Käytönaikaiset ohjeet esikouluikäisten lasten käyttöliittymissä
KÄHKÖNEN, MATLEENA (2005)
KÄHKÖNEN, MATLEENA
2005
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15281
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15281
Tiivistelmä
Hakutermit:
käytönaikaiset ohjeet, lapset, käyttöliittymät, animaatio, ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus
Nykyään esikouluikäiset lapset leikkivät, oppivat ja viettävät aikaa ystäviensä kanssa tietokoneen äärellä. Lapset tarvitsevat käyttöliittymiä, jotka noudattavat hyvän käytettävyyden periaatteita ja tukevat lasten toimintaa juuri heille sopivilla tavoilla. Erilaisilla käytönaikaisilla ohjeilla on merkittävä rooli lasten tietokoneen käytön tukemisessa. Tässä tutkielmassa perehdytään käytönaikaisiin ohjeisiin, niiden ominaisuuksiin, käyttömahdollisuuksiin ja suunnitteluperiaatteisiin erityisesti esikouluikäisille eli noin 5-7-vuotiaille lapsille suunnattujen käyttöliittymien yhteydessä. Kolmen esimerkkisovelluksen käytettävyystestien avulla tutustutaan lisäksi tarkemmin muutamaan tapaan tukea pienten lasten työskentelyä tietokoneiden parissa. Käytettävyystesteihin osallistui kaiken kaikkiaan 28 esikouluikäistä lasta kolmesta eri esikoulusta. Yksi testattavista sovelluksista oli pienille lapsille suunnattu Boohbah, joka on värikäs, pieniä pe-lejä sisältävä verkkosivusto. Varsinaiset ohjeet sivustolta puuttuvat kokonaan. Käytettävyystestien tulokset osoittavat, että lapsille on mahdollista menestyk-sekkäästi suunnitella sivustoja, joista puuttuvat ohjeet kokonaan. Toisena tutus-tuttiin KidPad-ohjelmaan, jossa työkaluihin liittyy niiden käyttöä esittelevät animaatiot. KidPadin käytettävyystestit osoittavat, että lapset nauttivat animaa-tioista ja että niiden avulla kyetään myös ohjaamaan käyttäjiä kielestä riippu-matta. Animaatioiden löytäminen tai niiden ymmärtäminen ohjeiksi ei kuiten-kaan ollut yksinkertaista. Kolmantena tutustuttiin Alman ja Olivian esikouluun, joka on esikouluikäisille lapsille suunnattu Internet-pohjainen oppimisympäristö. Ohjeet sivustolla ovat kirjoitettuja. Tulosten perusteella huomattiin, että kirjoitetut ohjeet eivät sovi esikouluikäisille lapsille.
käytönaikaiset ohjeet, lapset, käyttöliittymät, animaatio, ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus
Nykyään esikouluikäiset lapset leikkivät, oppivat ja viettävät aikaa ystäviensä kanssa tietokoneen äärellä. Lapset tarvitsevat käyttöliittymiä, jotka noudattavat hyvän käytettävyyden periaatteita ja tukevat lasten toimintaa juuri heille sopivilla tavoilla. Erilaisilla käytönaikaisilla ohjeilla on merkittävä rooli lasten tietokoneen käytön tukemisessa. Tässä tutkielmassa perehdytään käytönaikaisiin ohjeisiin, niiden ominaisuuksiin, käyttömahdollisuuksiin ja suunnitteluperiaatteisiin erityisesti esikouluikäisille eli noin 5-7-vuotiaille lapsille suunnattujen käyttöliittymien yhteydessä. Kolmen esimerkkisovelluksen käytettävyystestien avulla tutustutaan lisäksi tarkemmin muutamaan tapaan tukea pienten lasten työskentelyä tietokoneiden parissa. Käytettävyystesteihin osallistui kaiken kaikkiaan 28 esikouluikäistä lasta kolmesta eri esikoulusta. Yksi testattavista sovelluksista oli pienille lapsille suunnattu Boohbah, joka on värikäs, pieniä pe-lejä sisältävä verkkosivusto. Varsinaiset ohjeet sivustolta puuttuvat kokonaan. Käytettävyystestien tulokset osoittavat, että lapsille on mahdollista menestyk-sekkäästi suunnitella sivustoja, joista puuttuvat ohjeet kokonaan. Toisena tutus-tuttiin KidPad-ohjelmaan, jossa työkaluihin liittyy niiden käyttöä esittelevät animaatiot. KidPadin käytettävyystestit osoittavat, että lapset nauttivat animaa-tioista ja että niiden avulla kyetään myös ohjaamaan käyttäjiä kielestä riippu-matta. Animaatioiden löytäminen tai niiden ymmärtäminen ohjeiksi ei kuiten-kaan ollut yksinkertaista. Kolmantena tutustuttiin Alman ja Olivian esikouluun, joka on esikouluikäisille lapsille suunnattu Internet-pohjainen oppimisympäristö. Ohjeet sivustolla ovat kirjoitettuja. Tulosten perusteella huomattiin, että kirjoitetut ohjeet eivät sovi esikouluikäisille lapsille.