Organisaation näyteikkuna : Tutkimus yritysten verkkosivujen kielestä ja tekstilajista
SUIKKI, VIRPI (2005)
SUIKKI, VIRPI
2005
Suomen kieli - Finnish Language
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15222
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15222
Tiivistelmä
Hakutermit:
tekstinhuolto, tekstilaji, verkkosivut, imago, yritykset, viestintä
Tutkimuksessa tarkastellaan yritysten verkkosivuja tekstilajina sekä tekstinhuollon näkökulmasta: miten tekstit rakentuvat, mitkä ovat niiden tavoitteet ja millaista on niiden kieli. Tarkastelun kohteena on myös se, miten ja millaista imagoa nämä sivut rakentavat yrityksestä. Deskriptiivisellä analyysilla selvitetään myös yritysten verkkotekstien yhteisiä piirteitä ja eroja.
Aineisto koostuu neljän suuren ja keskisuuren pirkanmaalaisen yrityksen verkkosivuista. Nämä yritykset ovat Tamfelt, Kiilto, Särkänniemi ja Mobilia. Yritykset edustavat eri aloja, ja ne ovat erikokoisia niin henkilöstömäärältään, liikevaihdoltaan kuin markkina-alueeltaankin. Tamfelt valmistaa paperikonekudoksia ja suodatinkankaita. Kiilto puolestaan on kemian tehdas. Särkänniemen Elämyspuisto muodostuu kuudesta nähtävyyskohteesta sekä taidemuseosta. Neljäs aineiston yritys on auto- ja tiealan erikoismuseo.
Yrityksille muotoutuu verkkosivujen kautta oma imagonsa, ja nämä imagot jakautuvat myös kahteen eri ryhmään. Toisen ryhmän yritysten imagot ovat asiallisia ja asiantuntevia. Nämä yritykset luottavat tuotteisiinsa ja faktoihin enemmän kuin tunteisiin vetoamiseen. Toiseen ryhmään puolestaan kuuluvat elämyksiä myyvät yritykset, jotka haluavat aloittaa elämysten tuottamisen jo verkkosivuillaan.
Yritysten verkkosivut osoittautuvat erilaisiksi siis sen mukaan välittävätkö ne lukijalle ensisijaisesti informaatiota vai vetoavatko ne tunteisiin. Nämä markkinointiviestintäteorioidenkin esittelemät vastaanottajaryhmät näkyvät aineistossa myös kielen tasolla, esimerkiksi virkerakenteissa ja sanavalinnoissa. Tutkimuksessa nousee esiin myös se, että nämä erilaiset ilmaisutavat sekoittuivat kuitenkin myös samojen verkkosivujen sisällä. Elämykselliset sivutkin kun pitävät sisällään paljon myös informaatiota.
Käytettävyyden ja tekstinhuollon näkökulmasta tarkasteltuina yritykset onnistuvat pääpiirteissään täyttämään niitä kriteerejä, joita annetaan erilaisissa verkkokirjoittamisen oppaissa sekä tekstinhuoltoteoksissa. Paikoin ongelmana on liiaksi tiivistetty ja asiasta toiseen hyppivä teksti sekä sana- ja virkerakenteiden yksitoikkoisuus.
Yritysten verkkosivuilla on paljon yhdistäviä piirteitä. Osa näistä piirteistä on rakenteellisia. Toiset yhteiset piirteet puolestaan liittyvät aiheisiin ja sisältöihin. Myös kielellisiä yhtäläisyyksiä löytyy. Samanlaisuus korostuu, kun yritysten verkkosivuihin tutustuessa huomaa myös tekstilajinormien rikkojia.
tekstinhuolto, tekstilaji, verkkosivut, imago, yritykset, viestintä
Tutkimuksessa tarkastellaan yritysten verkkosivuja tekstilajina sekä tekstinhuollon näkökulmasta: miten tekstit rakentuvat, mitkä ovat niiden tavoitteet ja millaista on niiden kieli. Tarkastelun kohteena on myös se, miten ja millaista imagoa nämä sivut rakentavat yrityksestä. Deskriptiivisellä analyysilla selvitetään myös yritysten verkkotekstien yhteisiä piirteitä ja eroja.
Aineisto koostuu neljän suuren ja keskisuuren pirkanmaalaisen yrityksen verkkosivuista. Nämä yritykset ovat Tamfelt, Kiilto, Särkänniemi ja Mobilia. Yritykset edustavat eri aloja, ja ne ovat erikokoisia niin henkilöstömäärältään, liikevaihdoltaan kuin markkina-alueeltaankin. Tamfelt valmistaa paperikonekudoksia ja suodatinkankaita. Kiilto puolestaan on kemian tehdas. Särkänniemen Elämyspuisto muodostuu kuudesta nähtävyyskohteesta sekä taidemuseosta. Neljäs aineiston yritys on auto- ja tiealan erikoismuseo.
Yrityksille muotoutuu verkkosivujen kautta oma imagonsa, ja nämä imagot jakautuvat myös kahteen eri ryhmään. Toisen ryhmän yritysten imagot ovat asiallisia ja asiantuntevia. Nämä yritykset luottavat tuotteisiinsa ja faktoihin enemmän kuin tunteisiin vetoamiseen. Toiseen ryhmään puolestaan kuuluvat elämyksiä myyvät yritykset, jotka haluavat aloittaa elämysten tuottamisen jo verkkosivuillaan.
Yritysten verkkosivut osoittautuvat erilaisiksi siis sen mukaan välittävätkö ne lukijalle ensisijaisesti informaatiota vai vetoavatko ne tunteisiin. Nämä markkinointiviestintäteorioidenkin esittelemät vastaanottajaryhmät näkyvät aineistossa myös kielen tasolla, esimerkiksi virkerakenteissa ja sanavalinnoissa. Tutkimuksessa nousee esiin myös se, että nämä erilaiset ilmaisutavat sekoittuivat kuitenkin myös samojen verkkosivujen sisällä. Elämykselliset sivutkin kun pitävät sisällään paljon myös informaatiota.
Käytettävyyden ja tekstinhuollon näkökulmasta tarkasteltuina yritykset onnistuvat pääpiirteissään täyttämään niitä kriteerejä, joita annetaan erilaisissa verkkokirjoittamisen oppaissa sekä tekstinhuoltoteoksissa. Paikoin ongelmana on liiaksi tiivistetty ja asiasta toiseen hyppivä teksti sekä sana- ja virkerakenteiden yksitoikkoisuus.
Yritysten verkkosivuilla on paljon yhdistäviä piirteitä. Osa näistä piirteistä on rakenteellisia. Toiset yhteiset piirteet puolestaan liittyvät aiheisiin ja sisältöihin. Myös kielellisiä yhtäläisyyksiä löytyy. Samanlaisuus korostuu, kun yritysten verkkosivuihin tutustuessa huomaa myös tekstilajinormien rikkojia.