Kasvun paikka lapselle ja valmentajalle.
VEIJONEN, ESSI (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VEIJONEN, ESSI
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-10-17Tiivistelmä
Yhä useampi lapsi harrastaa ja on mukana urheilutoiminnassa. Näin ollen urheiluseura ja sen valmentajat ovat tärkeässä asemassa lapsen kasvattajana. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka kasvatuksellista on 10-14 -vuotiaiden valmennus ja millaisia ihmiskäsityksiä valmentajilla on.
Tutkielman teoreettisessa osassa määritellään, mitä kasvatuksella ja ihmiskäsityksellä tarkoitetaan sekä miten nämä liittyvät valmennukseen. Tutkimuksen lähtökohtana on dialoginen kasvatus sekä Puhakaisen esittämä kritiikki urheilun kaventunutta ihmiskäsitystä kohtaan.
Tutkielman aineisto koostuu 21 valmentajan kirjallisesta tuotoksesta ja seitsemästä haastattelusta. Valmentajat toimivat 10-14 -vuotiaiden valmentajana ja heidän lajeinaan ovat yleisurheilu, uinti, koripallo, jääkiekko, jalkapallo ja salibandy. Tutkielman aineisto koottiin kahdessa vaiheessa, jossa kirjallinen tuotos kerättiin ennen haastatteluja.
Valmentajat jakaantuivat kolmeen ryhmään sen perusteella, mitä he pitivät tärkeänä valmennuksessa: kasvattajat, laji-ihmiset ja harrastajat. Kasvattajien ihmiskäsitys on holistinen, laji-ihmisten materialistinen ja harrastajien eniten subjektiivisesti värittynyt. Ammatillinen kehittyminen nähdään kuitenkin pelkästään fysiologian ja lajitietouden lisäämisenä, joten vaaditaan vielä muutoksia, että kasvatuksellinen toiminta ja uudenlainen valmennusperinne toteutuisi paremmin urheiluseuroissa.
Tutkielman teoreettisessa osassa määritellään, mitä kasvatuksella ja ihmiskäsityksellä tarkoitetaan sekä miten nämä liittyvät valmennukseen. Tutkimuksen lähtökohtana on dialoginen kasvatus sekä Puhakaisen esittämä kritiikki urheilun kaventunutta ihmiskäsitystä kohtaan.
Tutkielman aineisto koostuu 21 valmentajan kirjallisesta tuotoksesta ja seitsemästä haastattelusta. Valmentajat toimivat 10-14 -vuotiaiden valmentajana ja heidän lajeinaan ovat yleisurheilu, uinti, koripallo, jääkiekko, jalkapallo ja salibandy. Tutkielman aineisto koottiin kahdessa vaiheessa, jossa kirjallinen tuotos kerättiin ennen haastatteluja.
Valmentajat jakaantuivat kolmeen ryhmään sen perusteella, mitä he pitivät tärkeänä valmennuksessa: kasvattajat, laji-ihmiset ja harrastajat. Kasvattajien ihmiskäsitys on holistinen, laji-ihmisten materialistinen ja harrastajien eniten subjektiivisesti värittynyt. Ammatillinen kehittyminen nähdään kuitenkin pelkästään fysiologian ja lajitietouden lisäämisenä, joten vaaditaan vielä muutoksia, että kasvatuksellinen toiminta ja uudenlainen valmennusperinne toteutuisi paremmin urheiluseuroissa.