"Katkeruus kuluttaa, mutta viha antaa voimaa" : tapaustutkimus neljän opettajan kaltoin kohtelusta työelämässä
PAASONEN, SATU; SAARIJÄRVI, RUUT (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PAASONEN, SATU
SAARIJÄRVI, RUUT
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ja tehdä ymmärretyksi neljän opettajan kokemuksia kaltoin kohtelusta. Tutkimuksen ongelmat ovat seuraavat:1. Millaiset tekijät johtavat opettajan kaltoin kohtelemiseen?2. Mitä opettajan kaltoin kohtelu tarkoittaa käytännössä?3. Millaisia seurauksia kaltoin kohtelulla on opettajan elämään?4. Millaisia selviytymiskeinoja henkiseen jaksamiseen kaltoin kohdelluilla opettajilla on?Lisäksi halusimme selvittää, millainen on opettajan oikeusturva tutkittavien opettajien kokemana.Tutkimuksen kohdejoukon muodostaa neljä peruskoulun ja lukion opettajaa Etelä-, Länsi- ja Keski-Suomesta, joista kolme on naisia ja yksi mies. Tutkimus on kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto on hankittu teemahaastattelulla, joka jossain määrin muistutti myös syvähaastattelua. Tutkimustulokset ovat puhtaasti aineistopohjaisia. Erillisessä luvussa olemme tulkinneet tuloksia lukemamme kirjallisuuden, tutkittavien tulkintojen ja oman pohdintamme pohjalta.Opettajan kaltoin kohtelemiseen johtavat tekijät, sen ilmenemismuodot, seuraukset ja selviytymiskeinot ovat hyvin moninaiset. Kaltoin kohtelemiseen johtavat tekijät ovat yleensä sidoksissa siihen tosiasiaan, että opettaja on ihmissuhdeammatissaan monien sidosryhmien ja odotusten ympäröimä. Kaltoin kohtelu ilmenee henkisen väkivallan eri muotoina ja sen seuraukset ovat pääasiassa negatiivisia. Eniten kaltoin kohtelulla on seurauksia henkiseen jaksamiseen ja ihmissuhteisiin. Opettajan selviytymiskeinot henkiseen jaksamiseen ovat pääasiassa yksilöllisiä, kuten harrastukset, työ/opiskelu ja asioista puhuminen. Myös ihmissuhteet koetaan tärkeinä. Opettajalla on kahdenlaista oikeusturvaa: virallista ja näkymätöntä. Virallisen oikeusturvan opettajat kokevat hyväksi; virassa olevaa opettajaa on vaikea irtisanoa. Näkymätön oikeusturva on heikko; opettajan asemaa ja oikeuksia voidaan helposti polkea ja maine mustata.Asiasanat: kiusaaminen - työelämä - koulut, kiusaaminen - opettajat, henkinen väkivalta - koulu, oikeusturva - opettajat