Lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä etätehtävästä
OJALA, PIRJO (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
OJALA, PIRJO
1998
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä etätehtävästä. Tarkoituksena on ollut oppia laatimaan paremmin opiskelijan oppimista tukevia etätehtäviä ja kehittää omaa työtä opettajana. Tutkimuksen pääongelmassa kysytään, mitkä tekijät tekevät tehtävästä hyvän etätehtävän. Pääongelma jakautuu neljään alaongelmaan, joissa pyritään selvittämään opiskelijoiden toiveita etätehtävän suunnittelusta, ohjauksesta, arvioinnista ja tehtävän hyödystä. Kohderyhmänä on 39 aikuiskoulutuksessa olevaa lähihoitajaopiskelijaa. Heille esitettiin kaksi kysymystä, joista täysin avoimessa kysymyksessä pyydettiin opiskelijoita kirjoittamaan, millainen on huono etätehtävä. Toinen, puoliavoin kysymys, käsitteli hyvää etätehtävää. Siinä opiskelijoiden toivottiin ottavan kantaa ainakin tehtävän suunnitteluun, työstämiseen, ohjaukseen, jatkokäyttöön ja arviointiin/palautteeseen. Kummassakin vastauksessa toivottiin perusteluja mielipiteille. Vastaukset analysoitiin erittelemällä sisällöstä oleellisia piirteitä ja yhdistelemällä ne luokiksi, joista muodostuivat hyvän etätehtävän kriteerit.Kaikkein tärkeimmäksi kriteeriksi hyvässä etätehtävässä nousi selkeys ja ymmärrettävyys, joista lähes kaikki esittivät mainintoja. Muut muodostuneet kriteerit koskivat aiheen valintaa, aikataulua, ryhmiin jakautumista, ohjausta, arviointia ja palautetta sekä etätehtävien mahdollisuuksia oppimisen edistäjänä ja arviointivälineenä. Vaikka tutkimus antoi vastauksen tutkimusongelmaan, oleellista oli huomata opiskelijoiden olevan yksilöitä, joiden tarpeet vaihtelevat. Siksi hyvä etätehtävä ei välttämättä ole hyvä samalla kertaa kaikille. Opettajan tulisikin pyrkiä ottamaan opiskelijoiden erilaisuus huomioon. Koska ei ole mahdollista tehdä kaikille omaa etätehtävää erilaisine ohjeineen, tulisi pyrkiä tukemaan opiskelijan itseohjautuvuus- ja opiskeluvalmiuksia sekä ohjata oppimista enemmän syväoppimisen suuntaan. Näin olisi mahdollista paremmin laatia etätehtävä, joka täyttäisi enemmistön toiveet hyvästä etätehtävästä.Asiasanat: etäopiskelu - hoitoala, lähihoitajat - opiskelijat, opetusmenetelmät - aikuiskoulutus, etäopetus - opetusmenetelmät