Vertailua ja kokemuksia opettajan tukityökaluista verkko-oppimisympäristöissä
SILTANEN, JUKKA (2004)
SILTANEN, JUKKA
2004
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13456
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13456
Tiivistelmä
Hakutermit:
verkko-oppimisympäristöt, verkko-oppimisympäristöjen ominaisuudet, opettajan roolit verkossa, opettajan työn tukeminen
Tässä tutkielmassa tutkitaan opettajan työvälineitä verkko-oppimisympäristöissä. Tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten verkko-oppimisjärjestelmät voivat helpottaa opettajan työtä ja parhaassa tapauksessa parantaa tietoverkkojen välityksellä tapahtuvan opetuksen laatua.
Tutkielmassa pohditaan aluksi opetuksen luonnetta verkossa ja esitellään opettajan erilaisia rooleja ja tehtäviä verkkokurssien eri vaiheissa. Opettajan työtä näissä rooleissa voidaan tukea verkko-oppimisympäristöissä erilaisten työkalujen avulla. Tutkielmassa vertaillaan ensiksi näiden tukityökalujen toteutusta neljässä verkko-oppimisympäristössä: Dyn3W:ssä, Fle3:ssa, Generationissa ja WebCT:ssä. Seuraavaksi tutkielmassa esitellään Tampereen yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella kehitettyyn Dyn3W-verkkokeskustelujärjestelmään liitettyjä opettajan työkaluja. Työkalujen toimivuutta on tutkittu kahdella kurssilla haastattelemalla kurssien opettajia sekä keräämällä kokeiluista lokitietoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että Dyn3W-järjestelmä tarjoaa opettajalle riittävästi tukea työn sujumisen kannalta. Opettajat hyödynsivät kokeilussa monipuolisesti järjestelmän mahdollisuuksia. Lisäksi havaittiin, että opettajien työn painopiste siirtyi järjestelmässä hallinnollisista asioista pedagogiseen suunnitteluun.
Opettajan työn tukeminen ja helpottaminen verkkokursseilla on olennaisen tärkeää, jos verkko-opetuksen halutaan yleistyvän luonnolliseksi osaksi perinteistä opetusta.
verkko-oppimisympäristöt, verkko-oppimisympäristöjen ominaisuudet, opettajan roolit verkossa, opettajan työn tukeminen
Tässä tutkielmassa tutkitaan opettajan työvälineitä verkko-oppimisympäristöissä. Tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten verkko-oppimisjärjestelmät voivat helpottaa opettajan työtä ja parhaassa tapauksessa parantaa tietoverkkojen välityksellä tapahtuvan opetuksen laatua.
Tutkielmassa pohditaan aluksi opetuksen luonnetta verkossa ja esitellään opettajan erilaisia rooleja ja tehtäviä verkkokurssien eri vaiheissa. Opettajan työtä näissä rooleissa voidaan tukea verkko-oppimisympäristöissä erilaisten työkalujen avulla. Tutkielmassa vertaillaan ensiksi näiden tukityökalujen toteutusta neljässä verkko-oppimisympäristössä: Dyn3W:ssä, Fle3:ssa, Generationissa ja WebCT:ssä. Seuraavaksi tutkielmassa esitellään Tampereen yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella kehitettyyn Dyn3W-verkkokeskustelujärjestelmään liitettyjä opettajan työkaluja. Työkalujen toimivuutta on tutkittu kahdella kurssilla haastattelemalla kurssien opettajia sekä keräämällä kokeiluista lokitietoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että Dyn3W-järjestelmä tarjoaa opettajalle riittävästi tukea työn sujumisen kannalta. Opettajat hyödynsivät kokeilussa monipuolisesti järjestelmän mahdollisuuksia. Lisäksi havaittiin, että opettajien työn painopiste siirtyi järjestelmässä hallinnollisista asioista pedagogiseen suunnitteluun.
Opettajan työn tukeminen ja helpottaminen verkkokursseilla on olennaisen tärkeää, jos verkko-opetuksen halutaan yleistyvän luonnolliseksi osaksi perinteistä opetusta.