"Mut muuten hei, mä oon okei!" Uusien lastenlaulujen kasvatusihanteet
SALMINEN, AILA (2005)
SALMINEN, AILA
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15166
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15166
Tiivistelmä
Hakutermit:
kasvatusihanne, varhaiskasvatus, arvokasvatus, lastenlaulu, ymmärtäminen, tulkinta
Tutkimus käsittelee kasvatusihanteita lastenlaulujen sanoituksissa. Tarkoitus oli selvittää, onko uusissa lastenlauluissa kasvatusihanteita. Lisäksi haluttiin tietää, miten lapset ymmärtävät ja tulkitsevat laulujen sanoituksia; mitä laulun sanoma heille itselleen kertoo ja merkitsee.
Kasvatusihanteita on Suomessa aikaisemmin tutkittu koulujen opetussuunnitelmista ja lukukirjoista. Nämä tutkimukset sekä erilaiset kehitysteoriat luovat perustan tutkimukselle lastenlaulujen kasvatusihanteista. Lapsen kognitiivinen kehitystaso sekä moraalin kehityksen vaihe vaikuttavat oleellisesti arvokasvatukseen ja aikuisen toimintaan lapsen moraalin kehityksen tueksi.
Kahden suomalaisen lastenlauluorkesterin tuotanto tutkittiin sisällönanalyysimenetelmällä. Laulujen todettiin sisältävän runsaasti kasvatusihanteita, jotka kuuluvat joko persoonallisten, interpersoonallisten tai yhteiskuntaeettisten ihanteiden luokkaan. Luontoon liittyviä ihanteita ei lauluissa ole monta. Toisen orkesterin tuotannossa painottuivat persoonalliset ja interpersoonalliset ihanteet. Toisen orkesterin laulujen sanoituksissa esiintyi eniten yhteiskuntaeettisiä ihanteita.
Yhdelletoista 4-6 -vuotiaalle lapselle soitettiin yksi laulu kustakin neljästä ihanneluokasta, minkä jälkeen lapsia haastateltiin laulujen sisällöstä. Kävi ilmi, että lapset tulkitsevat lastenlaulujen sanoituksia varsin eri tavalla kuin aikuinen. Erilaiset käsitteet, sanonnat ja kielikuvat eivät avautuneet kaikille lapsille. Kasvatusihanteet eivät välttämättä välity lapsille lauluja kuuntelemalla, mutta aikuinen voi hyvin käyttää lauluja apuna arvokasvatuksessa. Laulujen sanomasta ja sisällöstä virittyneen keskustelun myötä kasvattajan on mahdollista havainnoida ja tukea alle kouluikäisen lapsen moraalin kehittymistä.
kasvatusihanne, varhaiskasvatus, arvokasvatus, lastenlaulu, ymmärtäminen, tulkinta
Tutkimus käsittelee kasvatusihanteita lastenlaulujen sanoituksissa. Tarkoitus oli selvittää, onko uusissa lastenlauluissa kasvatusihanteita. Lisäksi haluttiin tietää, miten lapset ymmärtävät ja tulkitsevat laulujen sanoituksia; mitä laulun sanoma heille itselleen kertoo ja merkitsee.
Kasvatusihanteita on Suomessa aikaisemmin tutkittu koulujen opetussuunnitelmista ja lukukirjoista. Nämä tutkimukset sekä erilaiset kehitysteoriat luovat perustan tutkimukselle lastenlaulujen kasvatusihanteista. Lapsen kognitiivinen kehitystaso sekä moraalin kehityksen vaihe vaikuttavat oleellisesti arvokasvatukseen ja aikuisen toimintaan lapsen moraalin kehityksen tueksi.
Kahden suomalaisen lastenlauluorkesterin tuotanto tutkittiin sisällönanalyysimenetelmällä. Laulujen todettiin sisältävän runsaasti kasvatusihanteita, jotka kuuluvat joko persoonallisten, interpersoonallisten tai yhteiskuntaeettisten ihanteiden luokkaan. Luontoon liittyviä ihanteita ei lauluissa ole monta. Toisen orkesterin tuotannossa painottuivat persoonalliset ja interpersoonalliset ihanteet. Toisen orkesterin laulujen sanoituksissa esiintyi eniten yhteiskuntaeettisiä ihanteita.
Yhdelletoista 4-6 -vuotiaalle lapselle soitettiin yksi laulu kustakin neljästä ihanneluokasta, minkä jälkeen lapsia haastateltiin laulujen sisällöstä. Kävi ilmi, että lapset tulkitsevat lastenlaulujen sanoituksia varsin eri tavalla kuin aikuinen. Erilaiset käsitteet, sanonnat ja kielikuvat eivät avautuneet kaikille lapsille. Kasvatusihanteet eivät välttämättä välity lapsille lauluja kuuntelemalla, mutta aikuinen voi hyvin käyttää lauluja apuna arvokasvatuksessa. Laulujen sanomasta ja sisällöstä virittyneen keskustelun myötä kasvattajan on mahdollista havainnoida ja tukea alle kouluikäisen lapsen moraalin kehittymistä.