Kahden kielen ja kahden kulttuurin koulussa : tapaustutkimus Örebron Ruotsinsuomalaisesta Kielikoulusta
ROKKILA, HANNA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ROKKILA, HANNA
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-22Tiivistelmä
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena on kuvata kokonaisvaltaisesti Örebron Ruotsinsuomalaista Kielikoulua. Tutkimus aloitettiin syksyllä 1998 ja saatettiin päätökseen keväällä 2000.Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa observointia, teemahaastattelua ja oppilailla teetettyjä erilaisia kirjallisia tehtäviä. Aineiston keruussa käytettiin apuna muistiinpanojen kirjoittamista, haastattelujen ääninauhoitusta ja litterointia sekä kirjallisten dokumenttien keräämistä. Aineisto kerättiin Örebrossa toukokuussa 1999.Tutkimus jakaantuu tutkimuksen taustaosuuteen, tutkimuksen tulososuuteen ja diskussioon. Tutkimuksen taustaosuus antaa tutkimukselle tutkimusmetodologisen pohjan, perustelee käytetyt tutkimusmenetelmät ja kuvaa tutkimuksen kulkua. Tutkimuksen tulososuus pyrkii kuvaamaan yleisesti ruotsinsuomalaisuutta ja keskeisimpiä tutkimustuloksia Örebron Ruotsinsuomalaisesta Kielikoulusta. Diskussio-osa sisältää tutkimuksen menetelmällisen ja sisällöllisen pohdinnan.Örebron Ruotsinsuomalainen Kielikoulu osoittautui hyvin ainutlaatuiseksi ja mielenkiintoiseksi tutkimuskohteeksi. Koululle omaleimaisen piirteen luovat sen tavoitteet kasvattaa oppilaista kaksikielisiä, kahden kulttuurin tuntevia ihmisiä. Kielikoulu yhteisöön kuuluvat koulun lisäksi päiväkoti, esikoulu ja vapaa-ajankoti. Näiden yksiköiden yhteistyö on luonnollinen osa koulun toimintaa. Kielikoulun työntekijöiden ja oppilaiden vanhempien rooli on merkittävä koulun toiminnalle. Yhteinen tavoite pitää suomalainen vapaakoulu toiminnassa luo Kielikoululle lämpimän ja kodinomaisen ilmapiirin. Tutkimus kuvaa Örebron Ruotsinsuomalaista Kielikoulua monilta eri tahoilta. Sen ihmisten ja heidän välisten suhteiden sekä koulun tavoitteiden ja opetuksen kautta.Asiasanat: ruotsinsuomalaiset - koululaiset, kaksikielisyys - lapset - Ruotsi, ilmapiiri - kouluyhteisö