Tae, teismi ja tiede. Alvin Plantingan väitteiden kritiikkiä
VILKKA, JOUNI (2005)
VILKKA, JOUNI
2005
Filosofia - Philosophy
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15048
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15048
Tiivistelmä
Hakutermit:
Plantinga, teismi, naturalismi, uskonnonfilosofia, tietoteoria, tieteenfilosofia
Tutkielmassa esitellään ja kritisoidaan joukkoa väitteitä, joita Alvin Plantinga on esittänyt puolustaakseen omaa kristinuskon tulkintaansa (jota hän kutsuu "klassiseksi" kristinuskoksi). Nämä väitteet liittyvät pääasiassa uskonnonfilosofiaan, tietoteoriaan ja tieteenfilosofiaan sekä mielenfilosofiaan, kuten tutkimuksessa ilmeni. Nämä väitteet voidaan tiivistää seuraavasti:
* Tiedon erottaa sattumalta todesta uskomuksesta "tae" (warrant), joka on Plantingan oma käsite, jolla hän haluaa korvata oikeutuskäsitteen käytön tässä yhteydessä. Tae liittyy asianmukaiseen (kognitiiviseen) toimintoon uskomuksen muodostuksessa.
* Jos ("klassinen") kristinusko on totta, on kristillisellä uskomuksella myös luultavasti tae. Näin siksi, että kyseinen uskomus on tässä tapauksessa todennäköisesti asianmukaisen toiminnon muodostama perususkomus. Kristinusko voi hyvinkin olla totta, joten ei ole irrationaalista olla kristitty.
* Tiede, eli naturalistinen metodologia, sopii parhaiten yhteen teismin kanssa; naturalistinen metafysiikka sen sijaan (evoluutioteorian takia) on itsensä kumoava käsitys, joka johtaa skeptiseen kehään.
Tutkielmassa esitetään Plantingan perustelut väitteilleen ja melko laajasti niitä vastaan esitettyä kritiikkiä. Taekäsitettä lukuun ottamatta kaikki nämä väitteet osoitetaan varsin epäuskottaviksi.
Plantinga, teismi, naturalismi, uskonnonfilosofia, tietoteoria, tieteenfilosofia
Tutkielmassa esitellään ja kritisoidaan joukkoa väitteitä, joita Alvin Plantinga on esittänyt puolustaakseen omaa kristinuskon tulkintaansa (jota hän kutsuu "klassiseksi" kristinuskoksi). Nämä väitteet liittyvät pääasiassa uskonnonfilosofiaan, tietoteoriaan ja tieteenfilosofiaan sekä mielenfilosofiaan, kuten tutkimuksessa ilmeni. Nämä väitteet voidaan tiivistää seuraavasti:
* Tiedon erottaa sattumalta todesta uskomuksesta "tae" (warrant), joka on Plantingan oma käsite, jolla hän haluaa korvata oikeutuskäsitteen käytön tässä yhteydessä. Tae liittyy asianmukaiseen (kognitiiviseen) toimintoon uskomuksen muodostuksessa.
* Jos ("klassinen") kristinusko on totta, on kristillisellä uskomuksella myös luultavasti tae. Näin siksi, että kyseinen uskomus on tässä tapauksessa todennäköisesti asianmukaisen toiminnon muodostama perususkomus. Kristinusko voi hyvinkin olla totta, joten ei ole irrationaalista olla kristitty.
* Tiede, eli naturalistinen metodologia, sopii parhaiten yhteen teismin kanssa; naturalistinen metafysiikka sen sijaan (evoluutioteorian takia) on itsensä kumoava käsitys, joka johtaa skeptiseen kehään.
Tutkielmassa esitetään Plantingan perustelut väitteilleen ja melko laajasti niitä vastaan esitettyä kritiikkiä. Taekäsitettä lukuun ottamatta kaikki nämä väitteet osoitetaan varsin epäuskottaviksi.