisi myös, että todella moni vanhempi toivoisi yhteistyötä kodin ja koulun välillä tehtävän aiempaa enemmän.
Asiasanat: HOJKS, HOJKS -prosessi, vanhempien kokemukset ja käsitykset, kodin ja koulun välinen yhteistyö, yksilöllistäminen, moniammatillisuus
Tutkimuksemme jakautuu kahteen tutkimusalueeseen. Tutkimusalue 1 käsittää vanhempien kokemuksia ja käsityksiä lapsensa henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) laadinnasta, toteutuksesta ja seurannasta. Tutkimusalue 2 käsittää vanhempien kokemuksia ja käsityksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä HOJKS -prosessiin liittyen.
Tutkimuksemme on kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena. Kyselylomakkeet lähetettiin kaikille Riihimäen peruskoulun alaluokkien erityisoppilaiden vanhemmille. Kyselylomake sisälsi väittämiä HOJKS -prosessiin ja yhteystyöhön liittyen, josta vanhemmat valitsivat parhaiten omaa kokemustaan tai käsitystään vastaavan vaihtoehdon. Tutkimusaineistoa analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin SPSS -ohjelman avulla. Lisäksi kyselylomake sisälsi muutaman avoimen kysymyksen, joita tulkittiin kvalitatiivisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että Riihimäellä vanhemmat ovat valtaosin tyytyväisiä HOJKS-prosessiin sekä yhteistyöhön kodin ja koulun välillä. Kuitenkin useimmiten noin joka viides kyselyyn vastanneesta vanhemmista oli ainakin joltain osin tyytymätön HOJKS prosessiin tai siihen liittyvän yhteistyöhön kodin ja koulun välillä. Tutkimustuloksista selvisi myös, että todella moni vanhempi toivoisi yhteistyötä kodin ja koulun välillä tehtävän aiempaa enemmän.
Asiasanat: HOJKS, HOJKS -prosessi, vanhempien kokemukset ja käsitykset, kodin ja koulun välinen yhteistyö, yksilöllistäminen, moniammatillisuus