Vuorovaikutteiset veisto-ohjelmat
SAINIO, NINA (2005)
SAINIO, NINA
2005
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15284
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15284
Tiivistelmä
Hakutermit:
veisto-ohjelmat, kolmiulotteisuus, vuorovaikutteisuus, suorakäyttöisyys, kaksikätisyys, tuntopalaute
Tässä tutkielmassa perehdytään vuorovaikutteisiin kolmiulotteisiin veisto-ohjelmiin. Veisto-ohjelmilla voidaan luoda luonnollisella tavalla kolmiulotteisia kappaleita. Sana veistäminen jo kertoo, että veisto-ohjelmat ovat taiteellisia 3D-mallinnusohjelmia, joita käyttääkseen ei tarvitse osata ohjelmointia tai matematiikkaa. Tässä tutkimuksessa pohditaan sitä, millaisia veisto-ohjelmat pääpiirteittäin ovat, minkälaisia teorioita veisto-ohjelmien taustalla on, ja miten veisto-ohjelmat eroavat muista 3D-mallinnustavoista. Tämän lisäksi tutkimuksessani keskitytään erityisesti siihen, miten 3D-maailmassa käyttäjän hahmottamista voidaan parantaa erityisten hahmotustyökalujen tai tuntopalautteen avulla. Tätä varten Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksella on toteutettu veistosovelluksille tyypillistä suorakäyttöisyyttä ja kaksikätisyyttä hyödyntävä prototyyppi 3D-veisto-ohjelmasta. Prototyypin avulla voidaan tutkia kolmiulotteisen maailman hahmottamista ja sitä, miten käyttäjät toimivat, kun he saavat taktiilipalautteen työkalun koskettaessa kappaleen pintaa.
veisto-ohjelmat, kolmiulotteisuus, vuorovaikutteisuus, suorakäyttöisyys, kaksikätisyys, tuntopalaute
Tässä tutkielmassa perehdytään vuorovaikutteisiin kolmiulotteisiin veisto-ohjelmiin. Veisto-ohjelmilla voidaan luoda luonnollisella tavalla kolmiulotteisia kappaleita. Sana veistäminen jo kertoo, että veisto-ohjelmat ovat taiteellisia 3D-mallinnusohjelmia, joita käyttääkseen ei tarvitse osata ohjelmointia tai matematiikkaa. Tässä tutkimuksessa pohditaan sitä, millaisia veisto-ohjelmat pääpiirteittäin ovat, minkälaisia teorioita veisto-ohjelmien taustalla on, ja miten veisto-ohjelmat eroavat muista 3D-mallinnustavoista. Tämän lisäksi tutkimuksessani keskitytään erityisesti siihen, miten 3D-maailmassa käyttäjän hahmottamista voidaan parantaa erityisten hahmotustyökalujen tai tuntopalautteen avulla. Tätä varten Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksella on toteutettu veistosovelluksille tyypillistä suorakäyttöisyyttä ja kaksikätisyyttä hyödyntävä prototyyppi 3D-veisto-ohjelmasta. Prototyypin avulla voidaan tutkia kolmiulotteisen maailman hahmottamista ja sitä, miten käyttäjät toimivat, kun he saavat taktiilipalautteen työkalun koskettaessa kappaleen pintaa.