Opettajien olosuhteet ja malliopettajuus vuonna 19l8 opettajain lehdessä.
MALKAMÄKI, SATU (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MALKAMÄKI, SATU
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Tiivistelmä
Tämäm tutkimuksen tarkoitus oli muodostaa kuva malliopettajuudesta vuonna 1918 Opettajain lehden antamien tietojen perusteella. Vuotta 1918 on tutkittu paljon, sillä sen vaikutus yhteiskuntaamme ja samalla myös kolulaitoksemme kehitykseen on ollut huomattava. Kansamme oli ajautunut kriisiin Venäjän vallan kaaduttua maassamme ja ilmapiiri oli täynnä epäluuloisuutta ja katkeruutta. Tässä tilanteessa myös kansakoululaitos tarvitsi uudistusta. Opettajille ajankohta toi uusia tehtäviä, joista tärkein lienee kansakunnan yhtenäistäminen. Opettajat alkoivat myös entistä voimakkaammin vaatia maahamme yleistä oppivelvollisuutta. Oppivelvollisuutta oli valmisteltu jo vuosia mutta Venäjän sortotoimet olivat estäneet sen aikaansaamisen. Maamme itsenäistyttyä kansalaissota puolestaan lykkäsi sen toimeenpanoa. Oppivelvollisuus toteutui maassamme vuonna 1921.Tutkimuksen lähtökohtana oli opettajien asema yhteiskunnassa kaikkine aseman tuomine odotuksineen ja vaatimuksineen. Opettajia on arvostettu ja heitä on pidetty aktiivisina ihmisinä, jotka osllistuvat kaikenlaiseen yleishyödylliseen toimintaan. Lainkuuliaisuus, uskonnollisuus, isänmaanrakkaus ja kutsumus ovat olleet opettajuuteen kuuluvia hyveitä. Tutkimuksessa haluttiin tutkia opettajien elämää varsinaisen koulutyön ulkopuolella, mutta koulu ongelmineen heijastuu opettajien elämään, sillä työtä ei voi erottaa vapaa-ajasta sellaisella alalla, missä työtä tehdään omalla persoonalla. Tuolle ajalle tyypillistä oli myös sääty-yhteiskunnan mureneminen, suomenkielisen kulttuurin voimistuminen, teollistuminen ja alkava kaupungistuminen, jotka kaikki omalla tavallaan heijastuivat opettajien elämään. Tutkimuksen pääteemat ovat opettajien yhteiskunnallinen asema, opettajilta vaadittu moraali ja tehtävät, koulun asema sekä opettajien taloudelliset ja oikeudelliset olosuhteet.Asiasanat: kasvatushistoria - Suomi - 1918, opettajat - sosiaalinen asema, aatteellisuus - opettajat, opettajat - ihanteet - historia