Hallintopäätöksessä olevan teknisen virheen korjaaminen.
ITKONEN, MARI (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ITKONEN, MARI
2001
Julkisoikeus - Public Law
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2001-06-14Tiivistelmä
Tutkimukseni aihe kuuluu hallintomenettelyoikeuden piiriin, joka
muodostuu ensi asteen hallintomenettelyä sääntelevästä säännöstöstä
mukaan lukien hallintopäätöksen oikaisemista koskeva säännöstö. Tässä
tutkimuksessa tarkastelun kohteena on kirjoitusvirheen korjaaminen, ja
pääasiallisena tavoitteena on selvittää, millä edellytyksillä viranomainen on toimivaltainen korjaamaan päätöksessään olevan kirjoitusvirheen.
Lisäksi selvitän, millaisessa menettelyssä kirjoitusvirheen korjaaminen
tapahtuu, sekä mitä säännöksiä viranomaisen tulee korjaamismenettelyssä
noudattaa.
Kirjoitusvirheen korjaamista on säännelty HMenL:ssa sekä eri hallinnonaloja koskevissa erityislaeissa. Sikäli, kun kirjoitusvirheen korjaamisesta ei ole säännöksiä erityislaeissa, voidaan hallintopäätöksessä
oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe korjata HMenL 27 §:n nojalla.
HMenL:iin sisältyvä yleissäännös on siis toissijainen erityissäännöksiin nähden, mutta sitä voidaan tarvittaessa soveltaa myös erityissäännösten rinnalla, niitä täydentäen. Tässä tutkimuksessa pääpaino on
HMenL 27 §:n merkityssisällön selvittämisessä tulkintaa apuna käyttäen,
joten tutkimus voidaan luokitella oikeusdogmaattiseksi.
HMenL 27 §:n mukaan kirjoitusvirheeksi luonnehdittavan virheen korjaaminen ei ole harkinnanvarainen oikaisumuoto, vaan viranomaisen on korjattava virhe ilman asianosaisen suostumustakin. Asianosaisen luottamuksensuojasta kuitenkin seuraa, ettei viranomainen saa korjata virhettä, jos korjaamisesta aiheutuu asianosaiselle kohtuutonta haittaa.
Kohtuuttomuuden arviointi toteutetaan tapauskohtaisesti ottamalla
kunkin yksittäistapauksen erityispiirteet huomioon, joten mitään yleispätevää määritelmää kohtuuttomuuden käsitteelle ei tässä voida antaa.
muodostuu ensi asteen hallintomenettelyä sääntelevästä säännöstöstä
mukaan lukien hallintopäätöksen oikaisemista koskeva säännöstö. Tässä
tutkimuksessa tarkastelun kohteena on kirjoitusvirheen korjaaminen, ja
pääasiallisena tavoitteena on selvittää, millä edellytyksillä viranomainen on toimivaltainen korjaamaan päätöksessään olevan kirjoitusvirheen.
Lisäksi selvitän, millaisessa menettelyssä kirjoitusvirheen korjaaminen
tapahtuu, sekä mitä säännöksiä viranomaisen tulee korjaamismenettelyssä
noudattaa.
Kirjoitusvirheen korjaamista on säännelty HMenL:ssa sekä eri hallinnonaloja koskevissa erityislaeissa. Sikäli, kun kirjoitusvirheen korjaamisesta ei ole säännöksiä erityislaeissa, voidaan hallintopäätöksessä
oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe korjata HMenL 27 §:n nojalla.
HMenL:iin sisältyvä yleissäännös on siis toissijainen erityissäännöksiin nähden, mutta sitä voidaan tarvittaessa soveltaa myös erityissäännösten rinnalla, niitä täydentäen. Tässä tutkimuksessa pääpaino on
HMenL 27 §:n merkityssisällön selvittämisessä tulkintaa apuna käyttäen,
joten tutkimus voidaan luokitella oikeusdogmaattiseksi.
HMenL 27 §:n mukaan kirjoitusvirheeksi luonnehdittavan virheen korjaaminen ei ole harkinnanvarainen oikaisumuoto, vaan viranomaisen on korjattava virhe ilman asianosaisen suostumustakin. Asianosaisen luottamuksensuojasta kuitenkin seuraa, ettei viranomainen saa korjata virhettä, jos korjaamisesta aiheutuu asianosaiselle kohtuutonta haittaa.
Kohtuuttomuuden arviointi toteutetaan tapauskohtaisesti ottamalla
kunkin yksittäistapauksen erityispiirteet huomioon, joten mitään yleispätevää määritelmää kohtuuttomuuden käsitteelle ei tässä voida antaa.