Pk-yritysten tavoitteenasetanta.
MEHTONEN, ILKKA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MEHTONEN, ILKKA
2002
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2002-06-30Tiivistelmä
Tutkielman sisältö ja tavoite
Tutkimuksessa perehdyttiin tavoitteisiin, tavoitteiden asetteluun ja monitavoitteellisuuteen. Lisäksi tutkielmassa kuvattiin neljän eri alan case-yrityksen asettamia tavoitteita, tavoitteiden näkökulmia sekä niiden tavoitteenasettamisprosesseja. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia miten pk-yrityksen tavoitteet asetetaan; mitä tavoitteita pk-yrityksillä on, kuinka yritykset asettavat tavoitteet ja kuka asettaa tavoitteet.
Tutkimusmetodologiat ja menetelmät
Tutkimuksen lähestymistapa oli hermeneuttispohjainen toiminta-analyyttinen tutkimusote. Case-yrityksiä katseltiin sisäisesti ja pyrittiin ymmärtämään syvällisesti tutkittavia kohteita. Tutkielmassa tuotiin yritysten tämän hetken tilanne esiin ja hankittiin syventävää tietämystä aiheesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui keskeisiltä osiltaan Balanced Scorecardin perustalle. Empiirisen osan tutkimusaineisto muodostui kahdeksasta puolistrukturoidusta haastattelusta ja haastatteluiden yhteydessä saadusta kirjallisesta materiaalista.
Tutkielman tulokset ja päätelmät
Tärkeimmiksi tavoitteiksi muodostuivat yritysten kannattavuus ja kasvutavoitteet sekä lyhyellä ja pitkällä ajan jaksolla, tavoitteet olivat usein dokumentoimatta. Tavoiteasetantaprosessi oli vain yhdessä tutkituista yrityksistä, muilla case-yritysillä ei ollut tavoiteasetantaprosessia tai systemaattista tapaa asettaa tavoitteet. Tutkielmassa havaitiin yritysten tavoitteisiin vaikuttavan hyvin erilaisten tekijöiden. Tavoitteet muodostettiin esimerkiksi sisäisten tekijöiden kuten vision ja taloudellisen tilanteen tai ulkoisten tekijöiden kuten kilpailijoiden toimien tai suhdanteiden pohjalta. Tutkittujen pk-yrityksen tavoitteet asetti toimitusjohtaja jos hän omisti merkittävän osuuden yrityksestä. Ennen tavoitteiden asettamista hän kuitenkin keskusteli niistä johtoryhmän kanssa, mutta lopulliset päätökset asetettavista tavoitteista hän teki itse. Omistajan näkökulma painottui tavoitteenasetannassa; omistajan tavoitteet vaikuttivat voimakkaasti yrityksen asettamiin tavoitteisiin. Pk-yrityksille tavanomaisen johtajakeskeisyyden havaittiin vaikuttavan myös tavoitteisiin ja niiden asettamiseen. Case-yritysten demograafisten tekijöiden erilaisuus ei tuonut suuria eroja tavoitteiden asettamiseen.
Tutkimuksessa perehdyttiin tavoitteisiin, tavoitteiden asetteluun ja monitavoitteellisuuteen. Lisäksi tutkielmassa kuvattiin neljän eri alan case-yrityksen asettamia tavoitteita, tavoitteiden näkökulmia sekä niiden tavoitteenasettamisprosesseja. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia miten pk-yrityksen tavoitteet asetetaan; mitä tavoitteita pk-yrityksillä on, kuinka yritykset asettavat tavoitteet ja kuka asettaa tavoitteet.
Tutkimusmetodologiat ja menetelmät
Tutkimuksen lähestymistapa oli hermeneuttispohjainen toiminta-analyyttinen tutkimusote. Case-yrityksiä katseltiin sisäisesti ja pyrittiin ymmärtämään syvällisesti tutkittavia kohteita. Tutkielmassa tuotiin yritysten tämän hetken tilanne esiin ja hankittiin syventävää tietämystä aiheesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui keskeisiltä osiltaan Balanced Scorecardin perustalle. Empiirisen osan tutkimusaineisto muodostui kahdeksasta puolistrukturoidusta haastattelusta ja haastatteluiden yhteydessä saadusta kirjallisesta materiaalista.
Tutkielman tulokset ja päätelmät
Tärkeimmiksi tavoitteiksi muodostuivat yritysten kannattavuus ja kasvutavoitteet sekä lyhyellä ja pitkällä ajan jaksolla, tavoitteet olivat usein dokumentoimatta. Tavoiteasetantaprosessi oli vain yhdessä tutkituista yrityksistä, muilla case-yritysillä ei ollut tavoiteasetantaprosessia tai systemaattista tapaa asettaa tavoitteet. Tutkielmassa havaitiin yritysten tavoitteisiin vaikuttavan hyvin erilaisten tekijöiden. Tavoitteet muodostettiin esimerkiksi sisäisten tekijöiden kuten vision ja taloudellisen tilanteen tai ulkoisten tekijöiden kuten kilpailijoiden toimien tai suhdanteiden pohjalta. Tutkittujen pk-yrityksen tavoitteet asetti toimitusjohtaja jos hän omisti merkittävän osuuden yrityksestä. Ennen tavoitteiden asettamista hän kuitenkin keskusteli niistä johtoryhmän kanssa, mutta lopulliset päätökset asetettavista tavoitteista hän teki itse. Omistajan näkökulma painottui tavoitteenasetannassa; omistajan tavoitteet vaikuttivat voimakkaasti yrityksen asettamiin tavoitteisiin. Pk-yrityksille tavanomaisen johtajakeskeisyyden havaittiin vaikuttavan myös tavoitteisiin ja niiden asettamiseen. Case-yritysten demograafisten tekijöiden erilaisuus ei tuonut suuria eroja tavoitteiden asettamiseen.