Perheiden ja päivähoidon yhteistyö.
SATAMO, MARJO (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SATAMO, MARJO
2000
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-09-07Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa ja kuvailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön käsityksiä ja kokemuksia perheiden ja päivähoidon, erityisesti päiväkodin välisestä yhteistyöstä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on kuvailla päivähoitohenkilöstöltä vaadittavaa asiantuntijuutta vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Tutkimuksen kohteen oli kahdesta päiväkodista sekä lasten vanhempia että päivähoitohenkilöstöä. Lasten vanhempia tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan ja päivähoitohenkilöstöä yhteensä kuusi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelun teema-alueet olivat: I Vanhempien tarpeet ja toiveet päivähoitoon ja päivähoidon kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyen, II Yhteistyön tavoitteet päivähoidossa, III Päivähoidon yhteistyömuodot sekä IV Päivähoitohenkilöstön asiantuntijuus perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyen.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että perheiden tarpeita ja toiveita ei huomioida päivähoidon toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Yhteistyömuodot päivähoidossa painottuivat lähinnä kasvatuksellisten yhteistyömuotojen sijasta vapaamuotoisiin yhteistyömuotoihin. Yhteistyön tekeminen ja perheiden kasvatustyön tukeminen painottui päviähoitohenkilöstön puolelta lähinnä käytännön asiantuntijuuteen, ei niinkään tiedolliseen ja taidolliseen asiantuntijuuteen.
Tutkimuksen kohteen oli kahdesta päiväkodista sekä lasten vanhempia että päivähoitohenkilöstöä. Lasten vanhempia tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan ja päivähoitohenkilöstöä yhteensä kuusi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelun teema-alueet olivat: I Vanhempien tarpeet ja toiveet päivähoitoon ja päivähoidon kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyen, II Yhteistyön tavoitteet päivähoidossa, III Päivähoidon yhteistyömuodot sekä IV Päivähoitohenkilöstön asiantuntijuus perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyen.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että perheiden tarpeita ja toiveita ei huomioida päivähoidon toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Yhteistyömuodot päivähoidossa painottuivat lähinnä kasvatuksellisten yhteistyömuotojen sijasta vapaamuotoisiin yhteistyömuotoihin. Yhteistyön tekeminen ja perheiden kasvatustyön tukeminen painottui päviähoitohenkilöstön puolelta lähinnä käytännön asiantuntijuuteen, ei niinkään tiedolliseen ja taidolliseen asiantuntijuuteen.