Työelämästä vahvuutta ammatin opettamiseen
KORHOLA, MARJO (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KORHOLA, MARJO
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-29Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 5 1.1 TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHDAT JA RAJAUS 5 1.2 TUTKIMUSTEHTÄVÄ 7 2 TUTKIMUKSEN METODOLOGIAA 8 2.1 TUTKIMUKSEN KOHDERYHMÄ JA TUTKIMUKSEN KULKU 8 2.2 TUTKIMUSAINEISTON HANKINTA TEEMAHAASTATTELUNA 9 2.3 SISÄLLÖNANALYYSI AINEISTON ANALYYSIMENETELMÄNÄ 11 2.4 TUTKIMUKSEN LUOTETTAVUUDESTA 14 2.5 HERMENEUTTINEN TUTKIMUSOTE JA TULOSTEN KUVAAMINEN 16 3 TYÖELÄMÄJAKSOT OPETTAJIEN OSAAMISEN KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ 19 3.1 TYÖSSÄOPPIMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA 19 3.2 OPETTAJIEN TYÖELÄMÄJAKSOT KOULUTUKSEN SUUNNANNÄYTTÄJINÄ 20 3.3 OPETTAJIEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN TYÖELÄMÄJAKSOJEN KAUTTA 21 3.4 OPETTAJIEN TYÖELÄMÄJAKSOT TYÖNANTAJIEN NÄKÖKULMASTA 24 4 AMMATINOPETTAJAN OSAAMISHAASTEET 26 4.1 TYÖ JA TYÖELÄMÄ SEKÄ AMMATINOPETTAMINEN MUUTOKSESSA 26 4.2 MUUTTUVA OPETTAJUUS 29 4.3 OPETTAJA ELINIKÄISEN OPPIJAN ROOLISSA 33 4.4. OPETTAJAN AMMATILLINEN KASVU 37 5. OPETTAJAN OPPIMINEN TYÖELÄMÄJAKSOLLA 39 5.1 OPETTAJAN ROOLI TYÖELÄMÄJAKSOLLA 39 5.2 KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN TYÖELÄMÄJAKSOLLA 42 5.3 OPPIMISEN REFLEKTOINTI JA SEN SIIRTÄMINEN OPETUSTYÖHÖN 45 5. 4 ÄÄNETTÖMÄN AMMATTITAIDON SAAVUTTAMINEN TYÖELÄMÄSSÄ 49 6 OPETTAJIEN TYÖELÄMÄJAKSOJEN KEHITTÄMINEN 55 6.1 OPPILAITOKSEN JA TYÖELÄMÄN VÄLINEN YHTEISTYÖ AMMATINOPETTAMISEN KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ 55 6.2 OPETTAJIEN TYÖELÄMÄJAKSOJEN NYKYTILANNE 58 6.3 OPETTAJIEN HYVÄ TYÖELÄMÄJAKSOJEN TOTEUTTAMISMALLI 61 7 POHDINTA 67 LÄHTEET 71 LIITE 1. 77
Tiivistelmä
Hakutermit:
ammattitaito, työelämäjaksot, työelämä, työssäoppiminen, elinikäinen oppiminen, ammatillinen kasvu
Tutkimuksessa haetaan vastausta opettajien työelämäjaksojen toteuttamiseen: tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa asiantuntijoiden avulla ammatillisten opettajien hyvä työelämäjaksojen toteuttamismalli ja etsiä sen toteuttamiseen liittyviä esteitä ja edistäviä seikkoja. Tutkimuksessa on käytetty hermeneuttista tutkimusotetta, jossa tutkimustulokset käyvät monentasoista vuoropuhelua teorian kanssa. Tutkimuksen empiirisen osuuden aineisto kerättiin haastattelemalla opettajia, jotka ovat olleet työelämäjaksolla, ja sen lisäksi työelämän edustajia, jotka ovat toimineet opettajien ohjaajina työpaikoilla. Haastatteluaineistoa kerättiin myös oppilaitoksen johdon edustajilta, jotka ovat olleet organisoimassa ja suunnittelemassa opettajien työelämäjaksojen käytännön järjestelyjä.
