Ympäristömyötäisyys yritysasiakkaan ja valmistajan välisessä suhteessa. Esimerkki elektroniikkateollisuudesta.
JUNTUNEN, KIRSI (2000)
JUNTUNEN, KIRSI
2000
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2000-02-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-54
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-54
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 5 1.1 Tutkimuksen tausta ja tärkeys 5 1.2 Tutkimusongelma ja tutkimuksen tavoitteet 7 1.3 Tutkimuksen viitekehys ja rajaus 9 1.4 Tutkimuksessa käytetty materiaali ja tutkimusmenetelmä 12 1.5 Tutkimuksen eteneminen 14 2 YMPÄRISTÖMYÖTÄISYYS YRITYSTOIMINNASSA 15 2.1 Markkinoinnin yhteys ympäristöön ja elinkaariajattelu 15 2.1.1 Kestävän kehityksen periaate ja markkinointi 15 2.1.2 Elinkaariajattelu 17 2.2 Ympäristömyötäisyyteen kannustavat tekijät ja yrityksen kehitys 19 2.2.1 Ympäristömyötäiseen toimintaan kannustavat tekijät 19 2.2.2 Yrityksen ympäristömyötäinen kehitys 23 2.3 Elektroniikkateollisuuden erityispiirteitä ympäristön kannalta 25 3 YMPÄRISTÖMYÖTÄISYYS JA ASIAKAS-VALMISTAJA-SUHDE VUORO-VAIKUTUSNÄKÖKULMASTA 27 3.1 Asiakas-valmistaja-suhde 27 3.1.1 Vuorovaikutusnäkökulma suhdemarkkinoinnin osana 27 3.1.2 Yritysten välisen suhteen luonnehdinta 29 3.2 Suhteen kehittymiseen vaikuttavia seikkoja 32 3.2.1 Sopeuttaminen ja investoinnit 32 3.2.2 Tyytyväisyys 35 3.3 Ympäristömyötäisyys ja yritysten välinen suhde 37 3.3.1 Yhteistyö ympäristöasioissa 37 3.3.2 Esimerkkejä ympäristöyhteistyöstä yritysten välisiin suhteisiin liittyen 39 4 TUOTE JA SEN YMPÄRISTÖMYÖTÄISYYS 42 4.1 Markkinoinnin tuotekäsitteitä 42 4.1.1 Hyötyihin perustuvia tuotekäsitteitä 42 4.1.2 Tuote kolmenkeskisenä suhteena 45 4.2 Tuotteen ympäristömyötäisyys 48 4.2.1 Ympäristömyötäinen tuote 48 4.2.2 Ympäristömyötäinen tuotesuunnittelu 51 4.3 Yhteenveto - tutkielman tuotekäsite ja sen yhteys asiakas-valmistaja-suhteeseen 56 5 EMPIIRINEN TUTKIMUS 57 5.1 Empiirisen tutkimuksen yhteistyöyritykset 57 5.2 Aineiston koko 59 5.3 Tutkimusmenetelmä 60 5.4 MITTAAMINEN JA ANALYSOINTI 60 6 YMPÄRISTÖMYÖTÄISYYS ASIAKAS-VALMISTAJA-SUHTEESSA JA ELEKTRONIIKKATUOTTEEN YMPÄRISTÖOMINAISUUDET 62 6.1 Vastaajien piirteet 62 6.1.1 Taustamuuttujien mukaiset jakaumat 62 6.1.2 Suhtautuminen ympäristömyötäisyyteen 66 6.2 Sopeuttamista, investointeja ja yhteistyötä koskevat odotukset sekä asiakkaan oma valmius toimenpiteisiin 70 6.3 Elektroniikkatuotteen ympäristöominaisuuksien tärkeys 73 6.4 Tyytyväisyys elektroniikkatuotteen ympäristöominaisuuksiin 77 6.5 Yhteenveto empiirisen tutkimuksen tuloksista 82 7 DISKUSSIO 89 7.1 Johtopäätökset 89 7.2 Jatkotutkimusmahdollisuudet 92 LÄHTEET 94
Tiivistelmä
Tutkielmassa pohdittiin ympäristömyötäisyyttä yritysten välisessä asiakas-valmistaja-suhteessa. Yritysten välisen suhteen ja siihen läheisesti liittyvän tuotekäsitteen tarkas-telussa keskeinen lähtökohta oli elinkaariajattelu. Ensimmäinen osa tutkielmaa toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena ja aiheeseen liittyvä lähdeaineisto oli uutta. Kenttätutkimuksen aineisto hankittiin kirjekyselyllä, joka osoitettiin viiden elektroniikkateolli-suuden valmistajan (ABB Industry Oy, ADC Solitra Oy, Instrumentarium Oy Datex-Ohmeda -ryhmä, Fujitsu-Siemens Computers Oy ja KYREL EMS Oy) yritysasiakkaille. Tutkimusaihe oli ajankohtainen ja mielenkiintoinen, koska erityisesti yritysasiakkaiden ympäristövaatimukset lisääntyvät ja muun muassa kiristyvä EU-lainsäädäntö asettaa yhä suurempia paineita luonnonympäristön huomioon ottamiseen elektroniikkateollisuudessa.
