Yleisö tekee uutisen. Kohdeyleisön vaikutus uutisten sisältöön Ylen radiokanavilla.
KOIVUNIEMI, PASI (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOIVUNIEMI, PASI
2000
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2000-07-03Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on kohderyhmäuutisointi ja tutkimuskohteena Yleisradion Radiouutiset. Sisällön erittelyn ja haastattelun keinoin selvitetään, millä tavalla Ylen radiokanavien kohdeyleisöt vaikuttavat kanavien uutislähetysten sisältöihin ja esityskeinoihin. Tutkimusaineistona ovat Ylen Radiouutisten lähetykset kolmella eri kanavalla: suurelle yleisölle suunnatussa Radio Suomessa, nuorille aikuisille ja erityisesti naisille suunnatussa Radio Ainossa ja nuorille suunnatussa Radiomafiassa. Kahden viikon pituinen tutkimusjakso helmikuulta 2000 sisältää yhteensä 90 Radiouutisten lähetystä.
Tutkimus osoittaa, että kohderyhmäuutisoinnissa itse uutisen käsite ei eroa totutusta, niin sanotusta klassisesta uutiskäsityksestä. Uutisen peruskriteereitä ovat edelleen ajankohtaisuus, yllätyksellisyys ja asian merkittävyys yleisölle. Kriteereistä merkittävyys nousee kuitenkin kohderyhmäuutisoinnissa yli muiden.
Uutislähetysten aihevalinnat ja asioiden käsittelytapa vaihtelevat kanavien kohdeyleisöjen mukaan. Suuren yleisön Radio Suomessa käsitellään aiheita kaikilta elämänalueilta ja uutisten esitystapa noudattelee perinteistä radioilmaisua. Nuoremmalle väestönosalle suunnattujen Radio Ainon ja Radiomafian uutislähetyksissä huomioidaan Yleisradion julkisen palvelun tehtävän velvoittamalla tavalla päivän tärkeimmät uutistapahtumat, mutta lähetyksissä korostuvat nuoria ja nuoria aikuisia kiinnostavat aiheet. Ilmaisullisia erojakin kanavien välillä löytyy. Erityisesti Radiomafiassa lähetysten rytmi on Radio Suomen lähetyksiä nopeampi. Lisäksi nuorille suunnatussa uutisoinnissa korostuu uutistyötä yleensäkin koskeva tavoite kertoa asioista yksinkertaisesti ja yleisölle ominaista kieltä käyttäen.
Radio Ainon ja Radiomafian välillä sisällölliset erot ovat pieniä, mutta kanavien kohdeyleisöjen mukaisia. Samankaltaisuutta selittää sekä kohderyhmien päällekkäisyys että kanavien uutislähetysten kesto. Kun molemmilla kanavilla kerrotaan Radio Suomea lyhyemmässä ajassa päivän pääuutiset, ei kanavien kohderyhmäaiheille jää juuri tilaa. Jos Radio Ainon ja Radiomafian uutisten sisältöeroja halutaan Ylen julkisen palvelun tehtävää vaarantamatta kasvattaa, ainoa ratkaisu lienee uutisten lähetysajan lisääminen. Kun aikaa kanavakohtaisille aiheille ei riitä, korostuu asioiden kerrontajärjestys ja varsinkin lähtöaiheiden valinta kanavia erottavana tekijänä.
Tutkimus osoittaa, että kohderyhmäuutisoinnissa itse uutisen käsite ei eroa totutusta, niin sanotusta klassisesta uutiskäsityksestä. Uutisen peruskriteereitä ovat edelleen ajankohtaisuus, yllätyksellisyys ja asian merkittävyys yleisölle. Kriteereistä merkittävyys nousee kuitenkin kohderyhmäuutisoinnissa yli muiden.
Uutislähetysten aihevalinnat ja asioiden käsittelytapa vaihtelevat kanavien kohdeyleisöjen mukaan. Suuren yleisön Radio Suomessa käsitellään aiheita kaikilta elämänalueilta ja uutisten esitystapa noudattelee perinteistä radioilmaisua. Nuoremmalle väestönosalle suunnattujen Radio Ainon ja Radiomafian uutislähetyksissä huomioidaan Yleisradion julkisen palvelun tehtävän velvoittamalla tavalla päivän tärkeimmät uutistapahtumat, mutta lähetyksissä korostuvat nuoria ja nuoria aikuisia kiinnostavat aiheet. Ilmaisullisia erojakin kanavien välillä löytyy. Erityisesti Radiomafiassa lähetysten rytmi on Radio Suomen lähetyksiä nopeampi. Lisäksi nuorille suunnatussa uutisoinnissa korostuu uutistyötä yleensäkin koskeva tavoite kertoa asioista yksinkertaisesti ja yleisölle ominaista kieltä käyttäen.
Radio Ainon ja Radiomafian välillä sisällölliset erot ovat pieniä, mutta kanavien kohdeyleisöjen mukaisia. Samankaltaisuutta selittää sekä kohderyhmien päällekkäisyys että kanavien uutislähetysten kesto. Kun molemmilla kanavilla kerrotaan Radio Suomea lyhyemmässä ajassa päivän pääuutiset, ei kanavien kohderyhmäaiheille jää juuri tilaa. Jos Radio Ainon ja Radiomafian uutisten sisältöeroja halutaan Ylen julkisen palvelun tehtävää vaarantamatta kasvattaa, ainoa ratkaisu lienee uutisten lähetysajan lisääminen. Kun aikaa kanavakohtaisille aiheille ei riitä, korostuu asioiden kerrontajärjestys ja varsinkin lähtöaiheiden valinta kanavia erottavana tekijänä.