Tutkimus osoitti, että opettajien työelämäjaksot ovat merkittävä mahdollisuus opettajien laaja-alaisen ammatillisen osaamisen kehittämiseen muuttuvaa työelämää ajatellen. Opettajien työelämäjaksot mahdollistavat myös monentasoisen yhteistyön opettajan, työelämän ja oppilaitoksen välillä. Tärkeää on myös tiedon tuottaminen yhdessä työelämän kanssa ja sen jakaminen kaikkien osapuolien käyttöön. Opettajan hyvässä työelämäjaksojen toteuttamismallissa korostuu omien kokemusten kautta oppiminen työpaikoilla, opitun reflektointi ja siirtäminen omaan opetustyöhön. Tutkimus osoitti myös, että hyvässä mallissa korostuu vastavuoroisuus työelämän kanssa tiedon jakamisessa ja tulevaisuuden käytänteiden luomisessa opetuksen suunnittelussa työelämälähtöisempään suuntaan. Opettajien työelämäjaksot tulee toteuttaa niin, että ne toistuvat säännöllisesti ja oppilaitos huolehtii resurssien järjestämisestä. Tulevaisuudessa tulisi pyrkiä luomaan pysyvä käytäntö opettajien työelämäjaksojen toteutt!
amiseksi ja saada rahoitus pysyvämmälle pohjalle kuin nykyään.
ammattitaito, työelämäjaksot, työelämä, työssäoppiminen, elinikäinen oppiminen, ammatillinen kasvu
Tutkimuksessa haetaan vastausta opettajien työelämäjaksojen toteuttamiseen: tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa asiantuntijoiden avulla ammatillisten opettajien hyvä työelämäjaksojen toteuttamismalli ja etsiä sen toteuttamiseen liittyviä esteitä ja edistäviä seikkoja. Tutkimuksessa on käytetty hermeneuttista tutkimusotetta, jossa tutkimustulokset käyvät monentasoista vuoropuhelua teorian kanssa. Tutkimuksen empiirisen osuuden aineisto kerättiin haastattelemalla opettajia, jotka ovat olleet työelämäjaksolla, ja sen lisäksi työelämän edustajia, jotka ovat toimineet opettajien ohjaajina työpaikoilla. Haastatteluaineistoa kerättiin myös oppilaitoksen johdon edustajilta, jotka ovat olleet organisoimassa ja suunnittelemassa opettajien työelämäjaksojen käytännön järjestelyjä.
Tutkimus osoitti, että opettajien työelämäjaksot ovat merkittävä mahdollisuus opettajien laaja-alaisen ammatillisen osaamisen kehittämiseen muuttuvaa työelämää ajatellen. Opettajien työelämäjaksot mahdollistavat myös monentasoisen yhteistyön opettajan, työelämän ja oppilaitoksen välillä. Tärkeää on myös tiedon tuottaminen yhdessä työelämän kanssa ja sen jakaminen kaikkien osapuolien käyttöön. Opettajan hyvässä työelämäjaksojen toteuttamismallissa korostuu omien kokemusten kautta oppiminen työpaikoilla, opitun reflektointi ja siirtäminen omaan opetustyöhön. Tutkimus osoitti myös, että hyvässä mallissa korostuu vastavuoroisuus työelämän kanssa tiedon jakamisessa ja tulevaisuuden käytänteiden luomisessa opetuksen suunnittelussa työelämälähtöisempään suuntaan. Opettajien työelämäjaksot tulee toteuttaa niin, että ne toistuvat säännöllisesti ja oppilaitos huolehtii resurssien järjestämisestä. Tulevaisuudessa tulisi pyrkiä luomaan pysyvä käytäntö opettajien työelämäjaksojen toteutt!
amiseksi ja saada rahoitus pysyvämmälle pohjalle kuin nykyään.