Elinkaariajattelu ja siihen liittyvä tuotevastuu edellyttävät oman toiminnan huomioimisen lisäksi organisaatiorajat ylittävää tarkastelua, jolloin yritysten välisten suhteiden merkitys on tärkeä. Vuorovaikutusnäkökulma tarjosi sopivan lähtökohdan vastavuoroisuuden ja molemminpuolisen vaihdon huomioimiseksi. Tähän liittyen tuotetta tarkasteltiin keskeisenä vaihdon kohteena, mutta perinteisiä tuotekäsitteitä laajentaen. Tuotteen tarkastelu oli tärkeää, koska sillä on oleellinen merkitys ympäristön tilaa kohennettaessa ja sen vuoksi, että tuotteen fyysisen elinkaaren aikaisiin ympäristövaikutuksiin voidaan vaikuttaa jo suunnitteluvaiheessa. Myös tyytyväisyyden mittaaminen yhdisti suhde- ja tuotetarkastelua. Yrityksen ympäristömyötäisyyden ja asiakkaiden suhtautumistavan selvittäminen toi taustatietoa pyrittäessä ymmärtämään asiakasta.
Ympäristöasioiden merkitys asiakkaan ja valmistajan suhdetta ajatellen on todennäköi-sesti yhä tärkeämpi tulevaisuudessa. Asiakkaat kokevat ympäristöntilan huononemisen ongelmaksi ja ovat myös itse valmiita esimerkiksi sopeuttamaan toimintaansa tai tutkimus- ja kehitysyhteistyöhön ympäristöasioissa. Tämän lisäksi suoraan suhteeseen liittyvät elementit kuten tiedotus, yhteistyö, asiakkaiden opastaminen ja kouluttaminen ovat tärkeitä. Vaatimus ympäristömyötäisyyden huomioimisesta asiakas-valmistaja-suhteessa tuli suoraan esille. Vaikka suhtautuminen on myönteistä, markkinoilta lähtevä paine on tärkein ympäristömyötäisyyteen kannustava tekijä ja tuotteen kohdalla tär-keimmät ympäristöominaisuudet ovat niitä, joiden myötä yritysasiakkaat voivat saavuttaa kustannussäästöjä. Huomion kiinnittäminen viestintään ympäristöasioissa on yksi merkittävimpiä tyytyväisyyttä luovia tekijöitä, jolla on vaikutuksensa suhteeseen. Palveluilla ja ympäristömyötäisellä tuotesuunnittelulla voidaan!
mahdollisesti vastata asiakkaiden vaatimuksiin ja tulevaisuudessa voimistuviin elinkaariajattelun mukaisiin odotuksiin.
Elinkaariajattelu ja siihen liittyvä tuotevastuu edellyttävät oman toiminnan huomioimisen lisäksi organisaatiorajat ylittävää tarkastelua, jolloin yritysten välisten suhteiden merkitys on tärkeä. Vuorovaikutusnäkökulma tarjosi sopivan lähtökohdan vastavuoroisuuden ja molemminpuolisen vaihdon huomioimiseksi. Tähän liittyen tuotetta tarkasteltiin keskeisenä vaihdon kohteena, mutta perinteisiä tuotekäsitteitä laajentaen. Tuotteen tarkastelu oli tärkeää, koska sillä on oleellinen merkitys ympäristön tilaa kohennettaessa ja sen vuoksi, että tuotteen fyysisen elinkaaren aikaisiin ympäristövaikutuksiin voidaan vaikuttaa jo suunnitteluvaiheessa. Myös tyytyväisyyden mittaaminen yhdisti suhde- ja tuotetarkastelua. Yrityksen ympäristömyötäisyyden ja asiakkaiden suhtautumistavan selvittäminen toi taustatietoa pyrittäessä ymmärtämään asiakasta.
Ympäristöasioiden merkitys asiakkaan ja valmistajan suhdetta ajatellen on todennäköi-sesti yhä tärkeämpi tulevaisuudessa. Asiakkaat kokevat ympäristöntilan huononemisen ongelmaksi ja ovat myös itse valmiita esimerkiksi sopeuttamaan toimintaansa tai tutkimus- ja kehitysyhteistyöhön ympäristöasioissa. Tämän lisäksi suoraan suhteeseen liittyvät elementit kuten tiedotus, yhteistyö, asiakkaiden opastaminen ja kouluttaminen ovat tärkeitä. Vaatimus ympäristömyötäisyyden huomioimisesta asiakas-valmistaja-suhteessa tuli suoraan esille. Vaikka suhtautuminen on myönteistä, markkinoilta lähtevä paine on tärkein ympäristömyötäisyyteen kannustava tekijä ja tuotteen kohdalla tär-keimmät ympäristöominaisuudet ovat niitä, joiden myötä yritysasiakkaat voivat saavuttaa kustannussäästöjä. Huomion kiinnittäminen viestintään ympäristöasioissa on yksi merkittävimpiä tyytyväisyyttä luovia tekijöitä, jolla on vaikutuksensa suhteeseen. Palveluilla ja ympäristömyötäisellä tuotesuunnittelulla voidaan!
mahdollisesti vastata asiakkaiden vaatimuksiin ja tulevaisuudessa voimistuviin elinkaariajattelun mukaisiin odotuksiin.